klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

ada sesiapa ingat kat saya x....heheheeee











hmmm....ada sesiapa yang ingat kat saya ke....heheheheeee


wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Petai...kalo macam nie sebiji pun dah kenyang

Pernah kah anda jumpa petai sebesar ini.....
Kalo makan ,sebiji pun dah cukup....
Mcm mana la eh pakcik nie turun kan dari pokok...kalo sepapan petai dah besar nie..,

kuda kepang oh kuda kepang.....








Permainan kuda kepang ialah sejenis tarian pahlawan berkuda yang berasal dari Jawa, Indonesia. Ia turut dibawa oleh penghijrah-penghijrah ke Tanah Melayu. Permainan ini kini merupakan salah satu permainan rakyat di Indonesia dan Malaysia, khususnya di negeri Johor(tanah  kelahiran saya), dan biasa dimainkan di majlis perkahwinan atau di majlis keramaian.

Permainan kuda kepang memerlukan sekurang-kurang 25 orang seperti berikut:
9 orang penari
5 orang pemain muzik
2 orang yang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih"
9 - 15 orang penjaga kawasan.
Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan, jumlah ahlinya adalah sebanyak 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pemain-pemain biasanya berpakaian seragam.
Peralatan permainan kuda kepang terdiri daripada:
5 buah angklung
sebuah gendang
beberapa gong
sekurang-kurang 9 kuda
sebatang pecut
serantai tali sepanjang 100 kaki (30 meter).
Angklung yang berbentuk empat segi diperbuat daripada buluh dan rotan dan dimainkan dengan cara menggoyangkan dan menggoncangkan buluh tersebut. Gabungan bunyi nyaring daripada buluh yang kecil serta bunyi bergema daripada buluh yang besar menghasilkan bunyi yang indah dan menarik.
Gendang diperbuat daripada kayu leban dan kulit lembu, sedangkan pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang ini yang dipalu mengikut irama yang tertentu berdiameter lebih kurang tiga kaki. Gong menyedapkan lagi bunyi muzik pengiring. Pecut diperbuat daripada kedua-dua buluh dan tali yang dipintal menjadi satu. Fungsi pecut adalah untuk mengarah dan mengawal permainan, iaitu penari-penari kuda kepang. Selain itu, perkakas yang penting ialah kuda yang diperbuat daripada kulit lembu dan dibentukkan menyerupai kuda dan diwarnakan merah, putih, atau kelabu. Tali digunakan untuk membuat pagar bagi mengelakkan penari-penari yang mabuk daripada berkeliaran serta untuk memudahkan bomoh mengawal tarian.

Kuda kepang biasanya dipersembahkan di tempat terbuka (laman rumah atau padang)atau di atas pentas yang besar. Sebelum tarian bermula, Tok Bomoh akan membakar kemenyan dan membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda. Beliau menggunakan telur mentah, bunga, rumput, dan air untuk persembahan.
Dikawali oleh seorang "danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan rentak tarian, setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing. Apabila muzik mula bergema, penari-penari yang dipimpin oleh "danyang" itu masuk ke gelanggang. Rentak muzik bermula dengan perlahan dan agak membosankan. Setiap penari akan menunggang dan memacu kuda menurut pola yang ditentukan oleh rentak dan irama lagu itu.
Ketika muzik menjadi lebih pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih laju. Kekadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya. Penari-penari boleh melakukan pergerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi enam kaki dan sebagainya. Semasa penari dalam keadaan sedemikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak, penari-penari akan akan menerkam atau menendang pemain muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Penari-penari menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk, mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar sambil menari-nari dengan iringan muzik. Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil "naik syeh". Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan seterusnya Tok Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.



Kumpulan pemain kuda kepang diperlukan menyerahkan pengeras kepada Tok Bomoh untuk persembahan. Pengeras ini terdiri daripada kemenyan, air mentah, nasi campur dengan lauk ayam dan sayur, serta beberapa jenis kuih. Selain itu, kumpulan pemain juga dikehendaki menyerahkan wang sebanyak RM2.25 kepada tuan rumah atau penganjur untuk Tok Bomoh persembahan. Kumpulan pemain mengenakan bayaran yang tidak kurang dari RM200 untuk setiap persembahan.
Sebagai pantang larangan dalam permainan kuda kepang, pemain-pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal. Pemain-pemain juga tidak boleh melihat kain merah kerana ini merupakan pantang larangan semulajadi. Selain itu, pemain-pemain juga tidak boleh terlihat kaca kerana takut bahawa mereka akan makan kaca itu.





saya pernah gak tenguk tarian kuda kepang masa kecik -kecik dulu...di rumah jiran saya....
tp masa tu takut melihatnyer....masa pemain kuda kepang tengah mabuk......


tapi tu lah kali terakhir saya melihat nyer....kerana sekarang jarang tarian ini di ada kan di majlis perkahwinan atau keramaian atas sebab tertentu......(saya harap anda faham).....






wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

HAKA.....





HAKA (tunggal adalah sama seperti jamak: HAKA) adalah bentuk tarian tradisional dari Māori dari New Zealand. Ini adalah tarian postur dilakukan oleh kumpulan, dengan gerakan kuat dan injakan kaki dengan iringan ritmis berteriak
Berbagai jenis HAKA termasuk waewae whakatu, ngarahu tutu dan peruperu. peruperu ini ditandai dengan lompatan selama kaki ditekan di bawah tubuh. Pada zaman dulu, peruperu itu dilakukan sebelum pertempuran untuk memanggil dewa perang dan untuk mencegah dan menakut-nakutkan musuh. Ini melibatkan ekspresi wajah sengit dan menyeringai, menyembul dari lidah, mata melotot, geraman dan menangis, dan melambaikan senjata. Jika HAKA yang tidak dilakukan pada serempak total, ini dianggap sebagai petanda buruk untuk pertempuran. Seringkali, telanjang askar pergi ke medan perang, selain dari anyaman rami sabuk pinggang. Tujuan dari askar itu untuk membunuh semua anggota parti perang musuh, sehingga tidak ada yang selamat akan tetap untuk melakukan balas dendam.
Para ngarahu tutu juga melibatkan melompat, tapi dari sisi ke sisi, sedangkan di waewae whakatu melompat tidak berlaku. Jenis lain HAKA dilakukan tanpa senjata adalah ngeri, tujuan yang adalah untuk memotivasi para askar psikologi. Gerakan yang sangat bebas, dan setiap pemain diharapkan dapat ekspresif perasaan mereka. Manawa HAKA Wera pada umumnya dikaitkan dengan pemakaman atau acara-acara lain yang melibatkan kematian. Seperti ngeri mereka dilakukan tanpa senjata, dan ada sedikit atau tidak ada gerakan koreografi.
Yang HAKA paling terkenal adalah "Ka Mate", dikaitkan dengan Te Rauparaha, perang pemimpin suku Toa ngati. The "Ka Mate" HAKA diklasifikasikan sebagai taparahi HAKA - sebuah HAKA seremonial. "Ka Mate" adalah tentang tipu muslihat licik Te Rauparaha digunakan untuk mengecoh musuh-musuhnya, dan boleh ditafsirkan sebagai "perayaan kemenangan kehidupan atas kematian"

HAKA Sebahagian besar dilakukan oleh laki-laki, dengan peranan wanita, jika ada, terhad untuk memberikan sokongan dengan bernyanyi di latar belakang. Namun ada beberapa HAKA yang dilakukan kebanyakan oleh perempuan - salah satu yang paling terkenal menjadi ngati Porou HAKA "Ka Panapana"

Menurut mitos Māori, dewa matahari, Tama-Nui-te-ra, mempunyai dua isteri, Pembantu Summer,-Hine raumati, dan Pembantu Musim Sejuk, Hine-takurua. HAKA berasal dari kedatangan Hine-raumati, yang kehadirannya pada masih, hari-hari panas itu terungkap dalam penampilan yang bergetar di udara. Ini adalah HAKA dari Tane-rore, putra Hine-raumati dan Tama-Nui-te-ra.


Performance

The "Ka Mate" haka generally opens with a set of five preparatory instructions shouted by the leader, before the whole team joins in:
"Ka Mate"
Leader:Ringa pakia!Slap the hands against the thighs!
Uma tiraha!Puff out the chest.
Turi whatia!Bend the knees!
Hope whai ake!Let the hip follow!
Waewae takahia kia kino!Stomp the feet as hard as you can!
Leader:Ka mate, ka mate'I die, I die,
Team:Ka ora' Ka ora''I live, 'I live,
Leader:Ka mate, ka mate'I die, 'I die
Team:Ka ora Ka ora "'I live, 'I live,
All:Tēnei te tangata pūhuruhuruThis is the fierce, powerful man
Nāna i tiki mai whakawhiti te rā...Who caused the sun to shine again for me
A Upane! Ka Upane!Up the ladder, Up the ladder
Upane Kaupane"Up to the top
Whiti te rā,!The sun shines!
Hī!Rise!



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

selamat hari guru.....





selamat hari guru.....buat cikgu - cikgu ter sayang




wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

demi masa.....






Kuala Lumpur

'masa' sedang berjalan .....
jangan asyik berangan ....
apa hala tuju dan wawasan anda.....



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

hidangan yang sukar didapati......





hidangan yang aamat menyelerakan.....
sukar didapati dimana - mana...
sekali rasa  hendak lagi....
berhkasiat  dan berproten tunggi..
kurang kolestrol...
baik untuk kesihatan....

cubalah......



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

mencari arah.........







sejarah lama pasti tidak akan berulang..
suasana kelam sudah mula hilang
suasana gelap mula menjadi terang

dada langit mula cerah..
awan mendung berlalu sudah..
angin beralih arah...

duduk termenung mencari arah..
kemana akan di tuju kemana arah...
meninggalkan kenangan yang sudah...
melupakan hati yang pasrah...
walaupun kadang kala membuat hati gundah..

mencari petunjuk mencari arah..
meninggalkan kenangan yang sudah...

menjenguk kehadapan 
mencari harapan
mencari bahagia di hari depan
mudah - mudahan tenang di hari kemudian...




wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

nak ejust sikit ajer.....









salam buat semua...
lama gak saya x update cerita....
biasa lah ...alasan yang di bagi......x der idea lah ...sebuk lah itu ini lah.....
itu dah lumrah  kan ...jawapan yang biasa di beri hahahaaa...
apa dah saya merapu nie...
mungkin gakkan blog dah x lama x update sbb sebuk ajer...
melayan tugas seharian....nak2 dah melayan muka buku.....
ada ajer cerita2 yang baru....yang melekakan...
ngadap muka buku lah membuat dunia blogger saya terabai.....
masa banyak terbuang kat muka buku nie....huhuhu.....
dengan masa dan kesempatan yang di rancang ,saya akan cuba mengejast sedikit masa saya.....
untuk aktif kembali kat dunia blogger nie.......
nak ejust sikit jer.....hahahaahaaa


wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......