klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

Perbualan antara Rasulullah & iblis...

Perbualan antara
Rasulullah & iblis...
Rasulullah bertanya : “Apa yg kau rasakan jika
melihat seseorang dari umatku hendak solat?”
Iblis menjawab : “aku merasa panas dingin dan
gementar”
Rasulullah : “kenapa?”
Iblis : “Sebab setiap seorang hamba bersujud 1X
kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 darjat”
Rasulullah : “jika seorang umatku berpuasa?”
Iblis : “tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka”
Rasulullah : “jika ia berhaji?”
Iblis : “aku seperti orang gila”
Rasulullah : “jika ia membaca Al-Quran?”
Iblis : “aku merasa meleleh laksana timah diatas
api”
Rasulullah : “jika ia bersedekah?”
Iblis : “itu sama saja org tersebut m'belah
tubuhku dgn gergaji”
Rasulullah : “mengapa boleh begitu?“
I: ”sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan
baginya, iaitu :
1. Keberkahan dlm hartanya,
2. Hidupnya disukai,
3. Sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara
dirinya dgn api neraka,
4. Terhindar dari segala macam musibah akan
terhalau dr dirinya,
Rasulullah : “apa yg dapat mematahkan
pinggangmu?”
Iblis : “suara kuda perang di jalan Allah.”
Rasulullah : “apa yg dapat melelehkan tubuhmu?”
Iblis : “taubat org yg bertaubat”
Rasulullah : “apa yg dpt membakar hatimu?”
Iblis : “istighfar di waktu siang & malam”
Rasulullah : “apa yg dpt mencoreng wajahmu?”
Iblis : “sedekah yg diam2”
Rasulullah : “apa yg dpt menusuk matamu?”
Iblis : “solat fajar”
Rasulullah : “apa yg dpt memukul kepalamu?”
Iblis : “solat berjemaah”
Rasulullah : “apa yg paling mengganggumu”
Iblis : “majlis para ulama”
Rasulullah : “bagaimana cara makanmu?”
Iblis : “dengan tangan kiri dan jariku”
Rasulullah : “dimanakah kau menaungi anak2mu
di musim panas?”
Iblis : “dibawah kuku manusia”
Rasulullah : “siapa temanmu wahai iblis?”
Iblis : “penzina”
Rasulullah : “siapa teman tidurmu?”
Iblis : “pemabuk”
Rasulullah : “siapa tamumu?”
Iblis : “pencuri”
Rasulullah : “siapa utusanmu?”
Iblis : “tukang sihir (dukun)”
Rasulullah : “apa yg membuatmu gembira?”
Iblis : “bersumpah dgn cerai”
Rasulullah : “siapa kekasihmu?”
Iblis : “org yg meninggalkan Solat Jum'at”
Rasulullah : “siapa manusia yg paling
membahagiakanmu?"
Iblis : “org yg meninggalkan solatnya dgn sengaja”
√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√•√
AllahuRabbi..  Jom
KONGSI
*sebarkannya biar bagi 1 dunia tahu apa
kelemahan Iblis.

Siapakah orang yang pertama....

Org pertama cipta telefon ? Alexander Graham Bell ..
kalau org pertama tulis bismillah ??????? kalau anak-anak tanya kepada ibubapa...mampus nak jawab ni!.. simpan nota ini.

      30 ORANG YANG
PERTAMA DALAM ISLAM
---------------------------------
1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.

2. Orang yang pertama minum air zamzam :
Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan :
   Nabi Ibrahim AS

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada
hari qiamat :
    Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah
pada hari qiamat :    
     Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa & Marwah :
  Sayyidatina Hajar

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari
qiamat :
Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam :
Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh
hijrah :
Umar bin Al-Khattab

10. Orang yang pertama meletakkan jawatan khalifah
dalam Islam :
Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi Muhammad SAW :
Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki :
Al-Harith bin Abi Halah

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita :
Sumayyah binti Khabbat

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab /
lembaran :
Abdullah bin Amru bin Al-Ash

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan
fisabilillah :
Saad bin Abi Waqqas

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan
melaungkan adzan: Bilal bin Rabah

17. Orang yang pertama sembahyang dengan Rasulullah SAW :
Ali bin Abi Tholib

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi
SAW :
Tamim Ad-dary

19. Orang yang pertama menghunus
pedang dalam
perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-
Awwam

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi Muhammad SAW : Ibban bin Othman bin Affan

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi
SAW :
Khadijah bt Khuwailid.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh :
Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam:
Ali bin Abi Tholib

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam :
Muawiyah bin Abi Sufyan

25. Orang yang pertama membuat
perpustakaan awam
Harun Ar-Rasyid

26. Orang yang pertama mengadakan baitulmal : Umar
Al-Khattab

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas
Rasulullah SAW :
Ali bn Abi Tholib

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil
Haram Mekah:
Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry :
Mus'ab bin Umair

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga :
Nabi Muhammad SAW.

✔ Rugilah klu tidak SHARE sbab ianya 1 peluang dakwah yg MUDAH kenali Islam kita.

Ku dihalaman rindu..lefthanded-lyrics

Di tengah kepekatan malam
Berdiri aku di halaman rindu
Dihembus kenangan lalu

Menjelmalah seraut wajah
Sekuntum bunga yang pernah ku puja
Tapi layu akhirnya

Ingin ku tembus tembok silam
Dan membaiki kesilapan kita
Yang tiada kita rasa

Dahulu maaf tak bererti
Darah muda menguasai diri
Begitu mudah membenci

Ku di halaman rindu
Hanya berteman bunga yang layu Ku di halaman rindu
Tiada harum tiada madu

Oh… Kesalku membeku di kalbu

Ku di halaman rindu
Hanya berteman bunga yang layu
Ku di halaman rindu
Tiada harum tiada madu

Ku di halaman rindu
Hanya berteman bunga yang layu
Ku di halaman rindu
Tiada harum tiada madu

Oh… Kesalku membeku di kalbu
Oh… Sayangku penawar rinduku Oh… Kasihku hanyalah untukmu
Oh… Sayangku penawar rinduku

Cuti hari Jumaat n sabtu...

Mulai 01.01.14 cuti hujung minggu bertukar
Kepada
JUMAAT DAN SABTU..
Bg negeri
JOHOR..

Dulu Dan sekarang

Dulu
Biar tidak elok paras rupa,
Janji berbudi bahasa...

Sekarang
Biar tidak elok paras rupa,
Janji poketnya tebal...

Selamat menyambut hari raya Aidil adha

Selamat menyambut hari raya Aidil adha buat semua mualimin Dan muslimat ...
Dimana jua anda berada..

Terima hakikat...

Sukar...
Walaupun itu keputusan yang dibuat..
Memang berat untuk melupakan... Tetap tersimpan dalam ingatan... Tiada tersimpan sedikit dendam... Bersama tiupan angin bayu pagi dikirimkan doa
Agar berbahagia menempuh hari muka....
Akn diteruskan perjalanan hidup.. Yang penuh ranjau Dan duri.. Untuk mencari sinar harapan... —

Sekeping hati. Seribu harapan

Sekeping hati ku hulurkan
Untuk memenuhi ruang hatimu
Dengan harapan ia dapat melengkapi nya..

Ku harap ia dapat memenuhi ruang hati mu...
Agar kita dapat bersatu...
Tiada apa yang dapat ku beri...
Yang ada hanya segengam setia..
Sebagai bekalan untuk kebahagian kita bersama..
Bagi menempuh hari depan..
Menerangi perjalanan hidup kita..
Untuk mencari kebahagian hidup...
Meningalkan kegelapan silam...

Kesetian sebagai kunci kebahagian...
Lupakan kisah lama yang penuh penderitaan..
Buangkan kepahitan...

Kita bina hidup baru...
Semanis madu....
Agar hilang. Kepahitan hempedu...
Walaupun kesannya masih melekat.
Kita buangkan perlahan-lahan..

Jikalau ada kepincangan..
Kita perbaiki bersama-sama..
Mana yang rapuh,
Kita teguhkan..
Demi mencapai kebahagian kita bersama...
Untuk meningalkan kepahitan masa silam...

Marilah kita berdoa kepada Allah agar
Usaha kita Di berkati....
Amin...

Khasiat Ketam......

Sup ketam penawar denggi?

Wabak denggi yang menyerang pelbagai tempat di negara ini merupakan suatu ancaman bermusim yang sehingga kini telah melibatkan berpuluh ribu orang mengalaminya dan tidak kurang juga yang menemui ajal akibat denggi berdarah. Statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan peningkatan yang mendadak kes-kes denggi terutama selepas musim hujan.

Misalnya sepanjang tahun 2006, sebanyak 35,402 kes telah dilaporkan. Manakala jumlah kematian dalam tahun sebelumnya pula 107 kes. Dalam minggu ke 14 tahun 2008 ini setakat 5 April sahaja jumlah kes denggi dicatatkan sebanyak 756 dan terus meningkat dari semasa ke semasa. Wabak endemik yang berlaku sepanjang tahun ini kini seolah-olah sukar dielakkan oleh sesiapa sahaja terutama penduduk bandar dan menjadi ancaman melebihi virus selesema burung. Kementerian Kesihatan menjangkakan menjelang tahun 2010 sebanyak 48,000 kes akan dihadapi oleh penduduk negara ini.

Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

Denggi dan denggi berdarah merupakan penyakit febril akut (acute febrile), dijumpai di kawasan tropika, dengan taburan geografi serupa dengan malaria. Disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae, setiap serotype cukup berbeza menjadikan tiadanya perlindungan bertindan (cross-protection) dan wabak denggi yang disebabkan oleh pelbagai serotype (hyperendemicity) boleh berlaku. Denggi disebarkan kepada manusia oleh nyamuk Aedes aegypti (hanya kadang-kala oleh Aedes albopictus).

Demam denggi klasik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.

Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, thrombocytopenia dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.

Rawatan dan Pencegahan

Rawatan utama yang dilakukan oleh pihak hospital sekarang adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.

Pada masa kini para saintis masih belum menemui vaksin untuk menentang demam denggi flavivirus. Cara mencegah denggi yang utama yang dilakukan oleh pelbagai pihak buat masa sekarang adalah dengan menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi. Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga) terbukti berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk. Penggunaan kelambu dan juga semburan penghalau serangga juga boleh membantu tetapi semuanya ini tidak memberi banyak makna kepada mereka yang telah dijangkiti denggi.

KETAM – PENAWAR TUNTAS DEMAM DENGGI ?

Allah s.w.t tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya. Dan dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. ada menyebut bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya kecuali mati. Berdasarkan hadis ini adalah jelas bahawa denggi juga mempunyai ubatnya, cuma belum ditemui oleh manusia di dalam bidang perubatan moden dewasa ini . Selama ini para saintis dunia perubatan moden masih gagal menemui ubat atau vaksin yang mujarab untuk menentang virus denggi. Ini menyebabkan ramai orang menjadi mangsa dan tidak kurang juga yang mati akibat serangan denggi. Salah satu sebabnya kerana kurangnya kesedaran mengenai gejala-gejala (simptoms) awal serangan denggi menyebabkan sesetengah orang lewat mendapatkan rawatan di hospital.

Namun, penemuan saya sejak hampir dua tahun yang lalu mengenai penawar melawan demam denggi sepatutnya membuka mata para saintis mahu pun penyelidik kita untuk membuat kajian mendalam mengenai khasiat ketam (crab) untuk dijadikan penawar melawan denggi. Malangnya surat-surat email yang saya hantar kepada beberapa orang profesor dan penyelidik di beberapa buah universiti tempatan agar dibuat kajian saintifik mengenai perkara penting ini tidak mendapat sebarang sambutan dan ianya amat mengecewakan. Malang juga kerana saya bukanlah seorang saintis yang dapat membuat kajian sewajarnya. Jika di negara barat, mungkin penemuan ini telah meledak dan manusia sejagat telah menikmati manafaatnya. Namun ianya tidak berlaku di negara ini.

Kajian ringkas saya mendapati ketam mengandungi sejenis protein yang tinggi, yang dapat membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi. Ini kerana pesakit demam denggi akan mengalami sindrom penurunan platelet yang ketara dalam tempoh beberapa hari selepas dijangkiti virus tersebut dan dalam kes denggi berdarah, platelet mungkin akan jatuh ke tahap paling minima, yang akhirnya membawa maut kepada pesakit.

Pengambilan sup ketam akan menyebabkan platelet pesakit naik mendadak dan sekali gus menyembuhkan mereka dengan kadar yang sangat cepat. Keberkesanan rawatan menggunakan ketam sebagai terapi oral (dimasak sebagai sup semata-mata) amat menakjubkan kerana pesakit demam denggi yang meminum dan memakan (isi dan kuahnya) satu mangkuk besar sup ketam (500ml hingga 1 liter) akan mengalami peningkatan kadar platelet yang mendadak dalam masa relatif singkat, iaitu cuma antara 5 hingga 8 jam sahaja dan pesakit akan pulih 99.9 % dalam tempoh tersebut. Ketam yang terbaik untuk tujuan ini adalah ketam nipah yang cengkerangnya berwarna kehitaman dan oren di bahagian bawah perutnya. Walau bagaimanapun, lain-lain jenis ketam yang boleh dimakan juga berkhasiat untuk tujuan ini.

Malah proses pemulihannya amat pantas berbanding rawatan semasa yang diterima oleh pesakit di hospital kerana pesakit pasca demam tidak perlu lagi memakan multivite atau pun magnesium pill untuk recovery tenaga dan staminanya, juga tidak perlu mengambil masa 2-3 minggu untuk kembali bertenaga seperti sedia kala. Juga paling menarik apabila pesakit yang mengalami simptoms awal denggi tidak perlu untuk ke hospital sekiranya mereka mengambil sup ketam sebaik sahaja menyedari tanda-tanda diserang denggi.

Sehingga kini observasi saya mendapati tidak kurang daripada 20 orang kenalan yang telah diserang denggi telah sembuh sepenuhnya dalam masa 5 hingga 8 jam selepas memakan sup ketam. Malah pengalaman saya sendiri juga amat mengkagumkan di mana saya telah pulih 100% dalam masa 7 atau 8 jam sahaja ketika diserang gejala demam denggi pada Mei 2006 lalu.

Berdasarkan kadar kesembuhan ke atas pesakit demam denggi yang mengambil sup ketam adalah hampir 100%, maka saya berpendapat bahawa ianya bukanlah suatu “kebetulan” semata-mata tetapi merupakan sesuatu yang pasti bahawa ketam merupakan penawar yang paling mujarab untuk merawat denggi.

Oleh kerana saya bukanlah seorang saintis dan penemuan ini belum lagi dibuktikan secara saintifik dan klinikal, maka saya ingin mencabar agar saintis-saintis dan penyelidik kita di universiti-universiti tempatan mengorak langkah untuk membuat kajian makmal mengenai khasiat ketam ini. Jangan sampai orang lain dahulu yang membuat kajian mengenai penawar penting ini berbanding kita. Jika kajian nanti mendapati dakwaan saya ini tepat maka Malaysia merupakan negara pertama di dunia yang berjaya menemui vaksin mutlak melawan virus denggi dan bakal menjulang nama negara di peringkat antarabangsa.

Saya percaya penemuan ini bakal melakar suatu revolusi baru dalam bidang kajian penyakit berjangkit bawaan vektor di negara kita sementelah belum ada lagi saintis dunia yang berjaya menemui penawar demam denggi selama ini. Untuk itu suatu kajian saintifik perlu disegerakan bagi merealisasikan penemuan ini demi kemaslahahan umat manusia amnya dan rakyat negara kita khasnya. Manakala orang ramai nanti tidak lagi perlu fobia dengan wabak demam denggi yang begitu kerap menyerang negara kita terutama di bandar-bandar utama apabila penawarnya yang tuntas sebegini telah ditemui.

Tujuan saya mendedahkan perkara ini di internet adalah untuk menyebarluaskan perkara yang cukup penting ini demi maslahah manusia semua khasnya di Malaysia ini. Dan agar para penyelidik tempatan membuka mata dan keluar daripada kepompong stereotaip mereka yang cuma membuat kajian kepada perkara-perkara tertentu sahaja

Sumber http://klinikummi.blogspot.com/2008/...am-denggi.html

Oh Malaysia ku

Salam buat semua...
Sejak akhir-akhir ini Negara kita telah di gemparkan dengan cerita tentang geng-geng kongsi gelap..
Setiap hari ada saja tentang cerita tentang kongsi gelap...
Di akhbar.. Tv hari-hari ada saja cerita  tentang mereka...
Negara kita sudah lama merdeka...
Tetapi..
Kenapa perkara ini berlaku...
Sepatutnya kita sudah hidup aman Dan damai..

Oh Malaysia ku..

Kenapa shisha diharamkan


kenapa shisha diharamkan....
kerana shisha 400x lebih bahaya dari rokok....



Sebab-sebab shisha berbahaya ! - Tembakau yang digunakan untuk rokok diasapkan terlebih dulu sementara tembakau yang digunakan untuk shisha diperam. - Air dalam shisha tidak dapat menapis banyak jenis toksin dalam asap shisha. - Shisha juga mengandungi nikotin, karbon monoksida dan lain-lain bahan seperti rokok biasa. Bahkan arang yang digunakan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok.

rokok pn merbahaya gak....
tetapi kenapa x diharamkan...,.


anda ada jawapannya......




Lirik :wajah Kesayangan Hamba

Ingin ku milik kasih Ayu jelita Wajah cantik berseri Sinar cahaya

Sopan santun berbudi Bergaya sederhana Halus tutur bahasa Sungguh mulia

Rambut panjang terurai Bagai sutera Hias bunga sekuntum Tambah jelita

Bibir merah delima Merdu alun suara Penambat jiwa nan lara Rasa bahagia

Pipi pauh dilayang
Alis matanya lentik Sekali mataku memandang Hati tertawan

Wajahnya mempersona Tiada lagi tandingan Bagai dewi menjelma Jadi temanku

Datanglah wahai pujaan Datang padaku Lukisan wajah kasih Di ruangan mata

Kalung dirimu sayang Dengan cinta nan mesra Wajah kesayangan hamba Kini ku jumpa

Puasa Dan mercun

Setiap tahun..dari dulu sampai sekarang...mungkin DI masa akan datang.... Bila masuk bulan Ramadan jer.. Ada jer berita tentang mangsa merecun..
Puasa hari pertama.. Dah ada yang jadi mangsa mercun...
Kalo nak bermain tu biarla dalam keadaan YG selamat..
Kalo x.. Nie Lah padahnya..
Bila dah berlaku sesuatu YG tidak diingini.. Dah tidak ada gunanya lagi...

So berhati2 Lah jika bermain mercun..
Nak selamat  jangan main mercun..
Lagi bagus. Tidak membazir duit.
YG penting  masa raya nanti dapat bersalaman..kalo dah kodong tangan mana lh bersalaman kan.dah jd cacat pulak...

Semoga anda semua dapat berpuasa penuh di bulan Ramadan yg mula ini...

keputusan PRU 13.......

:)



Demam pilihan raya semakin kuat...
turut di rasai di mana-mana..
nampak nya  saingan di pilihan raya  tahun ini agak sengget..
marilah kita sama-sama keluar mengundi.
undian kita adalah amat penting 
untuk masa depan kita...

5 .5.13 menjadi penentu..

siapakah yang akan  menang di pilihan raya ini

sama-samalah kita tunggu keputusan 

pilihanraya nanti...

 





wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Rokok Eletronik vs Rokok Tembakau

:)

rokok eletronik


rokok tembakau














Alat elektronik pengantar nikotin, atau lebih dikenal dengan nama rokok elektronik, telah ditemukan pada tahun 2003 oleh seorang apoteker China. Alat ini juga telah dipasarkan selama beberapa tahun, dan hingga saat ini telah digunakan jutaan orang di seluruh dunia sebagai alternatif dari merokok. Akan tetapi, belum ada aturan jelas mengenai penggunaan alat ini Badan Kesehatan Dunia World Health Organization meminta untuk uji klinis mengenai efeknya terhadap kesehatan manusia.


kandungan rokok tembakau



Rokok elektronik terdiri dari sebuah batere, sebuah cartridge berisi cairan,dan sebuah elemen pemanas yang dapat menghangatkan dan menguapkan cairan tersebut ke udara. Cairan ini pada umumnya terdiri dari gliserol, propylene glycol, perasa buatan, dan nikotin. Sebagian besar analisa laboratorium menunjukkan tidak adanya kandungan karsinogen (bahan penyebab kanker) dan memiliki kandungan racun lebih rendah daripada rokok biasa.

Penelitian pertama yang melihat efek merokok secara elektronik terhadap jantung dilakukan oleh Farsalinos et al (2012). Para peneliti ini telah menemukan bahwa rokok elektronik tidak terbukti memiliki efek samping akut terhadap fungsi jantung.[1]

Mekanisme potensial yang dapat menjelaskan perbedaan ini adalah termasuk fakta bahwa tidak adanya pembakaran yang terjadi di dalam rokok elektronik. "Oleh karena itu, bahan kimia yang diciptakan dan diserap dari rokok elektronik ini memiliki kandungan toksin lebih sedikit dan fakta bahwa rendah nikotin cenderung diserap dari rokok elektronik daripada tembakau biasa," ujar Farsalinos.

Ia juga menambahkan bahwa e-cigarettes telah menyelesaikan kedua masalah yang dialami pecandu rokok yaitu rangsangan kimia saat menginginkan nikotin, yang telah diketahui berefek pada otak, dan kecanduan psikologis/perilaku yang datang dari memegang sesuatu di tangan, menyalakan api, melihat asap, dan menghirupnya.

Oleh karena itu, e-cigarettes dapat membantu seseorang untuk berhenti merokok, dan studi awal menunjukkan demikian, imbuhnya. Akan tetapi perusahaan yang memproduksi alat ini berusaha menghindari klaim ini karena mereka tidak ingin produk mereka diatur sebagai alat kesehatan.

Sumber
  1. Farsalinos K, Tsiapras D, Kyrzopoulos S, et al. Acute effects of using an electronic nicotine-delivery device (e-cigarette) on myocardial function: comparison with effects of regular cigarettes. European Society of Cardiology 2012 Congress; August 26, 2012; Munich, Germany. Abstract 1375.
  2. Vardavas CI, Anagnostopoulos N, Kougias M, et al. Short-term pulmonary effects of using an electronic cigarette: Impact on respiratory flow resistance, impedance, and exhaled nitric oxide. Chest 2012; 141:1400-1406. 
 sumber




wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

Rokok eletronik

Pelbagai cara digunakan untuk berhenti merokok..
Cara terbaru ialah dengan menggunakan  rokok eletronik.
Dengan kecanggihan technology sekaran... Rokok pn dh bertukar kepada rokok  eletronik ...
Macam mana lah rasa nya yea..
Adakah sama dengan rokok tembakau....
Tiada Bara ,asap boleh klua...
Dilabelkan sebagai rokok yang selamat diguna, rokok elektronik ini dikatakan mempunyai nilai rasa yang sama seperti anda merokok rokok asli kecuali ianya tidak berasap, tidak menghasilkan karbon monoksida dan juga tidak meninggalkan abu.
Penularan rokok elektronik ini sudah bermula di Malaysia seawal tahun 2009 dan sehingga tahun 2010, sudah ramai yang telah mula menjual rokok ini terutama melalui internet.
Contoh rokok elektronik yang dicipta di China
Bagaimana Rokok Elektronik Berfungsi
Rokok elektronik terdiri daripada tiga bahagian utama iaitu bateri, atomizer dan katrij nikotin. Apabila pengguna menyedut rokok elektronik, cip elektronik akan mengesan pengaliran udara di dalamnya. Kemudian microprocessor akan menghidupkan atomizer yang akan mencampurkan nikotin cair dan udara. Hasilnya, penghisap rokok elektronik akan mendapat dos nikotin yang diperlukan.
Proses ini mengeluarkan wap yang seakan-akan sama dengan asap rokok biasa. Oleh kerana ia adalah wap dan bukannya asap, maka ia tidak mengandungi Karbon Monoksida, tidak berbau dan secara langsung, tidak merbahaya. Microprocessor juga akan menyalakan LED yg berwarna oren supaya menampakkan seperti rokok yang terbakar ketika dihisap.
Bahaya Rokok Elektronik
Di sebalik kecanggihan rokok elektronik ini, ada yang mendakwa bahawa rokok elektronik ini sebenarnya lebih bahaya daripada rokok asli. Ini berdasarkan kepada bahan-bahan yang membentuk proses pengewapan.
“Tidak ada negara yang setuju penggunaan rokok elektronik. China sebagai penemu awal rokok ini, iaitu tahun 2003, selanjutnya justru melarang kewujudan rokok ini sendiri kerana dianggap membahayakan kesihatan.”
Secara terperincinya, dikatakan bahawa dalam rokok elektronik terkandung jenis nikotin yang bervariasi, iaitu nikotin pelarut, propilen glikol, dietilen glikol, dan gliseren yang apabila dipanaskan akan menghasilkan nitrosamine. Dan larutan nitrosamine ini nantinya kan menjadi penyebab terjadinya kanser. Sehingga sekarang isu samada rokok elektronik berbahaya atau tidak kepada kesihatan masih lagi dibahaskan. Ada yang mendakwa berjaya berhenti merokok apabila menggunakan rokok eletronik ini, dan tidak kurang juga yang membuat dakwaan bahawa rokok elektronik ini adalah lebih bahaya daripada rokok asli.
Yang pasti, rokok elektronik ini tidak mengeluarkan 4000 jenis bahan beracun yang terkandung dalam rokok asli yang sudah pasti tidak menyebabkan orang lain yang berada di sekeliling perokok elektronik menerima kesan buruk yang sama.
"Pengguna harus tahu bahawa rokok elektronik yang terdapat cecair nikotin akan membawa padah kepada pengguna kerana ia hanya meningkatkan ketagihan merokok. Ia boleh menjadi suatu bencana,.....
Hmmmm...
Cari Lah cara yang paling selamat untuk berhenti merokok....
Dulu sya merokok tegar juga...
Tetapi telah berhenti merokok Tampa mengunakan apa2 alat  bantuan....
Tetapi Niat nak berhenti mesti kuat......
Gunman Lah dengan cara yang sihat
Mesti dari dalam hati....
Bukan ikut2......

pesan cikgu ......

:)
sekadar hiasan

 "kalo dh bukan milik kita.....
dijaga dengan baik macamana pun ...ia akan pergi.....
dan
kalo dah milik kita ,kita buang jauh2....suatu hari ai akan kembali semula kepada kita.........."

kata cikgu dulu2 masa di zaman persekolahan.....




wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......