klik ....2...

SELAMAT DATANG...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN....
 online

*aur,tebing dan arus.

suatu hari yang tidak di ketahui hari apa dan waktunya ...
ada dua sahabat karib sedang berborak.


aur;"hai tebing,apa kabar ko hari ini"
tebing;"baik.ko pulak?"
aur;"aku pun baik juga"
"hari ini cuaca baik yea"
tebing;"yea la"
aur;"tebing ,ko tengok kat blah seberang tu"
(aur yang tinggi lampai melihat keadaan sekeliling)
tebing;"kenapa pulak aur"
aur;"aku tengok dekat seberang sana ,tidak semacam dulu lagi,tebing di seberang sana
aku tengok setiap kali arus deras (banjir)datang,ai semakin berubah,
tidak secantik dulu"
tebing;"ini semua pasal arus la..musim hujan sahaja,dia mengganas,semua tebing
dia sapu bersih."
aur;"yea la..kita bernasib baik la..aku ada kau..boleh aku hidup dengan subur"
tebing;"kau lah penyelamat aku,apa bila musim banjir aje,arus mengganas,kau
lah tempat aku berpaut,kalo tidak aku pun dah tiada"
aur;"kan kita tolong menolong...sahabat baik...walau apa jua keadaan kita
tetap bersama-sama"
tebing;"betul tu"
musim tengkujuh datang .....
hujan lebat turun tidak berhenti-henti...
arus semakin menganas.memukul tebing...
semua didepannya habis disapunya bersih..
kecuali aur dan tebing..
kerana sifat tolong menolong dan persahabatan yang kuat itu...
aur dan tebing tetap kukuh...
bergitu lah berlaku setiap tahun...
mereka tetap bersama...



suatu hari tampa di jangka....

aur;"tebing....tolong aku!!!!"
tebing;"aur ...bagaimana aku harus menolong kau....aku tidak boleh berbuat apa-apa"
"habis tubuh ku dimamah di cincanga"
"aku tidak terdaya untuk menolong mu ,aur"
aur dan tebing tidak dapat tolong menolong di antara satu samalain..

mereka tidak mampu melawan "arus" lagi...
"arus" ini amat dasyat..
tiada musim tenkujuh,
tetapi ia menganas..
aur dan tebing terpisah buat selama-lama nya...
dan mustahil akan bersatu lagi...
mereka tewas dengan "ARUS KEMAJUAN"...
kerana sungai tempat aur dan tebing telah dibersihkan dan di lebar kan
bertujuan untuk mengatasi masalah banjir...
bersemadi lah aur dan tebing...
tingallah kenangan dalam lipatan sejarah...
"ibarat aur dengan tebing"

(sedih....)
p/s persahabatan sejati kekal sehingga ke akhir hayat.
takdir penentu segala-galanya.....


Post a Comment