klik ....2...

SELAMAT DATANG...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN....
 online

selamat menyambut HARI RAYA AIDILADHA

salam buat semua ...
tidak lama lagi kita akan menyambut RAYA HAJI  atau RAYA QURBAN atau RAYA AIDILADHA.....
dan mari lah kita mendoakan agar jemah-jemah yang menunaikan RUKUN ISLAM yang ke 5...iaitu menunaikan haji ..selamat menjalankannya ,dan selamat pulang ke tanah air....AMIN.....
dan di kesempatan ini saya ingin mengucapkan .......



selamat menyambut HARI RAYA AIDIL ADHA


sesiapa yang balik kampung tu saya ucapkan




berhati-hati ketika memandu ,kearana musim2 raya nie jalan sesak..






pandu kereta dengan selamat kerana sekarang nie musim hujan






akhir kata selamat menjamu lemang dan rendang daging qurban

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA



Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :
1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.


2. Pendendam tersembunyi iaitu mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.


3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.


4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia


5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak.....lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.


6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)


7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.


8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..


9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, .....dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.


Kesimpulan
Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.
Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain....andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.
Wallahualam"




renung seketika...




Ilmu utk dikongsi bersama :

Pagi semlm dengar radio ikim (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulallah s.a.w.
Antaranya tentang bab memberi salam.
Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam
dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Beri salam - assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"



Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye" contoh lerr....
Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya " Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Semoga ada manfaat.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"
Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan
"Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan.
Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan
"As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang
bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.
Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan
dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
Semoga ada manfaatnya.



JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN, FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU,
KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU, AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

kalau ada kemuskilan berjumpalah yg pakar dlm bidang ni.....




dah masuk ujung tahun yea....

salam buat semua...
masa berlalu bergitu  cepat yae......sekarang nie dah ujung bulan 11 dan tidak lama lagi masuk bulan 12....
dan x lama lagi kita akan menyambut  tahun baru....2010....
banyak kenangan yang kita lalui di dalam tahun 2009...pahit manis penghidupan kita lalui dengan tabah....

oh yea hari  ini dah mula cuti sekolah kan.....cuti panjang lak tu.....
cemburu lak saya kat mereka2 yang bercuti panjang tu.....ha...ha.....
tapi kalo cemburu  sangat ...mohon lah jadi guru ......kang senang lah dapat cuti panjang....
haha....tapi cam saya yang dah berumur nie lehker jadi cikgu.....

biasanya musim2 cuti sekolah nie...banyak diantara yang single-single /bujang mengakhiri zaman bujang mereka......walihmatulurus lah tu.....
memang ramai akan mendiri kan masjid di waktu ini...
almaklom lah waktu cuti sekolah nie....ramai yang bercuti kan....
so ramai lah sedara sedarah yang datang menolong...kata orang jawa  rewang lah(menolong dalam sesuatu majelis bukan melepak tau)
dengan adanya mereka nie maka majelis akan menjadi lebih meriah kan.....

dan di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat pengantin baru buat sahabat saya ini....
semoga di panjangkan jodoh sehingga ke akhirhayat bersama suami yang tercinta...




HAMIMAH  dan MUHD JAMIL

majlis perkahwinannya pada 22.11,09(rumah mimah) dan 29.11.09 (kat rumah jamil )...
masa saya sampai kerumah pengantin ,kebetul lak masa pengantin lelaki berarak ...tu yang dapat snap gambau masa pengantin nak makan beridang ....
sengguh secocok  kedua-dua mempelai nie...
dan akhir kata.....
semoga berbahagia  dan jangan gado2 tau.....haha.......

dan musim2 nie lak musim ujan lak tu...
banyak negeri di landa banjir...
nak2 kat pantai timur...kelantan dan terengganu....
sedang mengalami kebanjiran....
semoga  kita selamat dari mangsa kebanjiran ini....

dan buat sesiapa yang memandu lak ...
di musim2 ujan nie berhati2 lah memandu....
kalo ujan lebat tu ,lebih baik lah derhenti di tempat yang selamat....
dan kalo mengantuk  berehat lah dahulu ditempat yang selamat,melelapkan mata barang seketika....
untuk mengelakkan sesuatu yang x diingini berlaku..
biarlah lambat janji selamat ke tempat yang ditujui.....
ingat lah orang yang tersayang....

ok lah setakat nie dahulu celoteh saya nie.....
salam







transfomasi...........2009/10

salam semua...
haha....ini entery saya yang pertama setelah blog saya di tukar domin nya....
domin setiasahabat terpaksa di tukar sebab -sebab peribadi....jadi lahir lah blog ini....
saya harap blog baru saya ini tidak di bayangi oleh blog saya yang lama....
kisah -kisah lama biar lah terkubur bersama2 blog yang lama itu....

kini saya mula mengorak langkah bersama blog saya yang baru ini.....
memulakan tahun baru dengan suasana yang baru.......
azam yang baru....
dukalara yang lama ditinggalkan mengikut pergerakan masa yang berlalu...

ha...ha......mulakan penghidupan yang baru...langkah baru.....suasana yang baru...



telah bertukar di atas sesuatu sebab...

selamat datang ke blog saya yang baru.....

blog ini akan tinggal kenangan....

Salam buat semua..
Sedih rasa di hati...setelah setahun blog nie dilahirkan....setelah
setahun berlalu...banyak kenangan pahit dan manis di lalui....kita
bersama2 melayari di dunia blog ini...
Terdetik di hati untuk menutup blog ini..walaupun berat di
hati....setelah di telek teliti...blog nie terpaksa di tutup ...dan
terkubur lah blog ini di sini....
Maaf dipinta jika setiasahabat ada terkasar bahasa dan saya harap
hubungan kita x sampai disini ...dan temui saya di blog saya yang
baru......

--
Sent from my mobile device

tentang cerita NARUTO.....





salam semua....
di sini siapa suka tengok cerita   NARUTO.....
mungkin di antara sahabat2 semua meminati cerita ini...
sahabat2 saya di tempat kerja saya ada yang suka /mengikuti perkembangan cerita katun ini..
ada yang sanggup simpan koleksi dvd cerita naruto tu...koleksi berliau dari siri 1 sampailah yang terbaru...
banyak tu...siri yang terbaru saya rasa dah ke 200++ (sya pn x tahu ,sbb sya x ikut  siri nie)..
keluaran  dvd cerita NARUTO nie boleh dikata kan tiap2 minggu ada siri baru...
ada yang sanggup menunggu dan kompol dalam 3 atau 4 siri,untuk menonton dengan khusyuk..
yea lah mana best kalo tenguk separuh  cerita...tenggah2 sedap menonton cerita nie ,tergantung lak...
kena tunggu mggu depan lak...tu yang sanggup x tenguk 2 atau 3 minggu...sebab nak tenguk sekali jalan..
nie yang suka kompol cerita dan buat koleksi la...

tetapi  yang nak meminjam nie jugak ada...tunggu member tu beli cerita baru aje ,terus nak memimjam...
dah tu kolo pulangkn dvd tu ok ,x pe gak...nie pulang dengan dvd calar lah....atau x pulang pn ada....

itu lah penangan cerira NARUTO....
x kira dari budak2 sampai yang berumur.....
ada yang minat cerita NARUTO  nie...

best ker cerita NARUTO tu ker.....
tapi pada saya biasa aje dengan cerita2 katun yang lain.....
mungkin ada sesuatu yang menarik yang x dapat saya rasakan...

mereka yang minat cerita NARUTO  saja yang tahu...

pada anda lak cam na lak yea..

dapat duit....750,000.00 USD...pak cik kayooooooooooooop......





salam...
apa kabar semua...
mesti baik kan...
baru2 nie saya dapat email lagi...
orang nak bagi duit tu....nak tau nilai nya berapa...

sebanyak.....750,000.00 USD tu.....

banyak tu...kalo di tukar kepada rm...rm2 juta tu....
3 keturunan makan tidak adis...
dalam dunia sekarang nie ,mana ada orang nak bagi kita duit senang2....
siapa yang mata duitan mmg lah kena tipu...
mula2 nak no akaun lah...
pas tu mintak duit untuk duit proses lah...
pas tu ada masalah la ...mintak duit lagi...
lama2 dah banyak duit yang di bagi...duit yang nak dapat hanya tinggal kenangan lah..
sebab kena tipu...
dunia sekarang ..dunia duit...kerana duit manusia sanggup melakukan apa sahaja...
...

ini lah email yang saya dapat...

Dear Sir/Madam,


There is an issue with the WESTERN UNION MONEY TRANSFER NIGERIA, the sum
of 750,000.00 USD was credited to file number KTU/9023118308/0324
directed in cash,your email address was tagged the owner.

The INTERNATIONAL MONETARY FUND (IMF) contacted us for your compensation
acouple of hours ago due to your allocated security code.

They said that they choose to send it to an email address instead of a
name.We are unable to complete a transfer directed at an email address, so
we require somemore information in order to complete this transfer.

Your name,contact address,Country,phone number,Occupation,Age, Monthly
Income,Date of birth,Postal code.

In order to resolve this problem,please email via Western Union
SolicitorsFund Verification Department:THE MANAGEMENT OF WESTERN UNION
MONEY TRANSFER,NIGERIA HEAD OFFICE.DISPATCHED THIS DAY.

Email: ferwnunion@hotmail.com
Best regards,
Hary Owen
Tel:+234 8052136001

Western Union®

renenungan sejenak.....




Fadhilat beristighfar:

a. Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 X sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa (nyanyuk)."
Sebelum nyanyuk di hari tua, amalkan sejak muda-muda lagi. Rasulullah SAW menganjurkan kita beristighfar 70 atau 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 X sehari. Adalah diingatkan untuk mencapai target ini, eloklah kita menjadualkan amalan zikir ini dalam
amalan-amalan harian kita.

b .Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita" !

c. Istighfar juga memurahkan rezeki. Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit. Sedekah juga termasuk:

1. Tuturkata/percakapan yang baik.
2. Memberi salam.
3. Memaniskan wajah.

Juga terutamanya kepada ahli keluarga. Rasulullah SAW pernah bersabda,
"Kamu senyum sahaja pun sudah menjadi sedekah."
Terdapat juga suatu syair

Arab yang berbunyi :
"Nak buat baik, sangatlah mudah, Maniskan wajah, lembutkan lidah."
Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah diri-diri kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu,
maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang.

Hujan dan ubi rebus...hmmm

Salam buat semua...
Apa kabar semua...
Apa aktiviti minggu nie...
Mungkin sahabat2 akan membawa keluarga bjalan2 kan...
Tapi bulan nie musim ujan kemana la kita nk bjalan2 yea..nk bekelah hujan lak...
Ada x de buat aktiviti indoor aje la yea..atau x pun tengok wayang ..
Ha..kat pangung wayang tengah tayangkan cerita 2012,kan apa lagi ..tonton la bsama keluarga...
Dengar cerita mcm best aje cerita tu...

Saya lak balik kg kt johor.
Da lama x balik .rindu lak rasa kt ayh dan ibu saya.
Pg2 lgi sya da btolak balik kekampung..x sabar2 lah nk balik kg..angkut apa yang sempat aje..sempat juga sya belikan belacan n cencaluk ..sebagai buah tangan untuk di bawa balik ke kg...

Cuaca kt kampumg redup n sejuk nyaman..membuat mata sya layu nak tido...kena lak ujan mula turun,lagi la mengantuk...

Tengah baring2 atas katil melayan mata yang mengantuk ,dan mendengar irama hujan diluar ,tetiba lak teringat kan ubi rebus....
Memang sedap makan ubi rebus time2 ujan nie..nk lak dicicah ikan kembung masin..perrghhh...sedap rasanya...kena lak air kopi o panas..lagi best...teringat masa sya kecik2 dulu.aruah nenek saya rajin rebus ubi waktu2 cam nie..
Dapat2 ubi yang fresh lak..yg ditanam keliling rumah..senang je lah cabut..x yah nk beli2 ....
Kalo nk makan cabut aje la,.pastu rebus...senang aje la...
Tapi sekarang payah la sikit nk makan ubi..sebabnya,ubi dh x banyak ditanan..kalo kt bandar lagi lah ..payah nk jumpa..kalo kat pasar,nasip2 la dapat jumpa..kalo ada pun mahal...

Okey lah mata sya pun dh mula layu nie..nk tido ..baru pas kerja mlm..x tido2 g nie....

Sya nk tido dulu ..
Sekian..

P/s:buat mu disana selamat bcuti..

disuatu situasi....






(situasi)diluar hujan turun renyai2..gemersik irama titisan ujan mengusik ketenangan malam..
rentaknya mengalonkan melodi yang indah...sungguh menenangkan ...
suasana sejuk menyelubungi malam....

remote di capai ...button on ditekan...
alamak tv x on lak...tekan switch tv lak....
chanel yang terkeluar chanel 701(astro-axn)...lak...
cerita gost raider..lak...
mmg dah tenguk cerita tu....
layan ajerla....

suasana sejuk membuatkan irama tambahan berlaku lak....
perut berkeroncong lagu irama melayu asli...
berkerongcong minta di isi...
mengapa...
sudah satu hari,ia tidak berisi..
kerana satu hari ini aku x bermaya..
lemah satu badan...
x bermaya untuk bangun...
aku demam....

dengan lemah gemalai mengikut rentak hujan aku melangkah kedapur..
mencari sesuatu untuk mengisi perut ku yang berkeroncong..
meggi ku capai,menjadi pilihan...
ku masak...
ku ratah...untuk mengurangkan kelaparan...
setelah satu mangkuk ku bedal...
perut yang berkeroncong menjadi senyap...

aku sambung melihat cerita gost raider...
sedang asyik melayan cerita ....
aku terpandang jam di dinding...
alamak....
.
.
.
.
.
.
.
.
jam dah kol 10 mlm...
aku dah terlambat..
sebenarnya hari nie aku berkerja malam..
malam terakhir...
dan
esok dan ahad aku cuti...
so aku nak balik kampung....
dah lama x balik kampung...

aku pun bergegas persiap untuk berkerja...

selamat malam semua...
dan
selamat bercuti...

p/s:buat mu di sana  ,selamat berehat,tenangkan fikiran dari tugasan yang banyak tu.....lupakan buat seketika...

dah satu tahun....ia berlaku...




hari ini genap 1 tahun ia berlaku....
rasa bergitu cepat masa beredar...
segala perit maung ku rasai..
setelah sekian lama ku gengam...
sekian lama aku bertahan....
akhirnya terpaksa aku lepaskan...

aku terpaksa ...
dari aku menyeksa...
dan aku terseksa...
lebih baik aku melepaskannya...

biarlah ia bebas ...
mengikut kemahuan dirinya....
mengikut haluannya sendiri...

walaupun perit bagiku...
namun aku terpaksa melepaskannya....

dan tidak disangka ...
aku telah diinaya...
sanggup berbuat bergitu terhadapku....
untuk kepuasan sendiri...

namun sesuatu yang berlaku itu ..
ada sesuatu disebaliknya...
hanya tunggu dan lihat sahaja ...
dari jauh....

biarlah ia gembira ...
apa yang di hajati....
telah dikecapi....
semoga bahagia....

dan aku.....
aku mengorak langkah....
setelah jatuh tersungkur....
menyusun langkah ...
satu persatu...
bangun setelah jatuh...
berjalan kedepan...
tampa menoleh kebelakang....

berhati2 dalam menentukan penghidupan yang baru....
agar peristiwa lama tidak akan berulang.....

semoga perjalanan yang baru ini....
dapat memberi sesuatu yang baik bagiku...

mendapat kecerian sehingga ke akhir hayat......

tanduk iblis......







MAKLUMAT INI DARI USTAZ HARUN DIN, BELIAU BACAKAN ARTIKEL TTG FAKTA BAHAWA
PLANET MARIKH ( PLANET TERDEKAT DGN BUMI ) TELAH MENGALAMI PUSINGAN
TERBALIK PADA BULAN SEPTEMBER LEPAS. INI MENUNJUKKAN BAHAWA PLANET YANG
BERHAMPIRAN DENGAN PLANET MARIKH JUGA AKAN MENGALAMI KEJADIAN YANG SAMA.
MAKA AKAN TERJADILAH KEJADIAN MATAHARI AKAN TIMBUL DARI ARAH BARAT YANG
JUGA MERUPAKAN TANDA-TANDA BESAR KIAMAT. PADA MASA ITU JUGALAH PINTU
TAUBAT AKAN DITUTUP... KATA PARA ASTRONOMI PLANET, BUMI HANYA TUNGGU MASA
SAJA. MAKLUMAT INI TIDAK DIDEDAHKAN SECARA MELUAS DAN TELAH DIHENTIKAN
PENYEBARANNYA OLEH 'NASA' KERANA IA MENGUNTUNGKAN UMAT ISLAM. AMBILLAH
PERANAN... wallahu a'lam



Sabda rasulullah s.a.w yang bermaksud....
" siapa yang bersolat ketika matahari hendak terbenam .... maka
sebenarnya dia sedang bersolat di antara 2 tanduk iblis"

2012....dalam tanda tanya...





salam buat semua...
kini boleh dikatakan tengah heboh di perkatakan tentang tahun 2012..

pelbagai fakta dan firasat telah di keluarkan..
dari kajian sains..dan sejarah kuno semua dibincangkan..


yang mengatakan 2012 berlakunya kiamat....





sehingga lahirnya sebuah filem yang mengesahkan berlakunya kiamat...




tetapi sememangnya kiamat akan berlaku..
hanya ALLAH sahaja yang mengetahuinya bila kiamat akan berlaku...

tetapi tanda-tanda kiamat sememangnya telah banyak berlaku...
cuma kita sedar atau tidak...
ini menunjukkan bahawa hari kiamat telah hampir ...
tetapi bila....
itu tidak di ketahui..
hanya ALLAH sahaja yang mengetahuinya..

marilah kita bersiap sedia menghadapinya....

kita renung seketika....




Kita ini semuanya sama
Tiada beza yang tua mahupun yang muda
Jangan menyombong atau takbur sesama manusia
Sekalipun kita berpangkat atau berilmu
Kerana disisi Allah
Kita semuanya sama
Kata ustaz
Jangan kita hina orang yang lemah
Yang kurang berada
Mahupun yang kurang paras rupa
Tiada beza yang mengerjakan sawah
Mahupun yang membina perumahan mewah
Kerana disisi Allah
Kita semuanya sama


Kata ustaz lagi
Jangan kita hina
Budak kecil yang comot lagi berhingus
Kerana dia tiada dosa
Sedangkan kita
Setiap waktu dan ketika
Memenuhi hati kita
Dengan titik-titik noda
Dalam tidur, dalam jaga


Akhirnya ustaz berpesan,
Ingatlah!
Kita manusia semuanya adalah sama
Yang membezakan kita
Hanyalah AMAL dan TAQWA
Biarlah kita kurang dimata manusia
Tetapi tinggi disisi ALLAH


Peliharalah dirimu
Agar tidak dinodai dengan suasana
Sesungguhnya dirimu
Ada harga diri
Yang tidak ternilai mahalnya


Segalanya UjiaN
ALLAH menguji KEIKHLASAN bila bersendirian...
ALLAH memberi KEDEWASAAN bila ada masalah...
ALLAH melatih KESABARAN dalam kesakitan...
ALLAH tak PERNAH ambil sesuatu yg kita sayang TANPA menggantikan dengan yg lebih baik....


SAHABAT SEJATI
apabila ingin berteman,jgnlah krn KELEBIHANNYA,krn mungkin dgn 1 KELEMAHAN, kau akan MENJAUHINYA...
andai kau ingin BERTEMAN, jgnlah krn KEBAIKANNYA, krn dgn 1 KEBURUKAN, kau akan MEMBENCINYA...
andai kau ingin berteman, jgnlah krn ILMUNYA, krn apabil dia BUNTU, kau akan MEMFITNAHNYA....
andai kau ingin berteman jgnlah krn sifat CERIANYA, krn andai dia MURAM, mungkin kau akn MENJAUHINYA...
Andai kau ingin berteman.....TERIMALAH dia seadanya kerana dia juga MANUSIA BIASA SEPERTIMU....




Moralnya: Kita semua ada kelebihan ada kekurangan… jangan sesekali kita pupuk dalam diri kita sifat suka mencari2 kekurangan, keburukan org lain, Renunglah diri sendiri…jangan mata kita hanya melihat KOYAK di kain org lain sedangkan kita lupa kain di badan kita yg mungkin TERKOYAK... Tutuplah Keaiban org lain semoga ALLAH menutup keaiban diri kita.

apa petuanya.....




salam buat semua sahabat2....
apa kabar yea....
mungkin sahabat2 semua sedang berehat bersama sama keluarga yea....
al maklomlah di hari minggu nie waktu kita merehat kan badan dan bersukaria bersama2 keluarga..

mampakyna sekarang nie blog nie da jarang di updatekan...
bukan saya nak menyepikan diri..
tetapi ketandusan idea....
tetapi saya akan cuba sedayaupaya yang boleh untuk mengupdate blog ini....

oklah melalut lah saya nie....

sebenarnya saya nie ada satu masalah...
besar x besar lah...dam kecil x kecil lah...

masalah nya adalah...tentang gemok...
memang semua orang x nak gemokkan..
semua nak diet..biar nampak ramping dan comel kan...
pelbagai cara digunakan.,,macam mana nak kurus kan badan kan...
perduct itu dan ini di gunakan....
tujuannya tak lain dan x bukan adalah nak kuruskan badan...

tetapi lain pada saya pulak...
saya nak gemok kan badan saya yang sekeping nie...
semua orang kata saya nie kurus kering aje...
mereka katakan saya cam banyak masalah sahaja...
ttp itu mmg normalkan setiap yang hidup nie ada masalah kan...
itu kan cabaran hidup....

saya nak nampak berisi badan...
tetapi biar lah ada potongan la ....
target saya nak gemok nie adalah dalam jangkamasa 3 bulan....
dan target berat tambahan dari berat saya adalah lebihkurang 15kg..

jadi ...
adakah sahabat2 mempunyai idea bagi masalah saya nie...
dan adakah petua2 untuk mengemok kan badan .....

jika ada silalah turunkan petua -petua kat saya...

sekian...

p/s:jauh di mata ,dekat di hati...