Di suatu ketika .di tengah malam...

Di suatu ketika ...
Jam didinding menunjukkan pukul 12...
Rasanyer masih awal lagi nak tido ...
Remote dicapai t.v di buka ,tenguk rancang astro...
Rangcangan bertukar rancangan ...semua nyer tidak menarik perhatian....
Terus buka radio ,mendengar radio era......
Suara di perlahankan ,mengikut kesuasaian suara.....
Capai buku yg ada di atas meja....
Buku kegemaran...bukan majlah hiburan atau komic...
Baring atas sofa .mengikut keselesaan badan....
Kulit buku diselak memulakan pembacaan.......
Perjalanan di rasai semakin jauh......suasana semakin suram.,dan gelap...
Mentari merah di ufuk timur....sinaran merah di sebalik awan ,amat indah suasana nye,...
Aku meneruskan perjalanan..,hari pun semakin gelap.....jalan yang aku melalui sungguh gelap....tiada suatu cahaya yg menerangi ..melainkan cahaya dari lampu kereta ku.....
Dalam perjalanan aku merasa sunyi..lantas aku menghidupkan radio kereta....puas aku mengubah siaran radio..tetapi tiada satu pun yang jelas........untuk menghilangkan boring aku bersiul-siul kecil.....untuk mengelakkan mengantuk....
Entah apa yg aku siulkan ,aku pun x tahu..janji hilang ngantuk......
X lama lepas tu di satu selekoh..aku melihat seorang gadis berjalan kesorangan...
Berbaju kebaya putih bertudung..
Ayu rupa wajahnya......lantas aku berhentikan kereta berhampiran nya ,lalu menyapa nya...

Salam aku berikan,tetapi tiada jawapan darinya..tetapi senyumannye yg menjawap salam aku...

Aku bertanya lagi..mahu kemana ,
dia menjawap mahu pulang...
Aku bertanya lagi ,jauh ke rumah nyea...
Dia menjawap .lebih kurang 1 kilometer lagi...
Dalam fikiran ku berdetik..ingin menolong menghantarnya pulang.....
Kerana waktu2 bergini tidak baik berjalan sorang-sorang...
Lalu aku mempelawakan diri untuk menghantarnya pulang...
Dia pun setuju...lantas aku pun membuka pintu kereta ku,memberi dia masuk...
Apa bila pintu terbuka..
Aku terpukau dengan wangian yg dipakainye..sungguh harum...tidak pernah aku mencium bau sewangi bergitu....
Dalam perjalanan aku tidak banyak bborak dengannya....

Aku hayal dgn keharuman wangian yg dipakainye...
Sekali sekala aku memandang wajahnya yg ayu itu...
Wajah nya yang putih berseri ,memang mengoda sesiapa yang memandangnya....
Hampir jatuh cinta aku di buat nya....
Namun iman aku masih kuat untuk mengatasi nya....walau pun nafsu meronta ronta untuk mengurat nyer..tetapi aku berjaya nengawalnya....alhamdulillah aku terselamat dari kejadian yang tidak diingini....

Aku pun meneruskan memandu dengan cara berkhidmah..,

sampai di suatu simpang ,dia menyuruh aku masuk ....
Laluan nyer pun gelap gelita .tiada sedikit pun lampu yg menerangi jalan kerumah nyer...
Lebih kurang 10 min kemudian ,dia menyuruh aku memberhentikan kereta dan memberi tahu ,sudah sampai dirumah nya....
Aku lihat ,keadaan rumahnya sederhana....
Nampak sinaran lampu malap didalam rumahnyea....
Dia mempelawa aku untuk singgah di rumahnya,tetapi aku menolaknya dengan baik...lalu aku masuk ke kereta ku .dan menghidupkan enjen kereta....
Beberapa kali aku cuba .tetapi gagal juga....
Lalu aku bertanya kpd gadis itu ,adakah bengkel kereta berhampiran dari rumah nye...dia menyatakan bahawa tiada bengkel kereta....
Aku pun cuba untuk menghidupkan nya .tetapi gagal juga.....
Dia mempelawa aku tidur dirumahnyea...dengan terpaksa aku pun menurut ajakannyea....

Aku pun mengikut gadis tersebut kerumah nya...

Setiab dirumahnya ,aku pun dipelawa masuk....
Aku pun duduk di sofa ..sementara gadis itu pun masuk ke biliknyea...

Sementara itu aku memerhatikan keadaan rumah gadis itu.cukup tersusun rapi.dan bersih..
Bau keharuman nya tidah hilang dari hidung ku...
Aku hayal dengan bauan wangian itu ...mata ku menjadi layu...dan terlelap....

Aku lena bersama bauan wangian itu...

Tiba-tiba aku terasa sesuatu melintas di mukaku..aku kuis-kuis ..dia datang lagi...
Aku pun bukak mata aku....
Alangkah terperanjatnya aku ...
Apabila aku dapati daun lalang bermain-main dimuka aku....
Aku pun bangun...aku lihat matahari dah tinggi atas kepala...
Sekeliling aku pandang... Lagi teperanjat nya aku dibuatnya..
Aku di kelilingi batu nesan....
Aku hampir x percaya..
Adakah aku bermimpi...ku tampar pipiku ,terasa sakit ..aku cubit pehe ku..terasa sakit...
Memang benar aku x bermimpi...
Lantas terus perasaan takut melanda didalam diri ku..apa lagi aku pun amik langkah seribu...
Semua aku langkah ,batu nesan aku langgar ....
Nasip aku kurang baik ,aku pun tersungkur..
Gedebuk aku jatuh ,macam nangka busuk.... Aku tersembam ke lantai....
Aduh sakit yang teramat sangat..kepala aku terantuk lantai...

Aku terasa pening sikit ..aku pun memicit micit dahi ku..
Pandangan kabur menjadi jelas semula...

Laaa..aku berada dirumah ku ,
Aku terjatuh dari sofa rupanya,...
Memang betul lah tadi aku bermimpi.....

Aku tenguk jam didinding ,menumjukkan pukul 1 pg...
Aku pun beristighfar banyak-banyak...
Bila sudah tenang ,aku pun melangkah masuk kebilik tidur....

Hahahahaha...mimpi rupanya aku...


Morel dari cerita nie
1. Jgn baca buku2 seram waktu malam-malam..kang termimpi-mimpi,

2.waktu maghrib jgn keluar. Kalo nk keluar .lepas waktu maghrib..
Kerana waktu itu syaitan berkeliaran...

Hahahaha,
sekian .wasalam..