klik ....2...

SELAMAT DATANG...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN....
 online

bayangan.khayalan atau kenyataan...




ada kah aku di kejar bayangan semalam....
mengamit2 kenangan lalu yang telah aku lupakan....
oh ...tidak...
kenangan yang lalu telah daku buang dari kotak fikiranku..
ku biarkan ia berlalu bersama gerak waktu...
waktu yang mendatang ku bina sesuatu yang baru...
akan ku bina kebahagian yang sejati...
ku mencari sinar yang telah padam...
untuk menyuluh perlayaran malam...
agar sampai ke distinasi yang di tuju..
kenangan manis kan ku simpanan ...
tersusun rapi di kotak kenangan ku...

ku ingin membina kebahagian yang sejati...
yang lahir dari hati yang suci..
ku tidak mahu kenangan lama berulang kembali...
buat kali kedua...

adakah aku sedang berhayal..
berangan dalam mencari kebahagian...
atau sekadar angan-angan...

atau pun sebagai tempat persinggahan..
untuk melepaskan penat...
sebelum meneruskan perjalanan...

ataupun sebagai kenyataan...
tetapi aku sangsi....
yang mana satu....

diantara khayalan atau kenyataan...
atau pun aku yang perasaan
(he...he..he...)


note:tiada berkaitan dengan mana-mana pihak...rekaan semata-mata

Gambau2 raya 2009

ini lah gambau2 keluarga setiasahabat.
adik beradik leh dikatakan sederhana lah ,
nam orang sahaja..
kami jarang2 dapat berkumpul bersama2,
di waktu raya baru lah dapat berjumpa...
raya taun nie leh lah dikatakan agak meriah jugak lah..
walaupun ada sedikit kekurangan,tapi kami sekeluarga bergembira
di hari raya tahun ini...
akhir kata selamat hari raya..
kalo buat rumah terbuka ,jangan lupa jemput yea....hi...hi...






nie gambau keluarga saya...pas sembahyang raya..



yang nie gambau angah sekeluarga..



yang nie lak puteri saya..



yang nie lak adik saya yg no 4


yang nie tengah melaram

sekian

nota:mengapa sepi tampa berita.....

Dah mula berkerja..

Puasa dh habis...nk raya dah raya...nak cuti dah dapat cuti...dah nk
mula bkerja lak...

Apa yang di khendaki dah dapat... Dah puas braya sakan taun nie...yang
ke utara dah sampai ke utara..yang ke selatan dah sampai ke
selatan..habis semua rumah semara mara telah di kunjungi...dah beraya
sakan lah katakan...pak cik dan mak cik dah di temui...dah bmaafan
sesama yg lain...yang kanak2 ..dah puas beraya..dan tengah kira duit
raya...berapa banyak yg telah di dapati.,kang leh simpan dlm bank
,untuk di gunakan di waktu nk sambung belajar kang...

Kini warga bandar ,akan pulang ke bandar ...jalan yg lengang menjadi
sesak semula..jalan sesak x kira masa...suasana kampung menjadi
lengang semula,..
Tinggallah ibunda dan ayah tercinta..anakanda mencari rezeki di
kota...insya Allah...raya taun depan bsua kembali...

Selamat menjalankan tugas semula buat semua....

Nota:bilakah dapat kita bsua..

--
Sent from my mobile device

Fwd: Dah raya dah...

Salam buat semua.
Apa kabar.sya harap sahabat2 semua ceria di hari raya ini.
Amacam aktiviti hari ini..
Mungkin sahabat2 sebuk yea..g beraya rmh atuk .g rumah sedara2 g rumah
sepupu sepapat . yea kan..

Saya lak mmg lah leh dikatakan sebuk la..(konon nyd la..hi...hi...)
Hari sabtu pas balik kerja (kol 3 saya blk kerja)saya pun kemas rumah alakadar.
Dan dgn semangat nak raya ,saya btolak balik kg....dlm perjalanan
.hati yg semamangnya dh ada kt kg..dgn tenang sya memandu..
Sampai kampung sya dlm kol 5 ptg, dan bermula lah aktiviti persiapan nk raya..
Leh dikatakn mmg sebuk la..

Dipendekkan cerita..

Hari ini dah raya..hari yg di nantikan umat islam 1 dunia...
Pg2 lagi saya dh bangun....dan bsiap2 nk g sembayang raya...

Pas sembahyang raya ,saya pn menziarah kubur atuk dn nenek saya..

Jam 12 tghari..saya dan keluarga memulakan aktiviti nk g braya...

Mula2 g rumah nenek sya kt B.P..
Dh tu g rumah mak long sya d pontian...tp malang nya mak long saya
tiada dirumah..dia 1 keluarga g beraya lak..kesian...

Pas tu g kluang lak .rumah pk ngah saya...

Dan sampai rmh saya kol 7 mlm..
Mmg letih di buat nya..tp apa nk buat...raya kan...

Sampai d rmh cadangnya nk merehat kn badan...ttp ada tetamu .,so
terpaksa lah melayan...

Mmg penat lah hari nie...beraya lah kata kan...
So saya pun masuk bilik untuk merehatkan badan...
Untuk menantikan
apakh aktiviti hari esok

Jadi sampai di sinilah dahulu,kang saya sambung g..

Sekian..
Wasalam..

--
Sent from my mobile device

--
Sent from my mobile device

selamat berhari raya...


kepada sahabat-sahabat setiasahabat,di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat berhari raya...
setiasahabat mendoakan agar sahabat-sahabat setiasahabat selamat sampai ke distinasi yang di tujui....
x kira samaada sahabat-sahabat semua memandu ker..menumpang ker...menungang motorsikal atau yang naik kapal terbang,di harap sahabat-sahabat semua selamat ....
di kesempatan ini ,setiasahabat ingin memohon maaf.sekira nya setiasahabat ada terkasar bahasa ,terkutuk ker...terumpat ker ,dan mana lah tau kan .stiasahabat ini adalah insan biasa dan x lekang dari melakaukan silap dan salah....haraplah sahabat-sahabat memaafkan yea....
mana lah tau...kita hanya sempat merayakan aidilfitri di tahun ini sahaja dan bukan untuk tahun-tahun depan...
betul x.....
dan di kesempatan ini juga  setiasahabat mengampunkan segala salah silap sahabat-sahabat sesekelian...
x kira lah pada yang terang atau yang tersembunyi....
dan satu lagi...
kalo makan rendang ker lemang ker atau apa2 sekali pun yang sahabat makan....berjaga2 lah....
bukan apa kang dapat sakit lak....


ok lah setakat ini lah dulu....
akkhir kata selamat hari raya  maaf zahir dan batin......

nota:kepada kamu...semoga berbahagia di aidilfitri ini walaupun kita x mungkin bersama lagi...

syawal akan tiba

syawal....
kau akan menjelma kembali..
setelah berakhir nya ramadhan...
setelah sekian umat islam menahan lapar dan dahaga,
menahan hawa nafsu....
menjalankan kewajipan sebagai umat islam...
menurut perintah Allah...

dan tidak lama lagi ...
aidilfitri akan di raikan...
bagi merayakan kejayaan menahan nafsu...
setelah sebulan berpuasa dan menljalankan kewajiban masing2...

takhbir akan bergerma di seluruh masjid dan surau...
pujian terhadap Allah yang maha ESA...
dan nabi MUHAMAD saw...
berkumandang di segenap ceruk dunia...

semua umat islam bergembira merayakan aidilfitri..
tidak kiralah dari mana pingkat umur..
kedudukan atau darjat..
mereka bergembira meraikannya..
ampun maaf dipinta..
untuk membersihkan dosa...
yang keruh di jernihkan semula..
yang jarang dirapatkan ...
yang jauh akan di pertemukan...
bergitu indah nya aidilfitri...
insyaallah.....
jika di izin kan Allah...
kita bersua lagi di syawal tahun depan...

selamat hari raya
maaf zahir dan batin





note:adakah di antara kita ada satu jurang....adakah kita akan terpisah.........dan x akan bersatu lagi...

dapat kad raya...

suasana raya semakin terasa...
semalam saya balik kampung..
boleh di kata kan setiap rumah dah pasang pelita
yang ada pasang pelita keliling rumah.dah terang benderang keliling rumah...
rumag mak saya pun ada pasang tadi....10 pelita adik saya beli....
penuh laman di pasang nya....
tu baru pelita ...lom g lampu kelip kelip...
penuh tiang di balutnya...
wah mmg betul nak braya taun ini...

haha...kali ini saya lak dapat kad raya
saya ingin mengucapkan jutaan terima kaseh atas kad yang di beri

pertama kad diterima dari:







cik amy sensasi(stori mori torkonang juo)



kad raya yang sungguh cantik dari cik amy....terima kaseh yea cik amy...
selamat berhari raya cik amy.semoga berbahagia di hari lebaran di samping keluarga yang tersayang....

yang kedua lak dari:






idalara(idalara)


terima kaseh idalara...selamat hari raya...
semoga hari raya taun ini rayang ceria buat anda

dan seterusnya dari:






noor afzan(simple me)






Photobucket

terimakaseh noor afzan selamat berhari raya
semoga ceria di hari lebaran nanti...

yang nie lak dari:





bell(blog C DEBAB)


wah siap duit raya la....terimakaseh bell..
selamat berhari raya..

seterus nya dari..




intannurulfateha



selamat hari raya maaf zahir dan batin

yang nie lak dari:



edan coba(warung ku)




yang nie dari:
IxoR@ (greenpark)




wah....banyak lah kad yang saya dapat...
pas nie dari siapa yea....

note:to wanei..selamat berhari raya bersama2 keluarga tersayang dan ceria2 selalu..selamat berhari raya maaf zahir dan batin...

kad raya untuk semua

salam buat semua sahabat-sahabat setiasahabat...
apa khabar semua...
saya harap anda semua sihat dan sejahtera disamping menjalankan ibadah puasa..
hari demi hari yang kita lalui...
kita semakin hampir ke penghujung ramadhan...
kira-kira lagi 9 hari lagi kita berpuasa...
dan x lama lagi kita akan merayakan hari raya aidilfitri....

dan kesempatan ini
saya ingin mengucapkan




selamat menyambut hari raya aidilfitri
maaf zahir dan batin
sekiranya saya melakukan salah dan silap


dan saya harap sahabat-sahabat semua dapat mengampunkan kesalahan saya.

sedikan lah mengambil kad raya ini ....
exklisif dari saya yang x seberapa ini
dan tampalkan lah di blog anda semua...

kad ucapan ini khas buat semua sahabat-sahabat setiasahabat..







Create your own banner at mybannermaker.com!



copy dan tampal kan kat blog anda..



yang ini lak duit raya khas buat semua sahabat-sahabat setiasahabat
copy dan tempelkan kat blog anda


dan seterusnya sampai-sampaikan lah kepada sahabat-sahabat anda yang lain...

note:hari lebaran ini ku bahagia bersama mu...walaupun kita berjauhan..wani

Bagaimana Mencari Malam Lailatul Qadar.?

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Bagaimana Mencari Malam Lailatul Qadar.?

Sesungguhnya malam yang diberkahi ini, barangsiapa yang diharamkan untuk mendapatkannya, maka sungguh telah diharamkan seluruh kebaikan (baginya). Dan tidaklah diharamkan kebaikan itu, melainkan (bagi) orang yang diharamkan (untuk mendapatkannya).

Oleh karena itu dianjurkan bagi muslimin (agar) bersemangat dalam berbuat ketaatan kepada Allah untuk menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala-Nya yang besar, jika (telah) berbuat demikian (maka) akan diampuni Allah dosa-dosanya yang telah lalu...


Saudara-iku.. fillah.. mari kita bersemangat menghidupakn 10 hari terakhir ramadahan..
Tak rindukah kita untuk dpertemukan dengan malam Lailatul Qadar yang hanya dperuntukkan untuk kaum mukmin dan mukminin…insya Allah..

Tahukah Engkau.. :
(Malam) Lailatul Qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, (dan) keesokan harinya cahaya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan" [Tahayalisi 349, Ibnu Khuzaimah 3/231, Bazzar 1/486, sanadnya Hasan]

Subhanallah indahnya…!! mari lupakan semua kekhwatiran dan mari sibukkan diri kita dengan ibadah pada Allah Allahu Akbar..! Mari Mencari.. bukan Menanti.. Insyaallah. waallahualam..



seni dari pasir

lukisan dari pasir....????
macam pelik aje...jom kita saksikan...








Dapat juga beraya

Salam buat sahabat-sahabat setia sahabat..apa kabar semua..sudah tentu
sahabat-sahabat sihat dan sejahtera..


Macamana dgn persiapan raya...sudah siap ke lom..
Tp mengikut pengalaman saya lah..kalau x sampai pagi raya ,pasti
semuanya x cukup kan...itu dah jadi lumrah,ada saja yang x cukup..itu
lah ini lah.
hai macam2 lagi...


Nak raya tu raya gak...
Zakat dah bayar lom...
Ingat tu.tangungjawab masing2.kang sebuk nk raya..terlupa lak nk bayar
zakat...kalo nasib baik dpt bayar sebelum sembahyang raya.kalo lepas
tu,kira
sedekah aje yea...


Sekarang nie masing2 tengah mengira cuti...tol x.
Nak beraya kemana dulu..
Kalo yg bergilir raya tu ,pakat
lah baik2.kalo taun lepas kat rumah mak si suami,taun nie giliran
rumah mak si isteri lak..sepakat membawa berkat ...
Bagi diri saya lak ...tentu lah beraya kat rumah mak saya di
kampung.taun nie dpt cuti 3 hari shj.hari raya yg ke empat dah kena
kerja...kira ok lah..dari x dpt cuti..x sabar lak nk tgu
raya...aiii
cam budak2 lak saya nie.

X kisah lah..janji dapat beraya ..dalam suasana yang baru...
Hi..hi..tlg jgn tanya pasal apa,hanya saya shj yg tahu...

Moga2 kita dapat berhari raya pada hari raya yg akan tiba ini...

Taun depan lain punya cerita lah..

Ok lah setakat ini dulu

sekian wsalam.

Note:kalo main mercun tu main lah baik2..jangan nk buat ujikaji untuk
lagi kuat..kang braya kat sepital...

--
Sent from my mobile device

kena tag dari cik amy sensasi

salam buat sahabat-sahabat setiasahabat...
apa kabar semua.saya harap sahabat-sahabat semua sihat..dan sekarang nie mungkin
sahabat-sahabat sedang sebuk yea..yea la raya dah nak dekat ,lagi 2 minggu lagi nak braya..mungkin ada sedang mengecat rumah...apa warna tema taun ini,pilihan warna adalah penting..kang salah pilih kang ,jadi bahan cerita lak yea...
dan yang sedang sebuk membuat kuih raya tu berapa banyak taun nie buat kuih raya..
tapi zaman sekarang nie yang buat kuih raya dah kurang yea....senang beli aje..
badan x penat...rumah x berselerak kan....betul x sahabat-sahabat semua..

apa la banyak menceceh lak saya nie.....
nie sebenar nya saya telah kena tag oleh cik amy sensasi.sorry saya lambat menjawab pada waktu yang di janjikan...kerana keadaan waktu x mengizinkan..
dan di waktu yang sesuai ini saya lelah menjawap nya ...
terima kasih kerana mengetag saya..
ini lah dia...
1- Nama Timangan Anda?
setiasahabat

2- Anda Seorang Yang?
~ saya pn x tahu apa yang ada kat diri saya nie ~

3- Insan Yang Teristimewa?
~ aku dia dan kamu serta anda semua ~

4- Lagu Kesukaan Anda?
~ sebarang lagu...tapi lagu2 jiwang karat x leh masuk~

5- Makanan Kesukaan Anda?
~ saya berselera kampung.segala masakan kampung saya makan.ualm2 tu kegemaran saya~

6- Sikap Yang Membuatkan Anda Stress?
~ bila orang x dengar cakap ~

7- Warna Kegemaran Anda?
~ warna kegemaran biru dan putih~


8- Benda Yang Mesti Ada Dalam Beg?
~ ic.card bank dan duit~

9- Kali Terakhir Anda Menangis?
~ entah lah saya pun dah lupa,tetapa bila ada perkara yang menyedihkan kot ~

10- Tempat/Negara Yang Ingin Anda Kunjungi?
~ kalo di izinkan nak gi Mekah ~

11- Tag Untuk 6 Rakan Anda..
kimsai
firsya
jebat
simple me
kandil is candle
keleber malam
pencari harta Qarun



wah dah selamat saya menjawap tag dari cik amy sensasi...

dan kepada yang kena tag tu saya harap anda dapat menjawap nya yea..

sekian


Raya oh raya

Salam buat semua sahabat -sahabat setiasahat.
Kali ini saya nk cerita pasal raya..
La raya lagi ker?...
Yea pasal raya g..
Baru sebentar tadi saya dan rakan-rakan seperjuangan telah bermeeting
dgn penyelia pasal bekerja di hari raya..
Dan berginilah berlaku apabila menjelang hari raya....
Penyelia saya berharap ramai yg dapat bkerja dihari raya..supaya
pengeluran product dpt dijalan kan seperti biasa..
Tetapi sambutan nya amat menyedihkan la.
Di mana ramai diantara rakan2 saya tidak mahu bkerja di hari raya...
Syahdu oo...malam2 raya atau pagi raya...
Orang tengah sebuk buat persiapan terakhir nk raya ...kena ngadap
mesin...pas tu dengar lak lagu hari raya lak..menetis lah ari mata...
Tapi setakat ini sambutan untuk bkerja di waktu raya sangat nenyedihkan lagi..
Puas penyelia saya merayu..tetapi x de sambutan ...
Saya pun simpati terhadap beliau..pikir2 nk gak kerja...tapi
mengenangkan ayah dan ibu saya...saya lebih sayangkan mereka.
X sanggup lak nk tenguk mereka berlenangan air mata kerana saya...sedih ooo...
Duit bila2 boleh di cari.tapi kasih ayah dan ibu.....sukar di cari..
Betul tak...
Ok lah setakat nie dulu yang dapat saya ceritakan pasal suasana nk
raya di tempat saya bkerja...
Sekian...

--
Sent from my mobile device

Aku dia dan KAU...

Kenapa kau masih nk mganggu aku..
Aku dh bebaskan kau...
Pergi lah kau kemana kau nak pergi...
biarlah aku hidup dgn cara aku..dan jangan lah kau putuskan perhubungan aku dengan dia....
Bukan aku x ambil berat pasal dia...tetapi tugasan dan keadaan waktu ,aku terpaksa berbuat bergitu....
tolonglah jangan memaksa aku lagi...ko amik lah apa yang kau nak...tetapi ko jangan pisahkan aku dan dia...

Dan jangan ganggu aku lagi..
Mgg aku tidak serasi dgn kau..cara kita berbeza..aku cuba ikut rentak kau..ttp ko x boleh ikut rentak kau..
Dan kini aku telah bebas kan kau...
Kau cari lah yang sama rentak dengan kau...

Jgn pisah kan aku dan dia...

Note:ini adalah di antara aku ,dia dan KAU..

mari kita renung-renungkan...

PUASA SI MISKIN




Sekadar renungan.... ........buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:

"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik? "
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je pakcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.
Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".

Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!". Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar: Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.

"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."

Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata

"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."
Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."

Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah..
Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"? Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.


raya kena kerja

salam buat semua sahabat-sahabat setiasahabat
hari nie kita dah berpuasa yang ke berapa yea....
hari yang ke 13 kot...
wah kira2 lagi dalam 2 minggu lagi kita nak raya yea...
eh..eh ..ingat raya aje....
he..he...
bukan apa..suasana raya adalah suasana yang paling bermakna buat kita semua..
lebih- lebih lagi kepada kanak-kanak...
mereka tidak sabar-sabar lagi hendak pakai baju raya...
dan hendak pergi berraya....mesti dapat banyak duit raya kan...
lebih -lebih lagi yang baru belajar puasa...kerana ...
kalau berpuasa penuh..dapat duit raya penuh....
ini mmg adalah satu cara yang baik untuk mengajar mereka berpuasa.....
maka semakin hari ,semakin bersemangat lah mereka berpuasa....
itu bab kanak-kanak...
bab orang dewasa lain lak....
ttp pada orang dewasa mengikut cita rasa masing-masing lah...saya tak nak ceritakan...
tetapi bagi saya lak..macam raya tahun-tahun lepas gak lah...
nak tahu kenapa....
tengah berkira berapa hari dapat bercuti atau tidak....
silap-silap kena kerja di malam atau pagi raya...
syahdunya.....lebih-lebih lagi bila dengar takhbir raya....
masuk minggu ini dah 3 kali servay raya telah di buat....
tujuannya adalah...untuk mengira siapa yang sanggup berkerja di waktu raya...
tapi saya tanda x kerja lah...mana leh tahan oooo.....raya-raya kena kerja...
ttp biasanya yang baru masuk kerja lah ,kena kerja...ini dah jadi tradisi kat tempat kerja saya.budak baru kena kerja....
orang-orang lama cam saya nie di kecualikan...ha..ha...otai lah katakan...
jadi mereka kena kerja lah...dan lepas raya baru dapat cuti...
macam tu suasana tempat saya berkerja di waktu nak raya...
tetapi sesiapa yang berkerja di hari raya tu..di beri macam-macam keistimewaan.diantaranya...
makanan istimewa di hari itu(biasanya pada hari raya pertama lah)dan sedikit imbuhan
(tetapi tahun ini dapat lumayan tu...)...
tetapi siapa lah yang nak berkerja di waktu raya. ...
betul tak....orang sebuk pergi beraya ...dia sebuk pergi kerja.....
ttp dah mnasip kena kerja lah katakan....
saya pun dulu masa mula-mula masuk kerja pun cam tu gak.....
sedih oo....
tetapi apa-apa pun tangungjawap kena jalan kan....kang kalo melawan ,kena berhentikan kerja siapa yang susah....
yang ampunya badan lah yang susah.....
betul x....

sekian
wasalam...

nota:di sana kenapa sunyi sahaja....

*
dah masuk sukuan ke tiga

salam semua sahabat-sahabat setiasahabat...
apakhabar semua.saya harap sahabat-sahabat semua sihat dan sejahtera di samping keluarga
yang tercinta..
dan semoga selamat menjalankan ibadah puasa yang di wajibkan keatas kita...
bagi diri saya pula ,macam biasalah tiada yang berubah...umur sahaja yang meningkat.

sekarang kita sudah melangkah ke sukuan ke tiga dalam tahun ini,
ini bermakna ,kita akan melangkah ke tahun yang baru dalam tiga bulan lagi.

dalam tiga bulan akan datang apakah dugaan yang kita akan tempuhi.mungkin lebih mencabar lagi...
kita tidak tahu apa yang akan berlaku dalam tiga bulan yang akan datang.





bagi diri saya pula ada sesuatu yang tidak dapat dilupakan,sama ada peristiwa yang berlaku itu manis atau pahit.itu sudah tersurat dalam perjalan hidup ....
walau apa-apa yang berlaku,hidup harus di teruskan..
itu semua cobaan.....
yea cobaaan....
dan apa yang akan berlaku dalam tiga bulan lagi...
saya pun tidak tahu lagi...
yang penting ,sesuatu harus di buat untuk meneruskan penghidupan....
bagai kata orang tua-tua...
berjalan harus pandang kedepan,jangan pandang-pandang belakang,nanti perjalan akan terhenti.....