klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

gajah dengan tikus....



adakah kamu percaya atau tidak yang gajah takut dengan tikus.
tetapi kebanyakkan gambaran yang menyatakan bahawa gajah takut dengan tikus....
contohnya cerita katun . kebanyakkan nya menunjukkan bahawa gajah takut pada tikus...

adakah benar atau tidak bahawa gajah takut kan tikus atau sebaliknya....
jom kita tonton video yang saya terjumpa di youtube....












setelah  menonton video di atas....
 apa pendapat  anda ,adakah benar gajah takut kan tikus atau sebaliknya...




telah di tag kan oleh......




salam buat semua. apa kabar semua....
saya harap anda semua sehat dan sejahtera dan dirahmati Allah...

tiada apa yang hendak saya ceritakan buat kali ini, bukan saya sudah ketandusan idea untuk bercerita, tetapi kali ini saya telah di tag dari cik Noor Afzan.....

tag yang dikenakan tidaklah begitu berat, hanya dengan menjawab beberapa jawaban, mengikut peraturan yang di berikan,

peraturannya adalah seperti berikut...

Once you've been tagged, you are supposed to write a note with 23 random things, facts, habits, or goals about you. At the end, choose 5 people to be tag!!

dan sekarang saya akan menjawabnya....

1. saya tidak suka menegur / menasihat sesuatu perkara berulang kali...
hanya sekali saja....

2. masakan kegemaran saya adalah masakan kampung.

3. sukan kegemaran saya adalah angkat besi....harap anda paham yea..

4. saya sudah hidup 35 tahun ,tetapi belum dapat apa yang di harapkan...

5. jika saya ada masalah , saya tidak mahu campur aduk kan dengan masalah perkerjaan
6. jikalau orang hormat saya, saya akan hormat orang itu 100 kali.

7.muzik kegemaran adalah rock dan mateal...

8.keturunan jawa, walaupun kurang fasih cakap jawa

9.cita- cita berjaya didalam hidup dunia dan akhirat..

10. kurang gemar memancing. sebab bosan tunggu ikan makan umpan....

11. abang yang paling comel dalam keluarga....

12. sudah dekat 20 tahun tinggal di melaka..

13. petua yang di amalkan .berenti makan sebelum kenyang..

14. tidak mudah percaya kepada kenalan baru...

15. kurang gemar makan dekat luar...

16. warna kegemaran biru dan putih...

17. malas buat sesuatu kalau di paksa..
18. sudah lama berhenti merokok....

19. tidak suka berdebat..sebab cepat marah / naik angin.

20. suka membaca buku misteri ...

21. tidak suka buat MLM...

22. cita -cita mempunyai sesuatu perniagaan sendiri....tetapi bila lah akan tercapai..

23. saya anak jati johor....


ooh...berjaya juga saya menjawab tag dari cik Noor Afzan...
dan kini saya akan mencari 5 orang untuk di tag kan .....

5 orang bloger yang saya akan tag adalah....



1.eden choba

2. cik amy

3. ida lara

4.silbigail

5.mylife qishie

di harap nama -nama yang tercalun di atas dapat menjawab tag ini....

wsalam..




renungan ...seketika..:kata2-kata yang mbawa padah.....





Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis
tersebut sangat menjolok mata.

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya. 'Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan lia r kaum lelaki...... ' nasihat orang tua itu.

Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. 'Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?' Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata kata yang lebih dahsyat. 'Ambil hanphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku,' katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.


Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sa yang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian.



Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri.. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis.. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.

Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.


Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan mempersendakan atau ejekan.


Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembah yang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan mene ntukan bila kita akan kembali ke alam barzakh.. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodohitu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini.



Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan kekuatan
agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.



*Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir 'MANAR ISLAM'

Subject: Manusia , Malaikat , Syaitan ...

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah...awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa

Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? .

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .. (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ...
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia ? Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu...

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patutke aku biarkan E-mail ini tetap dalam mailbox aku.
2.. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal

3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2

Wassalam. ...





pentingnya penumpuan...

salam buat semua
selamat bercuti buat semua...
hari ini saya hendak ngupas tentang pentingnya penumpuan perhatian...hehehe....betul ker....
tumpuan perhatian adalah perkara yang penting jika kita melakukan sesuatu perkerjaan atau perbuatan. sebab dengan tumpuan perhatian kita dapat melakukan sesuatu dengan baik.
tumpuan perhatian bukan sahaja pada perbuatan atau pekerjaan sahaja.
tetapi deria kita pun perlu penumpuan apabila melakukan sesuatu kerja ,
tumpuan deria rasa ,lihat ,dengar ,sentuh dan bau amat penting didalam sesuatu perbuatan. jadi dengan penumpuan yang tinggi ,kita dapat melakukan nya dengan baik...
contohnya:
jika kita membaca buku pelajaran, dengan penumpuan yang tinggi ,kita dapat mengingati apa yang kita telah baca. tetapi jika kurang tumpuan apa yang kita baca hanya sia -sia sahaja...
begitu juga dengan penglihatan dan pendengaran...
ini juga amat penting ,jikalau tidak jadi lah macam di bawah ini.....






Sekumpulan pelajar perubatan berkumpul untuk melihat seorang pensyarah 

melakukan pemeriksaan ke atas satu mayat..mereka berkumpul mengelilingi 

tempat mayat itu diletakkan.. 



"Dalam bidang perubatan, ada 2 kualiti yang sgt penting untuk menjadi 

seorang doktor", kata pensyarah itu. 



"Pertama.., kamu semua tidak boleh jijik melihat mayat", katanya...sebagai 

contoh, pensyarah itu mencucuk satu jarinya ke dalam mulut mayat, 

menariknya semula dan menjilat jarinya itu. 



"Sekarang, cuba kamu buat", kata pensyarah itu. 



Selepas beberapa ketika, barulah mereka mengikut apa yang mereka lihat. 

Seorang demi seorang memasukkan jari ke mulut mayat dan menjilatnya. 

Apabila semua pelajar selesai, pensyarah itu memandang ke arah mereka dan 

berkata.... 



"Kualiti kedua yang sangat penting adalah pemerhatian yang tajam. Seperti 

tadi....saya memasukkan jari hantu tetapi menjilat jari telunjuk..... 



SEKARANG.....TUMPUKAN PERHATIAN....PAHAM!!!!! 



beginilah yang berlaku jika kita kurang tumpuan...
mudah sahaja kita  di permain-mainkan orang ..
macam di atas...mudah sahaja  dimainkan orang...

sekian buat setakat  ini dahulu...buat masa ini...

di lain masa ,saya sambung lagi celoteh saya nie...

wasalam

semakin hampir kepada nya....



Adakah KIAMAT sudah hampir????
Dalam Al-Quran Allah telah berfirman bahawasanya KIAMAT terjadi hari JUMAAT!!!!
Banyak² kita beristighfar dan berdoa pada Allah semoga dosa² di kita ampuni..


22 Tanda Kiamat Semakin Hampir


1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan ).
2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui internet, iklan, buku, gambar, risalah atau filem.
3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.
4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.
5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.
6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.
7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.
8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.
9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.
10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.
11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).
12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.
13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.
14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.
15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,
16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.
17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.
18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.
19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.
20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.
21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).
22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Dunia Di Penghujung Nyawa

1) Penaklukan Baitulmuqaddis.

Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda:
'Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.'Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis. '
- Sahih Bukhari


~ dah jadi dah...

2) Zina bermaharajalela.

'Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan
persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.'- Sahih Muslim

~ dah nampak dah...

3) Bermaharajalela alat muzik.

'Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka'. Ada yang bertanya kepada Rasulullah;

'Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?'Baginda menjawab: 'Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi² wanita'- Ibnu Majah

~ Mentor , Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Anugerah Muzik...

4) Menghias masjid & membanggakannya.

'Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid'- Riwayat Nasai..

~ memang dah nampak dah...

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.

'Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga.'- Riwayat Ahmad dan Hakim.

~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu......

6) Ramai orang soleh meninggal dunia.

'Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran' - Riwayat Ahmad

~ boleh kira berapa jer para ulama'yg tinggal...

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.

'Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka'bin Luka'(orang yang ***** & hina).
Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia'- Riwayat Thabrani

~ George Bush, Ariel
Sharon & kat Malaysiapun ada....

8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.

'Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.'- Riwayat Ahmad

~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa...

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. 'Di antara anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang'.

~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc..)...

10) Bulan sabit kelihatan besar.

'Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.'- Riwayat Thabrani

~ tak caya gi tengok....

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.

'Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu' - Sahih Muslim

~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah² yg popular skarang nie......

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.

'Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak
kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar.'-Riwayat Ahmad

~ tengok kes peperangan Iraq ...

13) Negara Arab menjadi padangrumput & sungai.

'Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai²'- Sahih Muslim

~ Dubai dah turun salji... Mina dah kene banjir...

TOLONG SAMPAIKAN KEPADA TEMAN² LAIN!

Dari Abdullah bin 'Amir r.a., Rasulullah s.a.w....bersabda:

'Sampaikanlah pesanku biarpun 1 ayat...'

PENGERTIAN MAKSUD IMAN

- DARI SEGI BAHASA :
Yakin Dan Percaya

- DARI SEGI ISTILAH :
Membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan
BERAMAL DENGAN ANGGOTA






adakah ini punca bercerai




bercerai boleh dikatakan sesuatu yang biasa di masa kini,boleh dikatakan hari-hari ada saja kes tentang cerai. kenapa perkara ini menjadi sesuatu yang biasa di negara kita .

bukan nak kata apakan, masa mula-mula bercinta dulu macam nak rak di buat nya...
ke hulu ke hilir asyik bersama -sama. semua kata-kata baik belaka lah. boleh di katakan kalau kentut tu boleh di sembunyikan baunya. semuanya di sembunyikan dengan baik,
makan dengan sopan santun dan macam-macam lagi. tidak kira lelaki atau perempuan. semuanya " baik punya " kata Dafi...

tetapi setelah berkahwin, segala yang tersorok, sikit demi sedikit terkeluar semua..
dulu nampak pemalu bagi yang perempuan ,dan si lelaki sebagai pelindung...
tetapi berlaku sebalik nya. kenapa harus berlaku perkara semacam ini ?
mungkin ada sebabnya....
tetapi apa....

mungkin penceraian berlaku dengan beberapa sebab..
ini mungkin hendak cari kesalahan masing-masing .

biasanya alasan-alasan yang di beri adalah:-
1. sudah tidak sehaluan
2. malas berkerja
3. ada orang ke tiga
4. masalah kewangan
dan lain - lain lagi
boleh di katakan ada 1001 alasan yang di beri....

tetapi pada saya .punca pencerian ini bukan dari sebab - sebab / alasan di atas tetapi:-

pertama sekali punca penceraian ini adalah..
1. berkahwin di waktu muda.
memang berkahwin di waktu -waktu muda ini , ada kebaikkan ,
kalau berkahwin di usia muda , senang cerita , kalau dapat anak nanti , sebelum pencen ,anak sudah berkerja . jadi tidak payah berkerja apabila sudah pencen .
ini memang baik. tetapi yang tidak baik nya adalah..
di waktu usia muda - muda ini , sepatutnya kita gunakan sebaik-baiknya.
kumpul seberapa banyak pengalaman yang boleh. kenal dunia dahulu , baru kita tahu pahit manis kehidupan. enjoy puas -puas ,di usia muda inilah kita harus gunakan dengan baik. sesah dan senang di rasai..
hendak mewah- mewah ,hendak bergaya , hendak melancong kemana dan hendak mencari ramai kawan atau berkawan ramai -ramai.
di masa inilah , patut di buat semua nie...

bukan apa ,kalau dah kawin nanti tidak lah rasa terkilan..
sebab semuanya sudah dirasai.

biarlah berkahwin lambat sedikit (bagi yang perempuan dalam umur 26 sudah boleh berkahwin ) dan yang lelaki pula dalam 28 keatas ,kerana perlu cari pengalaman banyak , tetapi janganlah lama- lama sangat , nanti masuk angin pula..

2. kurang pendidikan agama
pendidikan agama, tidak kira apa bangsa pun ,pendidikan agama amat penting.
kerana dengan adanya pendidikan agama , kita akan hidup dengan landasan agama.
dan tidak menyimpang jauh ,
lebih-lebih lagi di zaman sekarang ini, cabaran amat kuat yang kita hadapi.
zaman - zaman akhir zaman ini. banyak godaan yang kuat..
kalau tidak berpegang pada agama , kecundang dalam hidup...

3. ikut -ikut.
ikut - ikut yang saya maksudkan di sini adalah:-
orang ada pasangan , hendak berpasangan ,
orang lain bercinta ,hendak bercinta .
orang berkahwin. hendak berkahwin.
tetapi semuanya ikut nafsu semata- mata..
selepas itu baru menyesal.
jadi bermacam -macam yang berlaku yang boleh menyebabkan penceraian...

4. kurang perhatian kepada pasangan.
semasa bercinta dahulu. jaga bukan main.
tanya sudah makan ke belum, tiap waktu tanya kabar, hendak tidur bagi ucapan yang jiwang - jiwang , tabur janji manis dan bermacam lagi , tidak kira si lelaki mahupun si perempuan.
tetapi apabila sudah berkahwin. semuanya semakin dilupakan. jadi jadi renggang , maka datanglah orang ketiga ,yang kononnya menjadi penasihat ,tetapi akhirnya terperangkap dalam cinta tiga segi ,yang menjadi punca -punca penceraian..

5. masalah kewangan...
dulu masa bercinta . berjanji hidup dan mati bersama, susah dan senang bersama,
sanggup hidup susah atas dasar cinta yang sejati..tetapi apabila sudah berkahwin ,hilang semua , itu tidak kena ,ini tidak kena, sebab apa , mengharap kemewahan, tidak bersyukur apa yang ada.
tetapi ada juga lelaki yang malas berkerja, memilih sangat berkerja, ini juga satu punca yang kuat terjadi penceraian ..jadi rajin -rajin cari pekerjaan ,tanggungjawab berat buat lelaki.


jadi kesimpulannya adalah:-

kalau hendak berumah tangga,pastikan anda sudah puas bersuka-suka,puas bergaya,
kuat iman di dada(dugaan kuat setelah berkahwin) dan terimalah pasangan anda dengan apa yang ada ,dengan kata lain ,bersyukurlah dengan apa yang anda dapat.
kerana jikalau terlepas tidak mungkin dapat kembali....
dan jika kembali pun, cintanya sudah tidak sekuat dahulu...


mula melangkah.......




perjalan ku dimulai dengan satu langkah pertama...
setelah terjatuh ,
tersungkur ke bumi..

kini aku berdiri
bangun setelah semangat datang kembali...

dan

melangkah maju ke hadapan..
mencari sinar yang sejati...
yang suci
kekal abadi...

bersama - sama semangat yang baru
aku melangkah maju

sejarah lama akan ku jadikan pedoman
agar ia tidak akan berulang lagi...

ya ALLAH temukanlah bagi ku sinaran itu...
amin....




tiada ungkapan...

tiada apa yang dapat di ungkapkan dengan kata-kata ,
dan tidak dapat di atur dengan kata-kata....

hahahahahaaaaa.....
pandai robot ini menari
begitu canggih....
robot -robot yang comel ini menari,
lenggang lenggok ,lenggok ke kanan dan lenggok ke kiri
macam manusia pula....




wajah baru...





salam untuk semua....
setelah sekian lama jiwa didalam kesedihan
kini telah keluar dari kegelapan...

suasana kelam telah di tinggalkan
kini muncul dengan wajah baru....
dengan azam baru,dan semangat baru...
saya akan terus melangkah terus ke hadapan.
tanpa
menoleh ke belakang...

ini adalah wajah baru blog saya...
yang melambangkan
semangat baru saya

terus maju ke hadapan






di persimpangan....









sesuatu ketika sesuatu detik...
ketika diam mengelamun sendiri..
suasana sepi di temani bunyi unggas malam...
langit tenang cerah di dada langit...
bertaburan bintang-bintang yang berkelip...
menyinari dada langit....
tersenyum sang bulan di balik awan...
melemparkan sinaran lembutnya...
menyinari kegelapan malam......

duduk diam merenungi ke hadapan....
apakah akan berlaku,jika sesuatu keputusan di buat....
perjalan terhenti di satu persimpangan...
jalan manakah akan dipilih..
sebab .....
setiap simpang yang dilalui...
ada ranjau dan durinya...

duduk diam memikirkan ..
manakah jalan yang patut di pilih..
Hmmmmm......




paintball oh paintball..




salam semua....hahahahha...
sudah berapa bulan kami buat planning untuk bermain paintball..
akhirnya hari yang bersejarah ini ...kita orang dapat melaksanakan apa yang kami planning....
sebagai tatapan anda semua .....











sebelum pergi ke
medan perang.....sempat bergambar dulu...hahahahaa..

inilah senjata yang di gunakan...bukan senapang ...tapi...  dipanggil marker

tidak sabar lagi hendak berperang....





masuk ke medan pertempuran...





bersedia untuk berperang...






permainan pun di mulakan





















darah satria



setelah tamat pertempuran.....ini sahaja yang tinggal....
hahahahahahahaaaa........


walaupun penat tidak terhingga...tapi kami berasa puas hati  bermain paintball ...

hmmmm.......bila hendak main lagi.......
 rasa tidak sabar lagi hendak bermain paintball....

tunggu bulan depan pula.....hahahahahaahahahaa....