klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

selamat menyambut hari pekerja....



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

nasihat....


nasihat yang patut didengar adalah dari 
orang yang lebih berumur dari kita 
kerana banyak pengalaman yang mereka tempuhi.... 
yang baik jadikan ikutan 
 yang sebalik nya jadikan pengajaran... 
 walau apajua keadaan mereka 
kita hendaklah menghormati mereka 
kerana suatu hari nanti
 kita lah yang mengantikan tempat mereka 
setelah mereka tiada.... 
 kita tidak tahu apakah nasib kita di akan datang.... 
jadi nasihat mereka lah kita jadikan panduan untuk menempuh hari-hari yang mendatang....

wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

gurau biar berpada - pada kalau tidak......


kalau nak bergurau biar berpada2........ 
kalau tersalah gurau.... 
nahas jadinya... :)
wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Dah masuk bulan jamadil Akhir rupanya....

Masa berlalu tampa saya sedari....
Siang malam penuh dengan aktiviti masing2....menjalankan tangungjawap .....
Tampa di sedari bulan nie dah masuk bulan jamadil akhir....mungkin ada yg terlupa....kerana setiap hari berpandukan kelender masihi sahaja....kelender hijrah....mula / hampir2 terlupa...hehehehe...
Malah susunan bulan hijrah pun ada yg terlupa....hehehehe......
Bulan nie dah masuk bulan jamadil akhir.....

Jamadil Akhir memberi erti musim
sejuk yang akhir. Dari segi bahasa,
ia bermaksud penghabisan atau
beku penghabisan. Bulan ini
dinamakan sedemikian setelah
musim kekeringan atau air menjadi
beku telah berakhir. Pada ketika itu
air yang pada mulanya beku telah
beransur-ansur menjadi cair.
Namun demikian, salji-salji atau air
yang beku masih lagi kedapatan di
sana-sini.

Peristiwa-Peristiwa Penting Bulan
Jamadil Akhir
1. Khalifah Saiyidina Abu Bakar
As-Siddiq telah meninggal dunia
pada malam 22 Jamadil Akhir
tahun ke 13 Hijrah bersamaan
12 Ogos 634 Masihi ketika
berumur 63 tahun dan telah
disemadikan bersebelahan
maqam Rasulullah s.a.w. Ketika
hidup, beliau merupakan
pemuda terawal yang menerima
dakwah dan membenarkan
kerasulan Baginda s.a.w. Khalifah
Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq
mempunyai akhlaq yang mulia
dan sanggup menginfaqkan
seluruh harta dan
kemewahannya pada jalan Allah
sehingga tidak meninggalkan
sebarang harta ketika matinya.
Sebelum kematiannya, beliau
telah melantik Saiyidina `Umar
Al-Khattab sebagai Khalifah Islam
yang kedua menggantikan
tempatnya.

2. Perlantikan Saiyidina `Umar Al-
Khattab sebagai Khalifah kedua
pada bulan Jamadil Akhir tahun
ke 13 Hijrah.

3. Berlakunya peperangan
Yarmuk pada bulan Jamadil Akhir
tahun ke 13 Hijrah. Peperangan
ini telah diketuai oleh Khalid bin
Al-Walid dan disertai tentera
Muslimin seramai 45,000 orang
yang menghadapi tentera Rom
(Byzantin) seramai 240,000
orang. Di dalam peperangan ini
telah menyaksikan separuh
tentera Rom telah terkorban dan
seramai lebih kurang 3,000
orang tentera Muslimin syahid di
medan perang. Bagaimanapun
tentera Muslimin yang dipimpin
oleh Khalid bin Al-Walid telah
berjaya mengalahkan tentera
Rom yang begitu ramai.

Fadhilat
Amalan-amalan ibadat sama ada
yang fardhu mahupun yang sunat
pada bulan Jamadil Akhir adalah
sama dengan bulan-bulan yang
lain. Tiada amalan-amalan yang
khusus yang dianjurkan oleh Islam
dalam bulan ini. Walau
bagaimanapun, kita digalakkan
untuk meningkatkan amalan dari
masa ke semasa walau dalam bulan
mana sekalipun.

Terdapat banyak lagi amalan sunat
yang belum lakukan atau belum
berkesempatan untuk
melakukannya. Maka yang
demikian, pada bulan ini adalah
masa yang sesuai untuk kita
mengamalkan ibadah-ibadah sunat
yang mungkin kita belum atau
tidak berkesempatan untuk
melakukannya sebelum ini. Di
samping kita menjaga dan
meningkatkan kualiti amalan-
amalan wajib, kita juga digalakkan
agar memperbanyakkan amalan-
amalan sunat yang kita ketahui.
Amalan-amalan sunat adalah
sebagai penampung atau
pelengkap kepada amalan-amalan
wajib kita.

Di antara amalan-amalan sunat
yang menjadi amalan Rasulullah
s.a.w. sepanjang tahun ialah solat
tahajjud, solat nafilah, puasa Isnin
dan Khamis, sedekah, membaca Al-
Qur'an dan lain-lain lagi.
Sumber
Oleh Bahagian Buhuth dan
Fatwa, Jabatan Mufti Melaka.
Rujukan;
1. Diari Perancangan Eksekutif
Islam 1424-1425H/2004 terbitan Al-
Hidayat Publishers
2. Mawsu'ah 1000 Huduth Islami
oleh Abdul Halim Al-'Afifi terbitan
Awwaq Syarqiyah, Beirut.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

teka teki.....siapa pencipta zip seluar korang tu....



hahahaahaa......
ada jawapannya belum...

jawapan nya adalah : Gideon Sundback


bio data beliau:

Gideon Sundback
BornApril 24, 1880
Ödestugu ParishJönköping CountySmålandSweden
DiedJune 21, 1954 (aged 74)
Meadville, PennsylvaniaUnited States
Resting placeGreendale cemetery
NationalitySwedish-American
OccupationBusinessman
Known forDevelopment of the zipper
SpouseElvira Aronson, married in 1909
ParentsJonas Otto Magnusson Sundbäck and Kristina Karolina Klasdotter

sumber :

Gideon Sundback



wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

terkenang kisah lama apabila.......







 
 dah lama tidak layan cerita - cerita macam ini.... 
bila menuntun ,
teringat zaman- zaman muda dulu, zaman yang penuh kenangan....
huhuhu....
:)
wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

sebab mengapa selalu tukar kekasih......

:)
1)Mereka orang yang kurang kasih sayang. 
Oleh itu mereka biasanya akan mudah jatuh cinta terhadap orang yang dirasakan memberi perhatian dan mengambil berat tentang mereka. Kerana itu juga mereka mudah menjadi tamak dan jika menemui orang yang dirasakan lebih menyayangi,mereka dengan mudah juga berubah hati.

.
2)Mereka orang yang tidak yakin dengan diri sendiri.
Apa yang mereka ada dirasakan tidak akan kekal dengan mereka.Oleh itu mereka sentiasa mencari yang dirasakan terbaik tetapi sikap yang tidak yakin dan percaya kemampuan diri sendiri membuatkan hati mereka sentiasa ragu serta sukar bertahan dengan apa yang mereka dapat.

.
3)Mereka orang yang tidak tahu bersyukur.
Dalam hati mereka sentiasa merasakan ada lagi yang lebih baik,lebih cantik,lebih kacak,lebih kaya dan sebagainya. Kerana itu mereka tidak pernah menghargai apa yang mereka ada dan akan cepat memilih yang lain jika dirasakan yang lain itu lagi baik.

.
4)Mereka orang yang tiada pendirian hidup.
Mereka sendiri tidak pasti apa yang mereka mahukan dalam hidup.Kekasih bagi mereka hanyalah satu keperluan mengikut keadaan persekitaran atau gaya hidup mereka.Bagi mereka cinta adalah sekadar alasan untuk memperolehi teman bukannya tanggungjawab yang mesti ditunaikan.

.
5)Mereka orang yang mudah bosan.
Tak dinafikan ada sesetengah orang yang sukar untuk kekal dengan satu-satu perkara.Mereka ini suka mencuba sesuatu yang baru yang dirasakan lebih mencabar dan menyeronokkan. Dalam percintaan juga jika merasa bosan dengan kekasih yang ada mereka mula mencari yang baru dan berpindah kasih jika yang baru lebih menyeronokkan bagi mereka.

.
6)Mereka orang yang memang suka menipu.
Memang terdapat segelintir orang yang memiliki sifat suka menipu dan memperdayakan orang lain demi memperolehi keseronokan dan kepuasan diri sendiri.

.
7)Mereka orang yang pentingkan diri sendiri.
Bagi mereka apa yang mereka inginkan tiada siapa yang dapat menegahnya.Mereka ini tidak pernah memikirkan hati dan perasaan orang lain. Bila dah dapat apa yang mereka mahukan,mereka sesuka hati akan membuangnya.

.
8.) Mereka orang yang suka menunjuk-nunjuk.
Bila mempunyai ramai kekasih mereka fikir diri mereka hebat,macho,cantik,kacak,lawa tetapi hakikat sebenarnya mereka cuba menidakkan kelemahan dan kekurangan diri mereka sendiri dari orang lain. 

wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Tutup mulut....

Jangan cerita hal peribadi atau mengaibkan seseorang.......

Kerana

Kalau kita menjaja pribadi atau mengaibkan seseorang.....

Sesuatu hari kita akan di aibkan oleh orang lain......

Dan kita akan kekurangan kawan...
Kerana mereka tidak mempercayai kita.............

penangan intenet.......

Mak n ayh asyik sebuk.....
Anak pun turut sebuk.....
Itu lah penangan internet....
Membuat kita leka.....
Semakin jauh jurang kekeluargaan......kemersaan pun berkurangan......
Mereka lebih akrab dengan sahabat2 di alam maya..........