klik ....2...

SELAMAT DATANG...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN....
 online

nak raya....sambut merdeka




salam buat semua....
mlm nie dah malam ke 21 ramadhan....
lagi 9 hari lagi kita nak menyambut hari raya aidilfitri...
raya dah dekat....
mesti kita sedang sebuk nak buat persiapan untuk hari raya kan....
macam - macam persiapan yang di buat untuk menyambut hari raya...
di antarayner....



  • baju raya >lagi 1 hari berpuasa dah buat tempahan(takut x sempat siap,kang raya x der baju raya,sekurang-kurang nyer 3 pasang)...kalo yang beli ..carik corak2 yang terbaru...

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN...


  • kueh raya >1 minggu puasa dah buat planing nak buat kueh apa....atau pun tunggu mlm raya,kerana ada lelong kueh raya(dapat harga murah....3 jenis rm 10(ada ker)....



  • hiasan dalaman rumah >beli set kerusi baru,tv baru....langsir baru....semuanyer di susun ikut cara deco bersama eric....barang yang lama munglin di sedekahkan kat jiran2 ,atau jual kat budak2 bujang...



  • cat rumah >warna cat pun mengikut cara deco bersama eric,warna 2 lembut dilawan kan kengan warna2 contra/cerah....supaya nampak ruang bilik/hall lagi besar...



  • balik kg waktu raya >dah planing atau giliran.... taun nie nak beraya kat rumah mentua yang mana satu...kerana cuti kena planing dengan sebaik mungkin....kang x sempat beraya rumah sedara mara...yang bujang lak...pikir nak beraya rumah makwenyer raya ke berapa....




  • sesuatu yang baru>  ada yang planing nak beli kereta baru....leh bergaya kat member2 dengan kereta barunyer....(nak2 dapat bonus tahunan awal)

  • duit raya >dah buat bugget duit raya yang nak di bagi....emak berapa rm...ayah berapa rm...anak buah berapa rm nak bagi.....



  • mercun >cari tokan mercun yang paling murah untuk beli mercun....kalo boleh lebih murah...kalo x der bunyi mercun n main bunga api x meriah lak raya taun nie.....



  • kasut raya >pilih yang yang terbaru kat pasaran...boleh berlagak kang dengan member....



macam tul lebik kurang persiapan yang di buat untuk  menyambut hari raya.dengan mengharap raya taun nie raya yang meriah yang disambut....lebih- lebih lagi pada yang baru berumah tangga....hahahahaa.....
tetapi dalam sebuk membuat persiapan hari raya ...mungkin ada sesuatu yang tertinggal atau paling lambat di buat biasa nyer last minit di buat...itu pun kalau teringat.....heheheeee....

  • nak tau apa.....bayar fitrah ......
tetapi saya tau anda semua awal kan bayar fitrah....betul kan....



apa bila semua persiapan dah di buat dan di atur dengan baik serta bijak sana....dan menunggu waktu untuk berhari raya lak....x sabar menunggu kehadiran hari lebaran.....masing-masing x sabar nak beraya.....
terutama kanak-kanak, dah buat kira-kira....bukan untuk berbelanja, tetapi nengira berapa banyakkah dapat duit raya taun nie......heheheheee....kalau dapat banyak leh beli mercun...hahahaha.....

di kesempatan ini saya ingin mengucapkan....




SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN 



merdeka.... merdeka.... merdeka....

kepada semua rakyat MALAYSIA
semoga negara kita kekal aman dan sejahtera
amin....

SEKIAN TERIMA KASIH....

sikap wanita yang di sukai oleh lelaki...



salam semua....
wanita di jadikan adalah untuk menjadi teman hidup bagi seseorang lelaki....
dengan adanyer wanita di sampingnyer ,membuat lelaki itu hidup bahagia
sikap seseorang wanita ada mempengaruhi keadaan emosi seseorang lelaki...
di antara sikap2 wanita yang di sukai lelaki adalah.......

1. Keanak-anakkan
Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. Tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yang melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yang menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yangmembangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah.

2. Penuh Pengertian
Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan,
memilih waktu yang tepat untuk berbincang masalah dan sebagainya. Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yang berpengertian tidak terus mengeluarkan kata-kata yang kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya.

3. Menghargai
Wanita yang menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dengan wanita yang suka diperlakukan dengan lembut, lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.


4. Menjaga Penampilan
Lelaki menyukai wanita yang pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yang baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya. Dia akan murah senyuman, pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yang terbaik kepada dirinya. Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan elaki juga menyukainya. Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak. Siapa yang tidak suka isteri yang masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??

5. Pandai berbicara
Lelaki tertarik dengan wanita yang pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yang disukai lelaki berbeza dengan topik kegemaran wanita, wanita tersebut dapat mengimbanginya. Dia bukan sekadar teman berbual yang pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yang baik. Dia juga tahu menjadi pendengar yang baik, serta mengalihkan topik yang agak serius kepada perbualan yang lebih menarik. Lelaki juga suka dengan wanita yang suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dengan baik dan berfikiran terbuka.

6. Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri
Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda. Apabila berhadapan dengan suasana yang baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

7. Menghormati Diri Sendiri
Lelaki suka dengan wanita yang menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yang menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya. Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya. Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.

8. Simpati dan prihatin
Lelaki suka wanita yang murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yang wajar dan spontan mencerminkan hati yang mulia. Ada kecantikan dalaman pada dirinya yang memancar keluar dengan indah & mempesona.....

sekian ...
wasalam....

kisah orang bercinta

salambuat semua.....


kisah orang bercinta macam2 kareanahnya....
semua yang pahit jadi manis...
dan yang manis jadi manis...
apa yang di katakan semua indah-indah belaka........

sampai berpantun-pantun...

kalau roboh kota melaka ...
papan di jawa ,hamba dirikan..
kalau sungguh bagai di kata ..
badan dan nyawa hamba serahkan.....

nampak tu ...sampai BADAN dan nyawa nak di serahkan pada yang tersayang.....
fuh.....sampai bergitu....
semua tu kerana pandai mengayat lah ...sampai jadi bergitu....
jadi berhati lah.....

pesanan

Jangan membuat penilaian daripada kata-kata.. Kenalilah Pasangan anda sebelum anda membuat keputusan yang sejawarnya.....



tetapi indahkan waktu bercinta............
betul  atau pun tidak....
pasti yea kan...

selamat berpuasa



merdeka......adakah kita benar2 sudah merdeka

salam buat semua....
selamat bersahur semua....(sekarang jam saya menunjukkan pukul 4.00 pg)
hahahaaa....mata saya masih segar lagi...cerah dan bersinar....
kenapa jadi segar...kerana baru balik bermain batminton td...
biasa lah aktiviti keluarkan peluh....
almaklom lah kerja saya nie x der peluh yang keluar...
tu yang kena bersukan keluarkan peluh......
dah keluar peluh badan menjadi sihat
,otak pun cergas.....
hahahaa....




diam x diam,detik berlalu ,hari silih berganti....
bulan bertukar bulan....
dan kita dah masuk ke minggu ke 3 berpuasa...
bergitu cepat rasa nyer masa berlalu...
dan lagi beberapa hari kita akan menyambut hari kemerdekaan.....
hhmmmmmm, dah 2 tahun kita sambut hari kemerdekaan dalam bulan puasa,taun lepas dan taun nie...
dan mungkin taun depan ...kut ..hahahaaaa...
sambutan hari kemerdekaan taun nie saya rasa macam taun lepas kut...
sambutan agak sederhana sahaja,kerana menghormati bulan ramadhan yang mulia ini....
tapi walau apa2 pun semangat hari kemerdekaan tetap di rasai.......

cerita tentang kemerdekaan ini...saya ada satu persoalan yang bermain di kotak fikiran saya...
di mana....sekarang ini memang negara kita telah merdeka....

tetapi adakah negara kita telah merdeka dari penjajah......
memang secara terang nyer kita telah bebas dari penjajah....
di mana negara kita telah di pimpin oleh perdana menteri kita sendiri....

tetapi jika di tenguk secara halus dan teliti.....
sebenarnyer kita masih di jajah,cuma kita sedar atau tidak....
kalau di teliti kan secara mendalam.....
kita masih di jajah.....
penjajahan dari segi fikiran, hiburan, pergaulan dan peradapan....
cuba anda perhatikan sendiri kita masih di jajah....
sebab itu lah kita berhadapan dengan masalah sosial di kalangan kita, x kiralah dari remaja ,dewasa dan yang hampir sampai ke status warga emas....
kenapa boleh jadi bergini.............
semua jaewapan ada didalam diri sendiri........


selamat menyambut hari kemerdekaam

sekian ...
wasalam........

satu angka

Satu Angka Yang Antara Nombur Ganjil..
Angka Besar Ganjil ...
Rendah Ikut Nombor Dua Undur ....
Ke Empat Patah Angka Dua Angka .....
Mula Undur ....
Sekali Angka Yang Angka Nombor Genap..


berbuka dengan arak.......................

salam buat semua....
hari nie dah masuk 15 ramadhan.ini bermakna sudah 15 hari kita berpuasa...
dan dah 15 hari kita tabah menghadapi pelbagai dugaan.....
dan mudah2an ketabahan kita dapat di teruskan sehingga ke akhir ramadhan.....

kenikmatan puasa kita rasa kan semasa berbuka....
di waktu itu kita nanti2kan,dan ada yang tidak sabar untuk berbuka...
apatah lagi apabila berdepan dengan juadah yang enak2 dan lazat,yang di idamkan semasa berpuasa siang tadi.....



x kiralah anda berbuka dimana....
dirumah ,di restoren atau pun di tempat menarik yang anda pilih untuk berbuka....
bersama keluarga ,rakan2 dan bersama insan yang tersayang.....
supaya menjadi kenangan berbuka bersama2....

tetapi harus lah di ingat.....
kemana kah tempat anda berbuka kerana....
jika anda tersalah tempat untuk berbuka....
mungkin puasa anda di siang hari akan sia2 sahaja....

bukan saya menghalang anda untuk berbuka di mana2....
tetapi sekadar nasihat ...
kerana sebentar td semasa saya membaca berita online...
terbaca satu atikal yang bertajuk...

BERBUKA DENGAN ARAK


ini keratan akhbarnyer


24 Ogos - Akibat kejahilan segelintir umat Islam, ada yang sanggup berbuka puasa dengan meminum arak di pub-pub di ibu negara.
Pelik, tetapi itulah hakikatnya yang berlaku di dua pub di Jalan Ampang, Bukit Bintang di sini yang berselindung di sebalik tawaran bufet Ramadan.
Tanpa berasa janggal, mereka menikmati bufet tersebut walaupun minuman yang disediakan hanya minuman keras.


jika mahu baca atikal selanjutnyer sila ke...........

saya berasa sedih kerana ada pihak2 yang hendak mengambil kesempatan dibulan yang mulia ini...
dengan mengadakan promosi bermacam2, untuk menarik perhatian umat islam yang sedang berpuasa
dengan menawarkan pelbagai promosi......supaya kita datang ke tempat mereka.....

tepuk dada  tanya lah selera....
dunia sudah hampir akhir zaman......
pelbagai cara telah dilakukan untuk menyesat kan kita....

sekian....
wasalam...
selamat berpuasa



mercun dan raya



salam semua....
apa kabar....saya harap anda semua sihat n sejahtera di samping keluarga tercinta...
hhmmmmm....hari nie kira2 kita sudah 14 hari kita berpuasa,dan tinggal lagi 16 hari lagi kita berpuasa...dan selepas tu kita akan menyambut hari raya......hari yang di tunggu2 kan ....
hari untuk merayakan kejayaan setelah sebulan mengawal kehendak nafsu sahwat.....

tetapi...hari ini satu berita yang mengemparkan 1 malaysia.....
satu kejadian yang tidak di sangka2 terjadi di sesuatu tempat ,di sesuatu keadaan...
setelah saya terbaca di akhbar online.....

keratan dari akhbar berikut...

22 Ogos - Sebuah rumah lama yang dijadikan stor menyimpan mercun dan bunga api di Kampung Seberang Baruh Cabang Tiga, di sini hari ini, meletup dan mengorbankan seorang budak lelaki berusia enam tahun yang tercampak dan melambung di atas pokok sejauh kira-kira 15 meter.

Letupan dahsyat pada pukul 12.30 tengah hari itu mengakibatkan mayat mangsa, Khairil Arif Ayub terlekat di celah dahan pokok berhampiran rumah tersebut selain sebahagian kepalanya berkecai.

Dua lagi mangsa berusia 19 dan 20 tahun cedera parah dengan kaki salah seorang daripadanya hancur.



keratan dari: utusan malaysia...cerita selanjutnyer



sedih gak saya lihat .......mangsa 2 yang x bersalah terlibat....
kenapa boleh jadi bergini....
kalau nampak dari gambar di atas,memang banyak stok mercun yang di simpan di rumah tersebut...
rumah jadi ranap macam kena bom ....
saya rasa ini kejadian 1 di malaysia .....setelah kejadian  meletupnyer kilan mercun di sg buluh suatu ketika dahulu......sehingga kilang tersebut terus ditutup......

kilang mercun terbakar



memang pihak berkuasa telah menjalankan tugas untuk menyekat kemasukan mercun ke negara kita....
tetapi ada juga yang terlepas...perlbagai cara di lakukan oleh penyeludup untuk menyuludupkan mercun ke negata kita ....al maklumlah leknologi makin canggih,sebarang komunikasi antara penyeludup dan tokan2 mercun dapat dijalankan dengan lancar....


pelbagai jenis mercun telah terlepas masuk kenegara kita.....dan ada yang membelinyer....
tetapi la kalau raya x di raikan dengan bunyi mercun x meriah kan.....
kalau ada bunyi mercun lagi meriah suasana raya ,x kira lah apa jua jenis perayaan...
tetapi kalo di bandingkan perayaan lain dengan perayaan raya puasa, perayaan lain x derlah kes-kes macam nie....kerana kebanyakkan mercun yang di mainkan ada lah sama jenisnyer...

adakah cara bermain mercun berbeza.....tapi tidakkan....cuma bakar sumbunyer dan campakkan jauh pas tu tutup telinga.....pas tu dengarlah bunyi mercun tu meletup.....
tetapi kenapa boleh terjadi mangsa putus jari pasal mercun......

kan dah x pasal2 putus jari kerana main mercun.....kang waktu raya x dapat salam-salaman kerana tangan dah jadik macam nie


ini kira bernasip baik lah.ada lagi tangan....kalo ilang semua macamana......
kenapa leh jadi macamnie....
sebabnyer ada pakar2 ubah suai mercun....kreatif lah katakan ,nak bunyi mercun lagi kuat....
memang ada mercun yang kuat bunyinyer dan lagi selamat untuk di main...tetapi nak lagi murah ,buat sendiri lah....jimat duit dan bunyi nyer lebih kuat...betul x...hahahaaaaaa......
tetapi malang x dapat di kesan akibatnyer .....x yah saya ceritakan....tenguk lah sendiri......

so.....

kalo nak main gak...main lah dengan selamat...jangan nak mengatal buat mercun sendiri........
dan lebih baik jangan main mercun.....
tepuk dada...tanyerlah selera...

hahahaahaaaa...........
sekian

selamat berpuasa....
jangan x puasa....malu kita dengan budak2 kecik yang tahan berpuasa......

wassalam...................

layan video lawak jap.....





ini link download ...kepada sesiapa yang nak download la.....

Rnung sejenak:jasa ibu n bapa...



salam...
sembang lah kita petang2 jumaat nie.....
tentang jasa ibu n bapa kita.....
jasa mereka amat besar kepada kita...
dari kita kecil sehingga besar...
kalau nak di susun ....
tinggi gunung yang tertinggi pun kalah ...dari tinggi jasa ibu n bapa kita .....
setiap detik n masa ibu n bapa sentiasa ada untuk kita...
walaupun mereka sebuk atau sakit.....

sebagai selingan ....
tonton lah video yg di petik dari youtube nie.....



hahaha....sudah tonton video di atas......
macamana.....



itu baru ibu....

belum lagi jasa bapa....
adakah anda peruntukkan masa untuk ibu n bapa anda.......




renungk2kanlah....

selamat berpuasa....
selamat berbuka...

wsalam..

Raya dan ayam






Ayam bermacam ayam...
Ada ayam daging,
ada ayam dara
ada ayam kampung
ada ayam pencen (dah tamat perkhidmatan) hehehe...
Memang banyak jenis ayam ...pilih lah saja untuk di masak,..mengikut
cita rasa masing2...
Hahahaha
ayam masak kari...kurma dan macam2 lagi la hahaha..
Tapi tiap kali raya harga ayam naik...tiap kali harga ayam naik waktu raya....

Taun nie harga ayam naik sekitar harag 30 sen hingga 50 sen...
Mungkin harga naik ikut permintaan ....
Dlm perdagangan
harga pernawaran mengikut permintaan...

Kalau permintaan tinggi atau banyak .harga akan naik...
Kalau permintaan turun atau kurang ..harga akan turun...

Macam tu lah...waktu 2 raya nie permintaan ayam meningkat ..sbb tu lah
harga naik..sebb banyak nk masak ayam ,
dari awal puasa sehingga ke hari raya...
Sebab tu lah harga ayam mendadak naik...

Biasa lah adat bisnes nk carik untung di bulan2 puasa nie.,

tapi adakah harga ayam akan turun selepas hari raya nie.,...
Atau akan kekal .....
Kita akan tenguk nanti...


Sekian .wasalam
selamat berpuasa buat semua...

Ramadhan Tiba lagi


salam buat semua ,
semoga sihat dan sejahtera  semuanyer...
rasanyer kita baru jer habis berhari raya iadilfitri......
rasa nyer macam sekejap jer ...
sok dah nak berpuasa balik.....
bergitu cepat yer masa berlalu....
tampa kita sedari ...
dah nak masuk bulan Ramadhan balik.....
iai tu bulan puasa....
bulan yang penuh cabaran ...
mengwal nafsu dari apa jua yang dapat kita lakukan sebelum bulan puasa...
bukan senang heheheee...
bagi adik2 yang baru mula berlajar puasa,
memang berat bagi diaorang...
yer la selalu waktu siang boleh makan....
nie x leh makan lak....
seksa menunggu waktu berbuka...
x per lah ...mula2 puasa sekerat hari dulu...
pas tu penuh lak satu hari....
nak2 ada ganjaran yang akan di bagi...
mesti sanggup puasa penuh..

itu yang budak2 yang nak berlajar puasa....
yang orang tua lak ....
lain ceritanyer...
waktu nie lah datang macam2 penyakit...
alasan x nak puasa...
itu 1 hal...
yang lagi memalukan lak...
time2 puasa curik2 makan....
pas tu kena tangkap la pulak....
huh.....
sepatutnyer tunjuk lah tauladan yang baik kat anak kita....
supaya mereka dapat menghayati bulan puasa nie .....

hahaha.....sesiapa yang baru nak berlajar puasa....
atau sesiapa dah lupa niat berpuasa....

niat puasa




“Sengaja aku berniat puasa esok hari untuk menunaikan fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala.”

Nawaitu sauma ghodin an’adae fardisyahri romadhona hzizhi sanati lillahhi ta’ala.

Dalam bahasa Jawa
ini yer ayat nyer

"ensun poso in dino iki sangking annakkane ferdune bulan ramdhan kerano Allah Ta’ala "

mudah2an taun nie kita berpuasa penuh lah yer...

SELAMAT BERPUASA SEMUA.......

kongsi bersama...........




Hakikat Pernikahan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari
hakikat pernikahan,hakikat yang seperti apakah yang
paling membahagiakan? cuba kita lihat...
dan manakah pilihan kita???
-Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka
pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur
tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX party.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka
pasangan bakal bubar jika bangkrup.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY,
pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka
keripot atau badan jadi gendut.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka
pasangan akan cari alasan utk pergi jika buah hati
(anak) tidak hadir.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPRIBADIAN,
pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati
manusia itu
tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih
baik, lagi pula manusia yang dicintai pasti MATI /
PERGI.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada
ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI
HIDUP kpd makhlukNYA.
Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu
mencintai bayinya.
Maka tak ada alasan apa pun di dunia yang dapat
meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan
mendurhakai ALLAH.

Hilang



Bagai bulan beselindung di balik awan..
Bagai kilauan bintang di siang hari..
Hilang bahang mentari di balik awan yang mendung....

Hilang bayang dalam terang...
Hilang dingin di pagi hari...
Hilang hangat dibawah mentari...