*selamat hari ibu

sesejuk hening ,suatu pagi...
ketika fajar sidiq menyingsing...
sesejuk enbun dihujung rumput...
mengalir jatuh ke bumi..
didalam keheningan pagi itu...
setelah sembilan bulan sepuluh hari.....
tiba lah hari yang dinanti-nantikan....
setelah azan subuh berkumandang....
setelah imam memberi salam...
lahirlah seorang bayi lelaki...
merupakan penyeri hidup....

ibu...
sangat besar pengorbanan mu...
setelah sembilan bulan sepuluh hari aku dalam kandungan mu...
kau membawa aku ke sana ke mari....
dengan rela kau mengendungku...
menanggung keberatan dan kepenatan....
dan kini kau....
melahirkan ku pula....

ibu...
dengan penuh kaseh sayang kau menjaga ku....
siang dan malam....
kau belai ku dengan kaseh sayang....
kau sanggup bersengkang mata...
untuk menjaga ku....

ibu....
kau mengajar aku erti kehidupan...
yang mana baik dan yang mana buruk...
kau mendidik aku mengenali pencipta alam....
mengajar aku kejalan yang lurus....

oh ibu....
sangat besar pengorbanan mu....
tidak dapat aku membalasnya...
walaupun emas setinggi gunung....
tidak sama dengan nilainya....
aku tidak terdaya untuk membalas nya...
tetapi aku berjanji akan menjaga mu hingga ke akhir hayat...
bagi membalas jasa mu terhadap ku....
kau lah permata didalam hidup ku...
kau memberi sinar dalam hidupku....
oh ibu.....


selamat hari ibu....
Buat ibu saya Nafsiah bt Kariyono







7 comments:

Mr. BLB said...

tersentuh gak bace entry ni
dh stahun tak jpe ibu.uhu
selamat hari ibu sahabatku:]

Tirana said...

Sungguh besar jasa dan pengorbanan seorang ibu...

alizankamar said...

jasa ibu tidak dapat di nilai dari intan dan permata

Sufy said...

sy syg dn rindu ibu sy..heee..samat hari ibu^_^

Unknown said...

sy cayang mak sy..


sekian ;*

denaihati said...

terima kasih follow blog denaihati semuga ini permulaan satu persahabatan...

Jasa Ibu tetap di hargai sampai bila2.

Sufi Asri said...

aku rindu mak aku.. waaaaa..... hehe..