klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

mercun dan raya.....


setiap kali bulan puasa ,ada jer kes mangsa merecun....
putus jari lah....buta mata lah....
dan macam - macam lagi, ada yang jadi aruah disebabkan maen mercun...
kenapa harus jadi perkara macam ini.....
siapa yang harus dipersalahkan....
kerajaan ker....ibu bapa ker....atau individu itu sendiri....
atau orang yang menjual mercun....

pelbagai langkah2 telah dijalankan ,tertapi ada gak mercun2 yang terlepas masuk ke negara kita ini..
x ada cara A, cara B di gunakan untuk membawa masuk mercun ke negara kita....
macamana ia leh berlaku...
saya rasa anda ada jawapannyer...

memang lah ,kalo x der mercun ,raya x meriah...
x kira lah raya apa pun....
suasana hari raya menjadi habar ,jika tiada bunyi mercun....
dengan ada nyer bunyi mercun, terasa gak semangat nak berayakan..
tetapi.....
kenapa setiap tahun ada aje yang cedera atau jadi aruah kerana maen mercun....
adakah mercun tu yang bermasalah...
atau individu itu sendiri........

mercun adalah satu bahan letupan....
tetapi ia tidak akan menyebabkan kematian atau kecerderaan,
jika ia digunakan dengan betul.....
iaitu main dengan cara yang selamat.....
atau dengan pengjagaan orang yang dewasa ketika bermaen mercun...

tetapi ada dikalangan individu itu sendiri yang sanggup menerima risiko dengan...
iaitu bermain mercun dengan cara yang tidak selamat....
dan dengan mengubah kandungan dalam mercun tersebut,
agar mendapat hasil yang memuaskan....
iaitu LETUPAN YANG PALING KUAT....
kerana mercun yang ada x bergitu kuat letupannyer...
walaupun meletup membingitkan telinga.....
atau pun mengurangkan kos belian mercun...
kerana mercun yang kuat letupannyer agak mahal..
jadi ,bunga api sebagai ganti, belerangnyer di mampatkan ..
untuk menjadikan satu letupan......
agak2 sama mercun yang letupan kuat letupannyer.....
memang kreatif individu ini......
tetapi salah tempat pulak.....
kalau menjadi kira ok lah,
kalau x ,kodong atau pun aruah lah...

itu yang dewasa...
yang kecik2 lak....kalo nak bermain mercun tu ,maen lah mercun yang kecik2 ajer...
kalo x pun maen lah bunga api...
dengan pengawasan orang tua ,ibu bapa lah....
kalo x, kecik2 dah cacat kerana terkena bunga api....
kesian......


langkah2 keselamatan adalah penting...
x kiralah di mana jua kita berada atau situasi....
malang x berbau ,so semuanyer di tangan kita.....
 adakah kita perlu menghadiri ...
BENGKIL ATAU CERAMAH LANGKAH UNTUK BERMAIN MERCUN
bagi mengelakkan kejadian mangsa mercun ini berlaku....
hahahaa.....agak lawak kan bunyinya.....
nak main mercun perlu mengkadiri ceramah2 kesalamatan dahulu...
baru boleh main mercun......

tapi bagus juga kan kalo ada ceramah2 kesedaran ini....
bagi individu2 tersebut sedar tentang bahaya nyer bermain mercun tampa
LANGKAH2 KESELAMATAN.....
mungkin setelah mendengar ceramah ,mereka takut nak main mercun.....


hmmmm........
tepuk dada ,tanyerlah selera.....
tapi apa2 pun KESELAMATAN DI TANGAN ANDA....
renungkan lah.......








:)









wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......
Post a Comment