klik ....2...

SELAMAT DATANG...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN....
 online

duti....duit... ...duit...duit..

duit...duit....dimana kau duit...
mana nak cari duit sebanyak mungkin...
nak ttp utang dan nak bergaya...
carik duit siang malam tapi x kaya gak...
tp jangan lah jadi....hamba duti...
cuba dengar lagu hattan nie...pasal duit..



amacam dah dengar lagu nie....
biar lah kita yang control duit...
jangan duit yang control kita,
tu yang siang malam berkerja...
yea la nak bayar itu ini....
dah bergaya sakan ...
gaji pn x cukup..
tu yang kena wat part time...
jadi.....
kita beberlanja ikut kemampuan kita...
jangan ikut orang lain...
dia orang ada cara tersendiri...
kalu nak ikut gak ,ikut cara diaorang control duit...
dah tu baru leh ikut bergaya cam diaorang...kan...
tp kalo nak contorl duit tu jangan lah jadi cam HJ Bakhil cam kat cita labu labi ,
tu kedekut nak mamapus...
zaman ine mmg banyak pakai duit,
nilai duit sekarang x macam dulu.
so pandai-pandai lah control duit tu...

jangan lah nak bergaya tapi papa kedana..
hidup mewah ,utang keliling pinggang...

sekian ,
salam di hari Jumaat yang mulia ini,
wasalam..

note:saya tengah pikir cam nak jadi kaya raya...hi..hi...




petua lagi...

salam sejahtera buat semua sahabat-sahabat setiasahabat,
saya harap anda semua dalam keadaan sejahtera.
hari ini saya nak berkongsi sesuatu dengan anda semua.
sesuatu yang saya rasa amat penting buat kita semua .
lebih2 lagi kepada yang telah berkeluarga dan yang akan berkeluarga,
dan yang bujang tu kalo nak ambil pengalaman ,boleh juga
petua yang saya nak berkongsi dengan anda semua adalah...

Petua menawan hati suami...

1) Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita.

2) Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum kita membuat kerja-kerja lain.

3) Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari (jika suami dalam mood yang sesuai)

4) Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat.

5) Jangan tergesa-gesa untuk menyelesaikan masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.

6) Ruangkan masa yang betul-betul “berkualiti” sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami.

7) Tanya ibu mentua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.

dirol.gif Masak resipi ibu mentua (kegemaran suami) sekali-sekala.

9) Beri pujian terhadap penampilan suami (rambut, wajah, pakaian, kesederhanaan dan seumpamanya).

10) Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati.

11) Minta bantuan suami hanya jika sesuai pada masa, tempat dan jenis profesionnya.

12) Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap.

13) Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu.

14) Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen (sesungguhnya Allah sangat gembira perbuatan yang demikian).

15) Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya dua kali sehari.

16) Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami.

17) Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan. (jika boleh).

18) Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas. Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai dua atau tiga kali.

19) Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur.

20) Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak tujuh kali sehari.

21) Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting atau kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya.

22) Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yang memerlukan penelitian.

23) Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam (walau pun kita tak bersalah). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk.

24) Bila meminta bantuan suami : terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja-kerja rumah yang perlu bantuan. Beri pilihan kerja yang disukainya. Jangan menyuruh-nyuruh, gunakan perkataan yang sesuai dan lemah lembut.

25) Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama


note:saya harap ia berguna untuk kebahagian rumahtangga kita.

kasih embun pagi...

Photobucket


kasih sesejuk embun pagi...
kau hadir memenuhi ruang sesejuk alam...
mengalir kasih mu....
namun kau hilang pabila dipanah
mentari...

hidup...

HIDUP INI IBARAT RODA,
ADAKALA BAIK,
ADA KALA SEBALIK NYA,
NAMUN JIKA KITA PANDAI MENGURUSKAN NYA
MUNGKIN HIDUP KITA LEBIH BERMAKNA....
BERTINDAK MENGIKUT AKAL & FIKIRAN,
JIKALAU MENGIKUT NAFSU ,
BINASA LAH KITA...

bergitu juga dengan kaseh sayang...
ia datang dan pergi....
sukar nak mendapat kaseh sayang sejati....
........






kalau lah aku dapat memiliki mu...

kalau lah aku dapat memilikinya...
tercapai lah impian aku...
setelah aku memendam rasa...
menaruh harapan terhadapnya...
selama ini aku hanya dapat memandangnya dari jauh...
memandang sesuatu milik orang....
yang tidak mungkin ku miliki.....
ku x terdaya untuk memiliki mu...
namun harapan ku....
dapat memiliki mu suatu hari jua...

kalo aku dapat kereta nie....
fuhh.....
keta idaman aku nie.....
meh2 sapa nak tompang...
aku bawak jalan2 satu malaya...




note:tengah berangan bawak kereta sport

bukan senang nak senang

salam buat semua sahabat2 setiasahabat...
saya harap anda semua sihat dan sejahtera....
sejak akhir2 ini kita banyak mendengar tentang cara macamana nak dapat duit...
ada yang join product itu dan ini....
dan bermacam lagi lah....
ada sesetengah menawarkan pulangan yang lumayan....
setelah menjual product tersebut...
mungkin ada di antara kita ada melibat kan diri dalam prograem ini...
mmemang bagus...ia mendatangkan pendapatan sampingan....
meningkatkan lagi pendapatan keluarga...
bagus tu....
tetapi nasihat saya supaya anda berhati2 lah...
kerana ada yang putar alam...
yea lah zaman sekarang zaman yang maju...
semua orang berkejar2 untuk meninggikan taraf hidup...

memang diaorang nie cita pasal dapat duit banyak...
hidup mewah....
dan macam2 lagi lah....
tetapi berhati2 lah....
ingat ...
kita kumpul duit berbulan2...
kita nak ker duit yang kita kumpul sekian lama ,
hilang sekelip mata....
impian menjadi kenangan...
bukan menjadi kenyataa....

mari kita renungkan bersama...

ingat pepatah ini...

bukan senang hendak senang,
dan bukan susah hendak susah...

sekian ...
wasalam

tag dari cik amy sensasi

salam jumaat buat semua sahabat-sahabat setiasahabat...
hari ini adalah hari yang mulai...
kerana hari jumaat adalah penghulu segala hari...
dan hari ini saya telah di tag oleh cik amy sensasi...
jadi saya cuba menjawap nya dengan penuh keyakinan...



1- Bekas Kekasih Saya Adalah : sya x pernah bercinta masa sekolah dulu...
so x de kekasihlah...tp ada gak...kisah lampau malas nak ingatkan...hi..hi..

2- Saya Sedang Mendengar : sya tida mengengar apa...kerana sya jawp tag ini wak tu pagi....sunyi sepi...

3- Mungkin Saya Patut : 'bangun setelah jatuh dan maju kedepan'mencari sinar yang hilang...

4- Saya Suka : macam2 lah sya suka....banyak....

5- Sahabat-Sahabat Baik Saya : semua sahabat-sahabat saya...

6- Saya Tak Faham : kenapa ada orang x dengar teguran saya...

7- Saya Kehilangan : sesuatu yang amat berharga bg saya..ttp saya akan cari yang bersesuaian dengan saya...

8- Ramai Yang Kata : tiada apa-apa yang dia orang cakap depan saya...cakap belakang ada kut...hi...hi...gurau aje..

9- Cinta Itu Adalah : ada lah misteri...

10- Di Suatu Tempat : ingin mencari kebahagian di sana...

11- Saya Akan Cuba : mencari kebagaian dalam hidup setelah kehilangannya...

12- Ayat SELAMANYA Membawa Maksud : sesuatu yang kekal sehingga ke akhirhayat...

13- Telefon Bimbit Saya : dah banyak pakai ,macam macam jenis,ttp sekarang sya pakai nokia N78

14- Bila Terjaga Dari Tidur : ada lah....(rahsia hi..hi..)

15- Saya Paling Meluat Bila : tiada apa-apa yang nak di meluatkan..

16- Pesta/Parti Adalah : Parti hari jadi waktu zaman kanak -kanak dulu...
sekarang x de....dah berumur...

17- Haiwan Paling Comel Yang Pernah Saya Temui Ialah : Anak kucing ...

18- Peringkat Umur Yang Paling Menyeronokkan Bagi Saya Ialah : masa zaman persekolahan...

19- Hari Ini : hari jumaat...kang kena g sembahyang jumaat...

20- Malam Ini Saya Akan : balik kerja kul 1 pg,kena stay back....

21- Esok Saya Akan : saya akan menjalan kan rutin harian saya...kerja..kerja...

22- Saya Betul-Betul Inginkan : mengecapi cinta/kebahagian yang sejati

23- Ketika Saya Lihat Wajah Saya Di Hadapan Cermin Pagi Ini : la....dah berkedut muka saya..dah berumur yea saya...hi....hi...

24- Pusat Membeli Belah atau Arked Permainan : saya jarang melepak di tempat sedemikian

25- Makanan Barat atau Jepun : x pandai makan masakan jepun...pelik2....

26- Bilik Yang Terang Atau Gelap : Bilik yang terang...kalo gelap kang terlanggar dinding...ha...ha...

27- Makanan Segera Adalah : megi....kalo malas nak masak...

28- Ayat Terakhir Yang Anda Katakan Pada Seseorang : saya ucapkan selamat malam ...
ttp x de jawapan...rupa2nya dah terlelap....hi..hi..jgn mrh yea...mahbubati

29- Siapa Yang Anda Mahu TAG : saya x tau nak bg kat sesiapa....


note:ku merindui mu jua...

jawab jangan x jawab

salam buat semua..
hari ini sya rasa bersyukur kerana menjalankan kehidupan seperti biasa...
sya harap anda semua bergembira disamping keluarga...

dan hari ini saya ada satu teka teki....

banyak-banyak buah...
buah apa kalo nak makan ,kena langkah...

jawab sahabat2 semua


note:bersyukur.....kerana semalam tiada apa2 yang berlaku.....

perjalanan masih jauh....

perjalanan ku masih jauh,
belum menenui titik noktah,
semua pancaroba terpaksa ku redah,
semoga hati ku tabah,
untuk menanti hari yang indah..

note:termenung memikirkan masa depan yang indah...
mengenangkan masa lampau yang punah

makan...makan....

makanan adalah penting untuk segala makhluk didalam dunia ini ...
tidak kira lah manusia ,haiwan ,tumbuhan mahupun jin perlu makan untuk
hidup...
dengan makan lah kita mendapat tenaga dari apa yang kita makan...
banyak makan ,banyak lah tenaga yang kita dapat...
tapi kalo tersalah makan...keracunan lah jadinya...
hi..hi..
tetapi persoalan nya adalah...
kita semua nie....

makan untuk hidup...

atau

hidup untuk makan...

apa pandangan anda semua....

apakah ertinya semuanya ini....

sesuatu perhubungan memboleh mengeratkan di antara seseorang insan dengan
insan yang lain...
dengan perhubungan ini...
dapat meluahkan sesuatau diantara satu sama lain..
di antaranya tehtang kehidupan seharian,masalah tempat kerja dan masalah peribadi....
dengan ada nya perhubungan ini...segala permasalahan akan dapat di kongsi bersama...
dan dapat di selesaikan dengan cara yang baik...
dan dapat melupakan permasalahan yang ada...
perhubungan dapat menghiburkan di masa kesedihan...
bukan semasa senang sahaja....
tetapi apakah perbezaannya di antara..

1.perhubungan sebagai kawan

2.perhubungan sebagai sahabat

3.perhubungan sebagai kekasih

setiap berhubungan di atas ada perbezaannya...
tertapi apakah perbezaannya itu...

note:sahabat yang sejati adalah perhubungan sehingga kerakhir hayat

apa kah cinta sejati

What love is all about? Cinta boleh membuatkan kita bahagia, cinta juga boleh merobek hati! Siapakah PENCINTA HEBAT di Zaman ini?

Apa-apa pun cuba renungkan erti CINTA di bawah!
* Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendo’akannya walaupun
dia tidak berada di sisi kita.
* Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang,
dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa
Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah
memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah
Cinta …
* Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba.
* Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali
mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat
melupakannya.
* Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah
dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah
dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah
disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan
untuk
membangunkan kembali kepercayaan.
* Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal
dunia lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada
pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan di benakmu itu
sekarang
selagi ada hayatnya. INGAT CERITA “LOVE IS CINTA!”
* Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah
sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana
berterima kasih atas kurnia tersebut.
* Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu menjadi emas, keruh menjadi
hening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat
dan kemarahan menjadi rahmat.
* Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih
menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki
keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
* Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah
seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar
tersebut, tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.
* Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang
sangat berarti bagimu, hanya untuk mengetahui baahwa pada akhirnya menjadi
tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.
* Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati,
sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan kerana
perginya tanpa berkata lagi.
* Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia
sebelumnya.
* Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya
setulus hati.




* Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi
sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya
menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para
pecinta PALSU.
* Kemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya
dan kemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.
* Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam, cinta
kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta
kepada Tuhan ertinya Takwa.
* Lemparkan seorang yang bahagia dalam percintaan ke dalam laut, pasti ia akan
membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam
gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.
* Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam, tetapi
tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang
bergaung atau sekedar canang yang gemericing.
* Cinta adalah keabadian … dan kenangan adalah hal terindah yang pernah
dimiliki. Tetapi jika ianya pahit, lupakanlah segera!!
* Siapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorangpun pandai menilai cinta
kerana cinta bukanlah suatu objek yang bisa dilihat oleh mata kasar,
sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.
* Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan
meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah
dahsyatnya cinta.
* Cinta sebenarnya adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya
sendiri dan tidak mengubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak,
kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temui didalam dirinya.
* Kamu tidak akan pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. Namun apabila sampai
saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu dan jangan biarkan dia pergi dengan
sejuta rasa tanda tanya dihatinya.
* Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi
cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai
kesuciannya.
* Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai
oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
* Jika saja kehadiran cinta sekedar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak
pernah hadir.

note:cinta lah yang membuat kita bahagia atau merana..

salam hari minggu

hai apa kabar semua....
cam na cuti ahad ini...
menggembirakan.....
yae la waktu melepaskan penat lelah berkerjakan...
hari ini sya x g mana2,kerana berkerja....
di sektor swasta lah katakan...
kerja 7.am-7.pm...
so k kemana2 lah....
di kesempatan ini sya mengucapkan selamat bercuti kepada semua
dan berbahagia bersama2 insan yang tersayang...


menu hari ini....


note:terlantar kekenyangan....

buat kekasih ku....(mahbubati)

kehadiran mu bak seria menerangi alam,
menerangi hidup ku.
membuat aku bisa melangkah meneruskan hidup,
menuju kejayaan hidup...

kasihsayang mu bak salju..
sejuk dingin sedingin kasih yang sejati..

walaupun kita berjauhan...
ku rasa kau rapat disampingku..
walaupun kita berhubung bersama angin lalu..
aku rasakan kau di depan ku...
walaupun kita tidah pernah bersua..
aku rasakan kau tetap bertakhta di hatiku...

walaupun kita berjauhan...
hatiku tetap mengigati mu...

kau lah memberi semangat dalam hidupku..
mengantikan semangat ku yang hilang...

aku takut kehilangan mu...
takut kehilangan kali kedua...
bagi ku...
kehilangan orang yang tersayang adalah...
kepahitan dalam hidup....

satu detik aku x menghubungi mu...
ku rasakan kosang dalam hidup ku...

walaupun kita berhubung tampa bertentang mata..
berbicara tampa suara..
aku merasa bahagia bersama mu.....
kau menerangi hidupku...
oh sayang ku...

nota:buat mahbubatiku....

tsunami pada 22 julai...

apa kabar semua...
macam mana citu hari minggu nie...
ok x....sya harap anda bergembira di hari minggu ini...

hari ini sya mendapat satu email dari sahabat sya...
email nya mengenai ramalan tsunami
ada yang membuat ramalan bahawa
gempa bumi dan tsunami akan berlaku pada 22 julai ini...
kawasan yang di jangka terlibat adalah
malaysia(sabah n sarawak)singapura,maldavis, australia
indonesia dan pilipina...
kemungkinan negara2 tersebut mengalami kerosakkan teruk akibat tsunami itu...

sya mengharap ramalan tersebut x berlaku....
mintak dijauhkan....
kerana jika ia berlaku...
banyak nyawa yang terkorban...
sama2 lah kita berdoa agar ramalan yang di buat tidak berlaku...
amin..


nota:perasaan hati gundah sudah hilang...dah dapat bersua dengan mahbubati....

saya ada satu soalan

salam buat semua sahabat-sahabat setiasahabat
sya harap anda semua ceria di samping keluarga...
mungkin sahabat-sahabat tertanya ...
mengapa n3 sya yang lepas asyik bersyair sahaja...
sya pun x tau kenapa...

hari ini lak saya nak tanya satu tekateki lak ...
sya harap sahabat -sahabat boleh menjawab nya...

soalan nya adalah...

banyak-banyak lembu..
lembu apa yang orang cari...

sila jawab wahai sahabat ku...

note:hati gundah ,kemana pergi nya meng hilang oh mahbubati.....

kaseh kekal abadi

segar salju embum pagi..
berarak lalu awan gelap sepi..
ditiup si sang bayu pagi...
terpancar sinar di sebalik awan nurani...
menerangi seluruh alam ini...
kelopak yang layu segar kembali..
harum wangi di taman hati...
melambangkan kaseh kekal abadi...
tulus iklas cinta suci ..
dari jauh pancaran sinaran mentari...
memberi harapan segar kembali...
harapan besar di dalam hati...
bersatu kekal abadi...
terpancar kilauan yang sejati..
yang suci murni...

sinar kembali menyinar...

setelah kegelapan menghantui hidup ku...
teraba-raba aku meneruskan perjalanan..
untuk menerus kan penghidupan..
terpancar satu sinar.....
sinar yang muncul dari dalam kegelapan.....
menerangi kegelapan perjalanan ku...
kini aku bisa melangkah dengan pantas...
mengapai sinaran itu...
akan ku dekapnya...
dan aku simpan di hati ku....
dan kekal di dalam nya...
menerangi kembali perjalanan hidupku...
menjadi penguat semangatku...
aku harap ia akan terus bersinar....
menengelamkan kegelapan yang lampau....
keringlah air mata keperitan...
selamat tinggal segala kenangan silam....
kan ku cipta kenangan bahagia bersama sinar yang baru...
sinar suci wujud dari hati yang suci lagi murni
ia akan berkilau menerangi cinta yang sejati...




suatu persimpangan

dari satu titik perlajanan...
perlananan penuh berliku...
kuredaah onar dan duri...
separuh hidup dalam perjalannan ini...
jatuh bangun sudah kebiasaan ku...
pahit manis adalah makananku....
walaupun sukar...
aku harus tempuhi....
aku tidak boleh melawan...
melawan surtan takdir....
setelah jatuh ,aku meneruskan perjalanan...
menurut kata hatiku ...
bangun melangkah maju kedepan...
sampai di satu persinggahan..
aku rasakan persinggahan itu pengakhiran perlajanan ku...
tetapi...
ku rasa persinggahan sementara...
untuk melepaskan beban yang ada....
mengharap sesuatu yang nyata....
namun apa yang ku harapkan...
ku rasa tidak mungkin berlaku...
gerak hati ku mengatakan begitu...
sukar bagiku....
untuk memnbuat keputusan...
untuk meninggalkan persinggahan ini...
dan mencari persinggahan yang lain...
yang sesuai bagi ku....
mmg ku dapat rasakan....
aku harus meninggalkan persinggahan ini...
mencari persinggahan yang sesuai bagi ku...
persinggahan bukan sekadar persinggahan...
tetapi suatu persinggahan penamat penderitaan...
aku brada di dua persimpanagn....
simpang mana harus aku lalui...
............
untuk menerus kan perjalanan ku.........
.......

note: macam mengharap sesuatu yang tidak pasti...mungkin bukan untuk ku

salam malam isnin...

salam buat sahabat-sahabat setiasahabat...
ari ini sya x de apa2 cita yang menarik untuk di kongsi bersama...
kerana hari ini badan sya letih...
idea pun x klua..
nie pun baru balik kerja ...kol 7 mlm...
overtime lah katakan...
tetapi penat sya hilang ...
setelah mendapat award dari saurada jebat
lawar award nie....
gambar kuching yang comel...

terima kaseh yea saudara jebat

note:tunggu kehadiran award dari setiasahabat untuk sahabat-sahabat setia sahabat..

hari bercuti dah habis.....

salam buat semua sahabat setiasahabat...
amacam cuti minggu nie...
sya harap cuti nie menyeronokkan,
kerana dapat bersama2 keluarga.....
g berjalan ke mana2...
bagi saya cuti nie lah paling seronok...
kerana dapat makan masakan mak....
mmg sedap...
masakan yang paling sedap adalah masakan mak kita...
tol x..sahabat semua...
dua hari nie sya makan masakan mak saya...
hari sabtu makan lauk krabu pucuk ubi


hari ahad lak laksa johor...
yea la orang johor kata kan...




tp tempe ,cuti nie sya x sempat makan...
kang masa yang lain
sya akan papar kan kenikmatan n kelaxatan tempe...
hi..hi...
salah satu makanan...kegemaran saya tu...


tapi apa2 pun masakan ibu lah paling sedap...
kerana dari kecil sampai sekarang kita masih makan masakan ibu
kepada yang di perantauan tu...
balik lah kampung...
makan masakan ibu...
dan jangan lupa lak kat ayahnya..
dua2 kena jumpa...
kerana ayah dan ibulah kita dapat melihat
bulan dan matahari...
jadi selalu lah berjumpa mereka...
kalo jauh...
telefon lah...
sekurang2 nya terubat lah rindu di hati mereka...

sekian...

note:tgh penat..baru sampai dari kampung nie.....

salam hari minggu

salam buat semua sahabat-sahabat setia sahabat..
macamana aktivtit hari minggu nie...
saya harap hari minggu ini adalah hari yang bermakna
bagi anda semua...
selama semasa sya bertolak balik ker kampung..
hujan turun...
membasahi bumi melaka ...
mula2 rasa malas nak balik awal...
nak tido dulu....
almaklom lah baru balik kerja malam...
nyngantuk yang teramat sangat...
nak2 waktu hujan ni....
selepas di timbang kaji...
keputusannya ...balik lah...
selepas habis satu mag alicaffea sya minum ...
saya pun meredah hujan...
pulang ke kampung...

sya sampai kekampung jam 12 tghari...
waktu lapau tu...
sampai di kampung..
mak saya dah siap masak...
apa lagi...
makannnnn lah..
nak2 kena sambal belacan..
ikan masak pindang...
ulam raja dan petai...
dan .....
lauk yang speacial...
kerabu pucuk ubi....
so apa lagi sya pun bedal lah....
pas makan sya pun terbongkaang sampai ke petang...
al maklomlah..
dah dekat 24 jam berjaga...
sya terbongkang sampai ker petang...

malam nya pergi ke kluang....
g rumah pak ngah saya ,ada kenduri arwah...
jam 12 mlm baru pulang ke rumah...

dan tidur lah....
merehat kan badan....
Zzzzzz......


note:tengah tidur sambil berangan.....

salam ujung minggu

salam buat semua sahabat -sahabat
saya harap sahabat-sahabat semua sihat sejahtera..
diam tak diam..
dah sampai ujung minggu...
dah penat kerja satu minggu kita berkerja...
tiba lah masanya kita berrehat...
begitu juga saya...
dah satu minggu berkerja malam...
tibalah masanya untuk bercuti...
sok kalo x de aral yang melintang..
dalam kol 10 pg sya bertolak balik ke johor...
di kesempatan ini saya ingin mengucapkan ...


selamat bercuti buat sahabat semua....

ok lah sampai di sini dulu...
kang sya paparkan n3 yang lain buat tatapan sahabat-sahabat semua...

opssss...sya dah lapar nie....
sya nak makan dulu...
jemput makan senua...
bismillah....


emmm sedapnya nasik goreng kampung nie.....


note:best nya balik kampung ,sambil mendengar lagu "tanjung puteri"

tanjung puteri

lagu ini membawa satu kenangan bagi ku...
kenangan yang tidak dapat ku lupakan....
kekal dalam lipatan sejarah hidup ku...
1001 kenangan yang tidak dapat ku lupakan....


video

lirik lagu tanjung puteri
Tanjung Puteri

Tanjung Puteri

Tajuk Johor Tanjung Puteri
Selat Tebrau airnya biru
Di Pantai Lido tepian mandi
Sepanjang masa di hari minggu

Atas bukit Tanjung Puteri
Taman hiburan indah berseri
Pemandangan menawan hati
Jalan tambak hubungan negeri

( korus )
Tanjung Sekijang nun di kuala
Tempat nelayan mengail gelama
Istana Hinggap di Kuala Danga
Pantai berkelah keluarga diRaja

Dari Tebrau orang berakit
Singgah Stulang membeli kopi
Pusara Si Bongkok di lereng bukit
Di tepi pantai Tanjung Puteri

H1N1 menganas...

wabak H1N1 semakin mengganas..
setiap hari boleh dikatakan ada yang kena serang wabak ini...
di asia sudah di jelajahi wabak ini...
termasuk lah negara kita...
makin hari makin bertambah...

sudah di ketahui umum...
bagai mana cara wabak ini merebak...
dan cam mana cara untuk menghindari nya...



tetapi....
itu untuk kebersihan diri...
tetapi...
kalo kita hendak keluar jalan2 cam na..
so pakai lah mask(tutup mulut)
kerana wabak tu kita x nampak...
mana lah tau ada yang dah kena wabak tu..
dan tersebar lak kat kita....
kalo kita pakai mask...
selamat dari jangkitan wabak tu...



dengan itu pakai lah mask apa bila anda kemana-mana...
jangan lah malu dan segan....
ini semua untuk keselamatan anda...
biar orang kata....

dan kalo boleh jangan lah gatal2 nak g oversea...
takut terjangkit lak....

note:lebih bagus kalau pakai hijap dan purdah,
semuanya selamat...

salam hari minggu

salam hari minggu buat semua...
semoga hari ini adalah hari yang bermakna buat anda semua..
saya harap cuaca hari ini berkeadaan baik,agar anda semua dapat menjalankan aktiviti dengan jaya nya...
hari ini sya kerja..shift malam...
so balik kol 7.00pg...
cuaca di luar mendung...
menandakan hujan akan turun x lama lagi...
jadi ,dengan pantas nya sya menungang tunggangan saya balik ke teratak saya
yang x jauh dari tempat kerja saya...
alhamdulillah sya sampai dengan selamat kerumah....
dan x lama selepas tu.....
suasana sejuk menyelubungi suasana pagi yang dingin...
di iringi dengan titisan air yang turun dari langit....
hujan....
alhamdulillah....syukur kepada Allah....
kerana dengah rahmat Nya, hujan turun membasahi bumi Melaka...
yang telah lama tidak di basahi hujan....



video
hujan .....


dengan ini sya dapat melelapkan mata dengan lena didalam kedingin hujan di pagi ahad ini....
kang petang lak kena masuk kol 7.00mlm...bersengkang mata lah sya sampai ke pagi esok nya....
okey lah saya nak tidur dulu........Zzzzzzz......

p/s:-minggu nie sya kerja shift malam....tu yang kena bersengkang mata malam2..
ha...ha...

tragedi yang tidak di sangka...

selamat bercuti buat semua.....
hujung minggu amat di nanti kan oleh warga malaysia...
kerana hari cuti yang di nanti2kan....
yea la kan dah 1 minggu berhempas pulas bekerja..
penat satu badan..kini tiba lah masanya untuk berehat bersama2 keluarga....
g melancung, jalan2 makan angin..menenangkan fikiran....
tetapi bagi saya lain lak....kerana sepanjang minggu asyik berkerja...
almaklum lah bekerja di sektor swasta...dalam satu bulan 1 hari shj bercuti...
mggu nie sya kerja petang..sok lak dah bermula naik kerja malam....
satu minggu kerja malam ,kerja lak pagi satu minggu...camtu lah rutin kerja sya tiap2 minggu....dah 13 tahun hidup saya cam nie...dan dah bermacam peristiwa yang berlaku..tetapi hari jumaat semalam ada sesuatu yang x pernah di jangka berlaku...
ceritanya cam nie
'di hari jumaat yang mulai...
sedang staff tempat aku berkerja..
situasi macam biasa ....
semua khusuk membuatkerja masing2...

si operatornya sebuk mengusung magesin kehulu ke hilir...
yang si juruteknik nya lak sebuk mengendalikan mesin...
dan begitu juga penyelai sebuk dengan tugas nya sendiri...
bergitu lah aktiviti staff di tempat kerja ku..
bergitu harmony nya suasananya....

sedang tekun mereka membuat tugasan masing2....
tiba2.....
(jam 11.00 pg)
Kringggggg.............(bunyi loceng panjang)
biasa nya bunyi loceng macam nie ada latihan kebakaran...
jadi staff pun bergegas g ketempat yang di khaskan apabila berlaku kecemasan.
untuk mengosongkan kawasan kerja..
tetapi suasana kali ini lain macam lak....
setelah staff berkumpul,si penyelia sebuk mengira anak buah nya ,cukup atau tak...

tiba2 bunyi kereta polis lak memecah suasana tempat kerja ku....
lebih kurang 4 buah kereta polis sampai ....
suasana menjadi kecuh ....
mana tak nya sebelum nie,x de polis yang datang...
tetapi kali nie lain macam lak....
siap dengan bawak anjing lak....
macam ada dadah lak....
lantas mereka memeriksa bangunan tersebut...

untuk menjaga keselamatan staff ....
mereka diarahkan untuk pergi ke tempat yang lebih selamat....
jauh dari bangunan tersebut...
dekat 2 jam mereka berkumpul di situ...
ditengah2 panas lak tu...

lebih kurang pukul 1.30 tghari ,mereka dibenar balik ke blog masing2...
dan menjalan kan tugas masing2 seperti biasa

tetapi kenapa sampai macam nie...
kenapa sampai polis datang siap bawak anjing lak...
kenapa....

sebenarnya bergini...
ada satu pangilan yang mengatakan salah satu bangunan tempat sya berkerja ada BOOM,

itu lah sebabnya polis datang....
anjing yang di bawa adalah untuk mengesan bom ....
tetapi satu bangunan telah di periksa..
namun tidak di ketemui....

ternyata lah pangilan yang di terima itu adalah pangilan palsu.....
tetapi pangilan itu di buat...
adakah yang x puas hati (berdendam) membuat pangilan tu...
itulah persoalan didalam tragedi ini.....

....????
selepas ini siatan akan di buat....
siapa yang punya angkara .......
yang membuat pangilan palsu ini...


note:-gambar x dapat di rakam kerana handphone bercamera x dibenarkan di bawa...

hari ini....

ari nie adalah hari yg paling boring.....x de idea nk cita.......

bosannya......bosan.....arghhh.......
hari ini betul2 rasa bosan.....
rasa kosong aje...

dah 1/2 tahun...berlalu...

diam x diam....
pejam celik...
kita dah berada di hujung pertengah tahun dalam tahun 2009,
dah nam bulan berlalu..
berkelana merempuh ranjau dan duri dalam penghidupan...
penuh pancaroba..
bergitu juga bagi diri ku...
di permulaan tahun ini aku mengharungi keperitan..
dan pendertiaan yang tidak terperi....
aku jatuh tersungkur...
tersembam ke bumi....
suatu keperitan yang amat dasyat....
yang tidak pernah kusangkakan ia akan berlaku...
hilang sinar dalam hidup ku....
dari hari demi hari..
aku meratap ,
memikirkan mengapa ia boleh berlaku...
itulah suratan dalam hidup ku..
aku cuba melangkah untuk bangun semula..
setapak demi setapak aku melangkah...
akhirnya aku berjaya berdiri kembali...
bersama semangat yang baru....
mengantikan semangat yang telah hilang..
dengan takdir Allah.....
setelah aku bersua dengan seseorang...
pada suku tahun 2009...
beliau lah telah memberi kekuatan bagi ku....
walaupun berjauhan....
tetap kurasa kekuatannya itu...
walaupun belum pernah aku bersua muka...
dan bertentang mata dengannya...
tetapi berliau bergitu hampir dengan ku....
aku harap pertemuan ini memberi sinar baru dalam hidupku...
sinar putih seputih salju...
sinar yang suci lagi murni....
aku berdoa agar ia berterusan sehingga ke akhir hayat ku...
aku berharap aku akan bersua dengannya...
dan menjadi penyeri daklam hidup ku...
aku harap impian ku ini menjadi kenyataan...
itu lah harapan ku...
tidak bertepuk sebelah tangan....
tetapi apa2 pun yang berlaku...
aku tetap redha ke atas sesuatu yang berlaku....
takdir penentu segala-galanya
mungkin suatu persinggahan sahaja...
mungkin pada sinaran yang lain...
aku pun x pasti.....
kerna perjalanan ku masih jauh....
belum sampai penghujungnya.....
................

kaitan dari n3 nie
dan n3 nie juga
(wah...tangkap lentok lagi aku nie....perasannya aku...hi..hi...)