klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

Berakhir sudah bulan ramadan..
Kini tiba lah bulan syawal...
Hari yg di nantikan oleh suluruh umat islam...
Untuk meraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa..
Mengawal nafsu dari apa jua keadaan....
Alhamdulillah ..kerana kita dipertemu kan bulan syawal bagi tahun ini...bagi merayakannya setelah sebulan berpuasa...
Mengawal kehendak nafsu yang meronta2..
Dan akhirnya kita berjaya melawannya...

Dan kini tiba masanya kita merayakan kemenangan kita ....

Dan di kesempatan ini ..
Saya ingin mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR DAN BATIN
sekira ada salah n silap terkasar bahasa ...
saya mohon maaf
semoga aidilfitri nie meninggalkan kenangan manis buat anda semua.,
Frm my nokia phone

Sempat atau tidak...


Tinggal berapa hari lagi nie..
Aku tengah menghitung hari..
Setiap saat yg bergerak...aku rasa lambat aje...
Mcm mana kah aku akn menghadapinya ...
Adakah macam tahun lepas...
Tetapi ada kah aku dpt bertemu dgn nye bg taun nie...

Hati ku x seghairah untuk menyambut kehadiran nya bg tahun nie.....
Aku x tau kenapa.....

Adakah hari raya taun nie adalah hari raya yg bermakna bg ku atau disebalik nye....

Hahaha..sedih lak bunyi nye.,
raya taun lepas aku kerja..
Raya taun nie dpt cuti lak...
So dpt lah beraya sakan nampak nye.....

Raya ... Raya gak...
Zakat dh bayo lm..
Sya dah bayo..
Tp bju raya je yg sya lm g beli...
Hehehe...
Frm my nokia phone

Psoriasis ....sakit kulit yang payah nak baik......



 Psoriasis adalah keadaan kulit yang biasa yang menyebabkan kemerahan dan kerengsaan kulit. Kebanyakan orang yang menghidapi psoriasis mempunyai tebal, kulit merah dengan tidak stabil, patch perak putih yang dikenali sebagai skala.


lihat juga
Guttate psoriasis adalah keadaan kulit di mana bintik berbentuk titisan air matayang kecil, merah dan bersisik muncul di tangan, kaki, dan tengah-tengahbadan. Guttate bermaksud "drop" dalam bahasa Latin

Punca, kejadian, dan faktor-faktor risiko

Guttate psoriasis adalah satu bentuk yang agak luar biasa psoriasisIabiasanya dilihat pada pesakit yang lebih muda daripada 30Keadaan inisering berkembang dengan tiba-tibabiasanya selepas tekak jangkitanyangpaling terutamanya strepPsoriasis Guttate tidak berjangkityang bermakna iatidak boleh merebak kepada orang lain.

Psoriasis seolah-olah akan diturunkan melalui keluargaDoktor rasa iamungkin berlaku apabila kesilapan sistem imun badan sel yang sihat untukbahan-bahan berbahayaLihatsambutan Radang

Di samping itu untuk strep tekakberikut boleh mencetuskan seranganpsoriasis guttate:

  • Bakteria atau jangkitan virustermasuk jangkitan pernafasan atas

  • Kecederaan kepada kulit, termasuk luka, terbakar dan gigitan serangga

  • Sesetengah ubat, termasuk yang digunakan untuk merawat malaria dansyarat-syarat jantung tertentu

  • tekanan

  • terbakar sinar matahari

  • Terlalu banyak alkohol

Secara umumpsoriasis boleh teruk dalam orang-orang yang mempunyaisistem imun yang lemahIni mungkin termasuk orang yang telah:

  • AIDS

  • Gangguan autoimun, termasuk rheumatoid arthritis

  • Kemoterapi untuk kanser

 gejala-gejala

Tanda-tanda termasuk rasa gatal dan bintik pada kulityang merah jambu-merah dan kelihatan seperti teardropsBintik-bintik boleh ditutup denganperak, kulit tidak stabil yang dikenali sebagai skala.

Tempat-tempat biasanya berlaku di bahagian tangan, kaki, dan pertengahanbadan (batang), tetapi boleh muncul di kawasan-kawasan badan yang lain.

Tanda dan ujian

Doktor anda akan kelihatan pada kulit andaDiagnosa biasanya dibuat berdasarkan apa yang kelihatan seperti oleh tempat.

Biasanyaorang yang jenis ini psoriasis baru-baru ini telah mengalami sakit tekak atau jangkitan pernafasan atas.

Ujian untuk mengesahkan diagnosis termasuk:

kulit biopsi

budaya tekak/Throat culture



Rawatan

Matlamat rawatan adalah untuk mengawal simptom dan mencegah jangkitansekunder.

Jika anda mempunyai jangkitan semasa atau baru-baru inidoktor anda mungkin memberi anda antibiotik.

Kes-kes ringan psoriasis guttate biasanya dirawat di rumahDoktor andaboleh mengesyorkan mana-mana yang berikut:

  • Krim kortison (anti-gatal dan anti-radang)

  • Syampu kelemumur (over-the-counter atau preskripsi)

  • Losyen yang mengandungi tar arang batu

  • pelembap

  • Preskripsi ubat yang mengandungi vitamin D atau vitamin A (retinoids)


Orang yang dengan guttate psoriasis yang sangat teruk boleh menerima ubatuntuk menyekat tindak balas imun badan. Ubat ini termasuk kortikosteroid,cyclosporine, dan methotrexate.
Cahaya matahari boleh membantu simptom anda pergi. Berhati-hati tidakmendapat selaran matahari. Sesetengah orang boleh memilih untuk mempunyaifototerapi. Fototerapi adalah satu prosedur perubatan di mana kulit andadengan berhati-hati terdedah kepada cahaya ultraungu. Fototerapi boleh diberikan secara bersendirian atau selepas anda mengambil dadah yangmenjadikan kulit sensitif kepada cahaya


Harapan (prognosis)
Psoriasis Guttate mungkin akan hilang rawatan yang berikut. Kadang-kadang,walau bagaimanapun, ia mungkin menjadi keadaan yang kronik (seumur hidup),atau memburukkan psoriasis lebih plak jenis biasa..


komplikasi

  • sakit

  • Kulit jangkitan Menengah

  • rasa gatal yang teruk












sumber dari

























wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Bendera MALAYSIA

Soalan:

1.Siapakah yg mencipta bendera MALAYSIA.

2.Tahun berapakah bendera MALAYSIA dicipta.

3.Tahun berapakah bendera MALAYSIA mula - mula dikibarkan...

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN..

Frm my nokia phone

Taman cempaka kena serang..

Lg 1 minggu lagi nk raya...jom kita g BAZAR TAMAN CEMPAKA
beli baju raya..
Macam2 ada....

Mood nak raya...
Zakat dh bayar lom....
Send by my nokia phone

iPhone 5 dijadual dilancarkan pada awal Oktober


 Dengar cerita  iPhone 5 dijadual dilancarkan pada awal Oktober.
 Apple dijangkamengumumkan 5 iPhone di akhir bulan September peristiwa denganmelepaskan satu set untuk awal bulan Oktober.





  • Thinner! With shiny glass back piece-9.3 mm thick
  • Video chat on 3G, 4G (no longer restricted to WiFi)
  • Face Time over 3G and 4G
  • Custom SMS tones
  • Custom Email alerts with ability to assign with different email address
  • Sleek design
  • OLED screen
  • Scratch proof and shatter proof screen
  • Wireless sync with iTunes
  • 32G and 64G memory
  • NFC Technology – The new iPhone 5 supports NFC technology the one which is used in Google's Flagship Android phone, the Nexus S. With NFC technology, iPhone 5 will have extremely high data transfer rate between two devices.
  • Facial Recognition – The iPhone will be able to identify  its owner through facial recognition. The phone can be unlocked and begin to function after recognizing its owner. We've seen similar technology in laptops when logging on to windows via face recognition. It no doubt come in handy for other apps.
  • Advanced Antenna – The problems with the iPhone 4 is completely worked out on the iPhone 5.
  • iPhone 5 Camera – The new iPhone 5 will have an megapixel camera and can record full HD video (720p we expect)with a capped recording time of 25 to 30 seconds. The camera is equipped with a Omnivision OV8820 sensor.
  • Battery Backup – iPhone 5 comes with an awesome battery that exceeds the life of the 3G by 14 hours – 7 hours over 4G which makes it perfect for heavy use.
  •  iPhone 5 Screen Size - 3.7-4.0 inches (scratch and shatter proof) Apple will be removing more of the nonsensitive borders on either side of the screen, reducing the size of the home button and possibly increase the size of the phone itself.
  • iPhone 5 Processor – 1.2GHz Dual Core
  • iPhone 5 provides you with a variety of email alerts and notification. You can now assign alerts for different emails as well.
  • Multiple Versions – It is expected that Apple will be releasing 3 versions of the iPhone 5, one is the regular iPhone that includes all of the specifications listed here, the second will have a sliding qwerty physical keyboard, and the last will be an iPhone 5 mini which will a smaller screen, fewer features and a lower price point.

Harga untuk iPhone, 2, 3, 3GS & 4 di Malaysia sentiasa bermula dengan  RM2,+++. Khabar angin berkata bawah iphone 5 akan sedikit lebih murah daripada ipnone 4. Jadi, iPhone 5 harga di Malaysia jatuh pada RM2, + + + .......
Sesetengah penganalisis mengatakan bahawa iPhone 5 sampai di Malaysia  selewat-lewatnya Disember 2011....


huh.........siapa yang berminat......


:)
wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

mercun dan raya.....


setiap kali bulan puasa ,ada jer kes mangsa merecun....
putus jari lah....buta mata lah....
dan macam - macam lagi, ada yang jadi aruah disebabkan maen mercun...
kenapa harus jadi perkara macam ini.....
siapa yang harus dipersalahkan....
kerajaan ker....ibu bapa ker....atau individu itu sendiri....
atau orang yang menjual mercun....

pelbagai langkah2 telah dijalankan ,tertapi ada gak mercun2 yang terlepas masuk ke negara kita ini..
x ada cara A, cara B di gunakan untuk membawa masuk mercun ke negara kita....
macamana ia leh berlaku...
saya rasa anda ada jawapannyer...

memang lah ,kalo x der mercun ,raya x meriah...
x kira lah raya apa pun....
suasana hari raya menjadi habar ,jika tiada bunyi mercun....
dengan ada nyer bunyi mercun, terasa gak semangat nak berayakan..
tetapi.....
kenapa setiap tahun ada aje yang cedera atau jadi aruah kerana maen mercun....
adakah mercun tu yang bermasalah...
atau individu itu sendiri........

mercun adalah satu bahan letupan....
tetapi ia tidak akan menyebabkan kematian atau kecerderaan,
jika ia digunakan dengan betul.....
iaitu main dengan cara yang selamat.....
atau dengan pengjagaan orang yang dewasa ketika bermaen mercun...

tetapi ada dikalangan individu itu sendiri yang sanggup menerima risiko dengan...
iaitu bermain mercun dengan cara yang tidak selamat....
dan dengan mengubah kandungan dalam mercun tersebut,
agar mendapat hasil yang memuaskan....
iaitu LETUPAN YANG PALING KUAT....
kerana mercun yang ada x bergitu kuat letupannyer...
walaupun meletup membingitkan telinga.....
atau pun mengurangkan kos belian mercun...
kerana mercun yang kuat letupannyer agak mahal..
jadi ,bunga api sebagai ganti, belerangnyer di mampatkan ..
untuk menjadikan satu letupan......
agak2 sama mercun yang letupan kuat letupannyer.....
memang kreatif individu ini......
tetapi salah tempat pulak.....
kalau menjadi kira ok lah,
kalau x ,kodong atau pun aruah lah...

itu yang dewasa...
yang kecik2 lak....kalo nak bermain mercun tu ,maen lah mercun yang kecik2 ajer...
kalo x pun maen lah bunga api...
dengan pengawasan orang tua ,ibu bapa lah....
kalo x, kecik2 dah cacat kerana terkena bunga api....
kesian......


langkah2 keselamatan adalah penting...
x kiralah di mana jua kita berada atau situasi....
malang x berbau ,so semuanyer di tangan kita.....
 adakah kita perlu menghadiri ...
BENGKIL ATAU CERAMAH LANGKAH UNTUK BERMAIN MERCUN
bagi mengelakkan kejadian mangsa mercun ini berlaku....
hahahaa.....agak lawak kan bunyinya.....
nak main mercun perlu mengkadiri ceramah2 kesalamatan dahulu...
baru boleh main mercun......

tapi bagus juga kan kalo ada ceramah2 kesedaran ini....
bagi individu2 tersebut sedar tentang bahaya nyer bermain mercun tampa
LANGKAH2 KESELAMATAN.....
mungkin setelah mendengar ceramah ,mereka takut nak main mercun.....


hmmmm........
tepuk dada ,tanyerlah selera.....
tapi apa2 pun KESELAMATAN DI TANGAN ANDA....
renungkan lah.......








:)









wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

awan turun / jatuh dari langit.........





 
benarkah  awan jatuh dari langit............. 
:)
wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

ADAKAH RAMADHAN INI YANG TERAKHIR BUAT KU..........




  • wahai diriku,renunglah engkau akan nasib diri,
  • wahai kalbu,sedarlah engkau akan gerak hati,
  • wahai akal,terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi,
  • andai ini merupakan ramadhan yang terakhir kali,
  • buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi,
  • tatkala usia bermahkota di penghujung kehidupan duniawi,
  • apabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Illahi,
  • kematian...adalah sesuatu yang pasti,
  • tentu siangnya aku sibuk berzikir,
  • biarpun anak tekak kering kehausan,
  • tentu aku tidak akan jemu melagukan syair rindu,
  • mendayu...merayu...kepadaNya tuhan yang satu,
  • andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
  • tentu solatku aku kerjakan di awal waktu,
  • solat yang dikerjakan sungguh khyusuk lagi tawadhu,
  • tubuh,minda dan kalbu bersatu memperhamba diri,
  • menghadap Rabbul Jalil,
  • menangisi kecurangan janji,
  • sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku,dan matiku,
  • aku serahkan hanya kepada Allah tuhan seru sekalian alam,
  • andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
  • tidak aku persiakan walau sesaat yang berlalu,
  • setiap masa tidak akan dipersia begitu sahaja,
  • disetiap kesempatan juga masa yang terluang,
  • alunan Al-Quran bakal aku dendang,
  • bakal aku syairkan,
  • andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
  • tentu malam ku,aku sibukkan dengan pesta,
  • bertarawih,berqiamullail,bertahajjud,
  • mengadu,merintih,meminta belas kasih,
  • oleh itu duhai Illahi,kasihanilah daku hambamu ini,
  • andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
  • tentu diriku tidak akan melupai mereka yang tersayang,
  • ayuh kemari kita meriahkan ramadhan,
  • yang lebih berkat dari seribu bulan,
  • andai aku tahu ini ramadhan terakhir,
  • tentu aku bersedia zahir dan batin,
  • mempersiap diri,rohani dan jasmani,
  • menanti-nanti saat jemputan Izrail,
  • di kiri dan kanan,lorong-lorong redha Ar-Rahman,
  • duhai Illahi,
  • andai ini ramadhan terakhir buat aku,
  • jadikanlah ia ramadhan yang paling bererti,paling berseri,
  • menerangi hatiku,
  • menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasih sayang Mu,
  • ya Illahi,
  • semoga bakal mewarnai kehidupan ku disana nanti,
  • namun apa yang termampu diri ini,
  • hanya berusaha,bersedia meminta belas kasihNya...
  • “ Ramadhan kehadiranmu dirindui,pemergianmu ditangisi.”



:)
wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Kelazatan kurma ada rahsia di sebaliknyer....




Kurma mendapat tempat istimewa dalam Al-Qur’an dan sebenar-benar perkataan adalah Kalamullah (Al-Qur’an Al-Karim). Allah telah menetapkan bahwasanya pohon kurma ada di bumi, kemudian Allah mengutamakannya dengan menyebutkan ciri-ciri pohon dan buah ini:
“Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang memiliki kelopak mayang.” (Q.S. Ar-Rahman: 11)

Ibnu Katsir berkata, ”Allah menyebutkan buah kurma ini secara khusus karena kemuliaan dan manfaat yang dikandungnya, baik ketika masih basah maupun ketika telah kering.”

“Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanam-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebagian tanam-tanaman di atas sebagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.” (Q.S. Ar-Ra’du: 4)

Buah kurma mengandung banyak manfaat, di antaranya kurma sangat dianjurkan bagi perempuan yang hamil dan yang akan segera melahirkan. Bahkan Allah memerintahkan Maryam binti ‘Imran untuk memakan buah kurma ini ketika ia sedang nifas.

Dokter Muhammad an-Nasimi dalam kitabnya, ath-Thibb an-Nabawy wal ‘Ilmil Hadis (Pengobatan Ala Nabi dan Ilmu Modern) mengatakan:

“Hikmah dari ayat ini secara kedokteran adalah, perempuan hamil yang akan melahirkan itu sangat membutuhkan makanan dan minuman yang kaya akan unsur gula, hal ini karena banyaknya kontraksi otot-otot rahim ketika akan mengeluarkan jabang bayi, terlebih lagi apabila hal itu membutuhkan waktu yang lama. Kandungan gula dan vitamin B1 sangat membantu untuk mengontrol laju gerak rahim dan menambah masa sistolennya (kontraksi jantung ketika darah dipompa ke pembuluh nadi). Dan kedua unsur itu banyak terkandung dalam ruthab (kurma basah). Kandungan gula dalam ruthab sangat mudah untuk dicerna dengan cepat oleh tubuh.”

Keajaiban buah kurma dari Anas r.a., beliau berkata, "Rasulullah SAW. berbuka puasa sebelum shalat dengan memakan kurma segar, kalau tidak ada maka dengan kurma kering, dan kalau tidak ada beliau meminum beberapa teguk air." (HR. Abu Daud dan Tirmidzi).

Hal ini karena kurma mengandung semua unsur makanan pokok yang dibutuhkan tubuh, yaitu gula, protein, lemak, mineral, dan vitamin. Nabi SAW dalam beberapa hadits, menganjuran kita untuk mengkonsumsi tujuh buah kurma. Dan ternyata, tujuh buah kurma ini bila ditimbang ada sekitar 100 gram yang mengandung:
- Gula = 75,00 gram
- Serat selulosa = 4,00 gram
- Air = 22,50 gram
- Protein = 2,50 gram
- Lemak = 2,50 gram,
- Vitamin A = 60 IU
- Vitamin B-1 = 0, 08 miligram,
- Vitamin B-2 = 0, 05 miligram,

Kurma juga terdapat asam mineral yang merupakan unsur terpenting sebagai makanan bagi tubuh, berupa:
- Potasium = 79 miligram
- Tembaga = 21 miligram
- Belerang = 65 miligram
- Besi = 5 miligram
- Magnesium = 65 miligram
- Mangan = 2 miligram
- Kalsium = 65 miligram
- Fosfor = 72 gram

Dalam kurma, ditemukan beberapa bahan kimia yang memengaruhi horman oksitosik, yaitu hormon yang bercampur di dalam peranakan wanita, sehingga dapat membantu percepatan kelahiran, serta dapat mengurangi resiko pendarahan setelah melahirkan. Hormon lain dalam kurma adalah hormon untuk menghambat aktivitas hormon kelenjar gondok (glandula thyreoidea). Bahan yang lain, yaitu hormon pembangkit kelenjar susu, sehingga dapat memperlancar ASI (Air Susu Ibu).

Serat selulosa berguna untuk membangkitkan kerja usus, sebagai obat mujarab untuk penyembuhan yang disebabkan kurang makan. Serat ini tidak dapat dicerna oleh alat pencernaan kita, sehingga dapat menjaga tubuh supaya terhindar dari kekurangan makanan dalam perut.

Vitamin A diperlukan untuk pemeliharaan epitel selaput lendir, ketajaman penglihatan mata, dan pencegahan terjadinya infeksi. Oleh karena ini lah orang-orang gurun selalu mengkonsumsi kurma untuk memperkuat pendengaran dan memfokuskan penglihatan.

Fosfor bersama kalsium diperlukan untuk membentuk tulang dan kesehatan gigi. Fosfor berguna untuk membangun aktivitas kelenjar dan mengembalikan fungsi kelenjar tubuh. Fosfor juga berperan penting sebagai nutrisi otak, sehingga bila dikonsumsi teratur, dalam jangka panjang berefek mencerdaskan otak.

Besi sangat penting untuk aktivitas pembentukan hemoglobin dan zat darah merah dalam sumsum tulang. Oleh karena itu, ia diperlukan untuk melindungi manusia dari kekurangan darah.

Seng, diperlukan untuk mengobati penyakit sensitivitas tubuh.

Kurma kering mengandung aspirin (acetylsalicylic acid) alami yang dapat mengurangi rasa sakit (analgesic).

Kalium (potassium) signifikan untuk mengatasi kelelahan, membuat organ jantung bekerja lebih optimal, mengaktifkan kontraksi otot, dan berperan dalam pengaturan tekanan darah.

Fakta dan Keajaiban Buah Kurma

- Kurma tidak mentransfer bakteri dan mikroba, dan bahwa ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amuba dan membunuh bakteri yang mungkin menyerang manusia
- Seandainya tidak karena kurma dan kopi arab, niscaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui ujungnya kecuali oleh Allah
- Serbuk sari kurma dapat mengobati kemandulan wanita
- Makanan dan obat paling penting bagi para astronot adalah kurma, dan bahwa kurma lebih sehat daripada kaviar
- Sabut pohon kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit
- Apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih
- Kurma barhi dianggap sebagai eliksir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahasia besar karena ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf
- Setiap 100 gram kurma mengandung 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang dikandung oleh setiap 100 gram madu
- Makanan paling baik yang dikonsumsi oleh pejuang dalam perang adalah kurma, karena kurma menyuplainya dengan kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenalnya sehingga dia menjadi seorang pemberani yang tidak takut akan kematian
- Ada satu jenis pohon kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya
- Ada 450 jenis kurma di seluruh dunia
- Kurma bermanfaat untuk mengobati kekurangan darah karena mengandung zat besi dengan kadar yang tinggi
- Kurma dapat menguatkan rahim saat melahirkan karena mengandung hormone pitosin yang berkhasiat mengatur proses melahirkan
- Kurma dapat mencegah radang karena mengandung antiseptic dan antirematik
- Kurma mengandung kadar yang bagus dari serat yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah konstipasi
- Kurma dapat melindungi usus besar dari kanker
- Kurma adalah penggugah nafsu makan
- Jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah
- Jenis kurma yang paling cocok untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, karena setiap 100 gram darinya tidak mengandung lebih dari 67 kalori
- Jenis kurma yang paling banyak mengandung mineral dan vitamin adalah rabi’ah Madinah yang mengandung kadar yang tinggi dari potasium dan besi
- Kurma adalah obat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan karena kaya dengan tunggal-tunggal yang tidak membutuhkan proses pencernaan
- Kurma dapat mengurangi ketegangan syaraf yang diakibatkan oleh aktivitas kelenjar tiroid yang melampaui batas
- Kurma dapat mengurangi rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa
- Kurma dapat mempersiapkan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi
- Kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal
- Kurma dapat membersihkan liver dari racun dan meredakan pergolakan saraf
- Kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi para perempuan hamil dan menormalkannya pasca melahirkan
- Kurma dinamakan dengan manjam (tambang) karena mengandung banyak unsur mineral, seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin
- Kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging
- Kurma dapat memelihara kelembaban dan kebinaran mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari
- Kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi
- Kurma menyuplai tubuh dengan besi yang dibutuhkan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir
- Kurma dapat membantu menenangkan dan mendamaikan jiwa sehingga diresepkan bagi orang yang berpenyakit saraf dan bertemperamen tinggi
- Memakan kurma sebelum makan pagi dapat membunuh cacing
- Kurma dianggap sebagai makanan paling baik di daerah sahara karena dapat disimpan dalam waktu yang lama tanpa ditimpa kerusakan
- Di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanker, Karena mereka biasa mengonsumsi kurma sebagai makanan pokok

Pada pertengahan kedua abad ke-20, para ahli mengungkapkan adanya asam amino yang lain pada kurma. Dan yang terpenting dalam asam ini adalah glutathione sebagai antioksidan. Ternyata, bagi 100 gram (7 kurma) dapat memberikan lebih dari 350 energi. Jadi, nilai gizi kurma hampir sempurna. Kurma adalah rejeki beruntun yang datang terus-menerus dan tidak terputus sebagai rejeki dari Allah SWT untuk umat manusia. Maa syaa Allah Laa Quwwata Illa Billaah.(dalam bahasa Indonesia)



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Resepi tuk hari nie

Selamat mencube.....hehehehe





Send by my nokia phone

Benar atau hayalan...

Kail sejengkal joran sekaki..
Mari mengail dihulu rimba..
Memang besar hajat dihati..
Apakah tercapai apa yang di cita..


Send by my nokia phone

Letih nye...


Minggu nie kena keja pagi ..huh... Letih di buat nya..cuaca bahang pulak tu.....dugaan....

Send by my nokia phone

Apa nk buat hari nie....

Kol 4 pgi:bangun makan sahur....
Kol 5 30pgi : sembahyang subuh...
Kol 6 pg :sambung tido...
Kol 8 pg :bangun ..mandi...
Kol 9 pg :layar intenet n blogging...
Kol 12 tgh: tido...
Kol 5 ptg :bangun ...pegi bazar..
Kol 7 30 mlm :berbuka n family
kol 9 mlm: g taraweh....
Kol 12 mlm :tido...pagi sok nk keja...hehehe

aktiviti2 hari nie....
Bulan puasa .x banyak bjalan...kurang kan bcakap.....

Send by my nokia phone

Tak mau jatuh lagi....

Kalo jatuh mesti sakit kan....
Nak2 kalo patah riuk...
Luka ,lebam dan benjul...
Lebam dan benjul leh hilang...
Kalo luka.mesti tinggal parut kan..
So berhati2 lah bila naik tangga tu....jgn sampai terjatuh lagi...

Selamat bpuasa semua...
Hari nie dh 1 minggu kita bpuasa...


Send by my nokia phone

Mercun oh mercun

Puasa dh masuk minggu yg ke 2....
Mercun mula berbunyi sana sini...walau pun sekejap2...ada gak suasana puasa n nak menanti kehadiran raya....

Tp x macam dulu...bunyi meriam buluh bertalu2...macam perang lak jadinye..tu lm g bunyi mercun di langet...
Best kan suasana tu...
Baru terasa meriahnye berpuasa dan nak sambut raya...

Tp sekarang apa dah jd....semua salah kita sendiri....mercun yg ada diubah sana ubah sini...tu yg ada x de jari..buta mata..yg mendapat maut pn ada....
Nak meletup kuat kan.... Tu lah padah nye.....

Tp sesiapa yg nk buat tu tangung lah sendiri.....


Bosan gak ek x de bunyi meram buluh...

Send by my nokia phone

Hari nie cuti...

Hari nie setelah 1minggu bpuasa...hari nie aku berbuka ngan keluarga di kampung.....dh 1 minggu bbuka sorang2 kat rumah....bosan gak...hahahaha...
Balik kang nk g pasar besar M,nk beli apa yg tergerak nk makan waktu bbuka nanti....
Tergerak kat hati nak makan ketam , udang .sotong n ikan merah buat sup....
Perghhhh.. X sabar lak rasa nak balik kg nie....
Jam kat dinding mcm lambat jer bergerak........

Nak balik kampungggg.....
Send by my nokia phone

dah 5 hari aku tidak bukak facebook...





masuk hari ini dah 5 hari saya x bukak mukabuku...

adakah tercapai cita2 saya yang akan membukanyer kembali setelah menyambut
 HARI KEMERDEKAAN...

kuat kan semangat untuk mengekalkan cita2 ini....

selamat berbuka semua...


wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

sudah hari yang ke empat


السلام للجميع...
اليوم هو الرابع في يوم الصيام...
نحن لا نشعر بهذه السرعة في الهواء الماضي...

العديد من التحديات التي نواجهها...
الحمد لله نحن قادرون على تشغيل سريع مع جيدة...
ونأمل أن نتمكن من تشغيل هذا الصوم إلى نهاية الشهر الجاري على سلامة رمضان.....

بالنسبة لي ،
النوع من الصيام هذا العام -- في العام الماضي
سواء...
وآمل أن يكون هذا العام سيكون أكثر وضوحا سريع في حياتي...
امين...

ونأمل راية راية هذا العام مهمة جدا في حياتي...

ولكن في اثنين وثلاثة أيام في وقت متأخر ،
جسدي يشعر بعدم الارتياح، وربما متعب جدا...
ولكن ربما يجعلني سن مثل هذا....
الممكنة لمكافحة الجسم ليست قوية.......

ولكن أدعو الله أن صحتي سيتعافى..
حتى أتمكن من أداء سريع مع أفضل..
ونجد أن ليلة خاصة في شهر رمضان...
امين...

لك كيف ،
يمكن أن نجد أن ليلة خاصة في شهر رمضان...
املشاركة يلة جيدة 1000 ليال...

دعونا معا تجد ليلة....

sila ke google traslate








wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......