*Laut mati




Laut Mati (bahasa Ibrani: ים המלח; bahasa Arab: البحر الميت‎) merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Pantainya berada di kedudukan serendah 418 m di bawah aras laut, kedudukan terendah di atas daratan,[2] dan juga tasik masin yang terdalam, sedalam 330 m. Airnya mempunya kemasinan kedua tertinggi di dunia selepas Laut Asal di Djibouti dengan kemasinan hampir 30 % [3]. Ini lebih kurang 8.6 kali lebih masin dari laut biasa. Oleh kerana itu tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya dan kapal tidak boleh berlayar di atas permukaannya. Tasin ini berukuran 67 km panjang dan 18 km lebar. Cabang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.






Tasik ini dinamakan laut mati karena kandungan garamnya yang sangat tinggi dari seluruh laut sehingga tidak ada bentuk kehidupan yang dapat bertahan dalam air garam ini
Garam mineral alami ini terdiri dari 21 mineral antara lain: potassium, magnesium, sodium, calcium dan chloride dalam jumlah yang besar.
Mineral – mineral yang terkandung didalamnya terbukti dapat memperbaiki kulit, melancarkan sirkulasi darah dan dapat membantu kesehatan.Lumpur dan Garam Laut Mati kaya akan mineral yang bermanfaat untuk menyeimbangkan kelembaban kulit..







Secara geologi laut mati terbentuk tiga juta tahun yang lalu ketika timbul retakan kecil pda Jordan Riff Valley dimana air laut masuk dan terkumpul, iklim kering dan evaporasi tinggi meningkatkan konsentrasi mineral dalam air. Garam, kapur dan gypsum terdapat pada sepanjang retakan ini dan membentuk danau dengan kandungan garam tertinggi.
Tasik ini dinamakan laut mati karena tidak ada bentuk kehidupan yang dapat bertahan dalam air garam ini. Laut mati memiliki kandungan garam tertinggid ari seluruh laut di dunia.

Tasik ini menjadi salah satu tumpuan pelancong,kerana keunikan tasik ini.

Inilah kawasan balasan kaum nabi Luth a.s kerana melanggar perintah ALLAH dan seruan nabi Luth a.s.......

wassalam....

No comments: