klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

Berarak mendung menutupi sinar mentari...

#prayforpantaitimur

Sinar yang memancar...
Kini menjadi kelam.
Sinar mentari terselindung disebalik awan ....
Awan mendung yang membawa hujan..
Semakin lama semakin banyak awan berarak ...
Menutupi dada langit....
Menghalang sinar mentari....

Awan mendung membawa hujan..
Yang akan turun membasahi bumi...
Titisan hujan ibarat titisan air mata...
Titisan yang penuh harapan...
Agar sinar mentari kembali bersinar ...

Selamat datang 2015....selamat tinggal 2014

Tik....tok...tik ......tok...
Masa berjalan begitu pantas...
Hari-hari yang dilalui tidak terasa..
Usia bertambah tidak dirasai..
2014 akan melabuhkan tirainya...
Dengan seribu kenangan... Pahit manis ulam perjalanan hidup..
2015 akan terbit tidak lama lagi...
Dengan penuh harapan....
Agar 2015 membawa kebahagiaan....
Hidup yang lebih indah...
........

AFF SUZUKI CUP AKHIR 2014, MALAYSIA VS THAILAND



Malaysia


VS

Thailand

KEMENANGAN MILIK SIAPAKAH PADA TAHUN 2014...
PENENTUNYA ADALAH MALAM INI..
MALAYSIA BOLEH....

2014 dalam kenangan..2015 penuh dengan harapan

Bergitu cepat masa berlalu...
Tampa disedari kita telah hampir ke penghujung tahun 2014...
Tidak lama lagi kita akan meninggal kan 2014....
Bergitu banyak kenangan di tahun 2014..,
Pahit dan manis penjadi perencah dalam perjalanan hidup kita di tahun 2014..

Beberapa hari lagi kita akan meninggal kan tahun 2014...
Segala kenangan akan tersimpan didalam kotak ingatan.....
Menjadi pedoman dimasa depan...
Selamat tinggal tahun 2014.....
Selamat datang tahun 2015...
Dengan penuh harapan...
Kebahagiaan akan menjelma...

Kunci Dan Panduan Mendirikan Rumahtangga

Kunci Dan Panduan Mendirikan Rumahtangga

1. Berupaya Galas Tanggungjawab
2.Periksa Status Kewangan
3.Matang Membuat Keputusan
4. Dapatkan Restu Orang Tua
5. Tolak Ansur Kunci Bahagia
6. Sentiasa Berfikiran Positif Pada Pasangan


Sumber

Kenangan terindah...

Kenangan yang terindah...
Tetap akan tersimpan dalam kotak ingatan....
Walaupun jauh dimata..
Namun tetap dihati ayah...
Intan permata ku sorg...
....

Bila rindu terasa...

Setiap malam terkenang..
Jauh dimata...
Sebak mula terasa...
Terlintas dikotak fikiran...
Sudah lama tidak bersua...
Hanya suara sahaja yang buat pengubat  rindu...

Tambang bas sekolah naik tahun depan




Tahun depan tambang sekolah naik....
Kenapa.....?????

KUALA LUMPUR – Persekutuan Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPPBSM) semalam mengumumkan bayaran tambang bas sekolah akan naik mulai Januari tahun depan seperti yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada Oktober lalu.

Presiden PPPBSM, Amali Munif Rahmat berkata, jumlah kenaikan itu akan ditentukan sendiri oleh pengusaha bas sekolah bagi mengimbangi kenaikan kos yang semakin meningkat selain kadar tambang bas sekolah tersebut tidak pernah disemak sejak tahun 2009.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1217&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz3M5g3Mqvr
Hakcipta terpelihara


Sumber

Kawan....

Kawan biar lah beribu...
Berkasih biar lah satu...

Kita senang ramai lah kawan kita
Kita susah.......adakah ramai yang ingin bkawan dengan kita......
Hanya kawan sejati sahaja yang rapat dengan kita...
Tapi adakah diantara kita kawan yang sejati...
Sanggup bersama di waktu susah dan senang...

Ramai berkawan maka banyak ragam yang kita jumpa....

Kawan makan kawan...
Kawan tikam belakang...

Didepan kita baik bukan main...
Tetapi dibelakang kita .........
Begitu susah mendapat kawan sang sejati....

Ada yang sanggup memijak kawan sendiri demi kepentingan sendiri...
Sanggup memburukkan kawan sendiri ..untuk mencapai sesuatu...

Bergitu sukar untuk mencari kawan yang sejati....

Kerana kawan lah kita berjaya...
Dan kerana kawan lah kita kecundang...

Kena berhati - hati bila berkawan....

Kawan - Ruhil

Kawan… apa erti sayang
Jika hati tak senang
Kawan… apa erti kasih
Jika kau tersalah pilih Kau… pandai bercerita
Surat panjang berjela
Kita tak pernah bersua
Aku tak suka bercinta
Apakah ertinya ini
Mengganggu akal dan hati
Lupakan saja, lupakan diriku
Kita di bangku sekolah lagi…
Hei! Jangan buang masa
Dengan berkhayal saja
Kawan lihat masa depan
Masih jauh di hadapan Hei! Jangan main api
Nanti membakar diri
Ilmu harus kita cari
Kelak kita takkan rugi

Petua awet muda....

Dengan tekanan kerja dan masalah peribadi menyebabkan wajah anda lebih tua dari umur anda yang sebenarnya......

Jika anda ingin kelihatan muda dan tampan serta jelita..walaupun umur anda sudah meningkat....
Ada petuanya....
Tapi bukan pakai susuk yea
Modal tidak banyak diperlukan...
Tidak perlu mengeluarkan wang yang banyak...
Hanya beberapa ringgit sahaja...
Hasilnya...amat memuaskan....

Ia tidak mengandungi bahan kimia...
Sumber asli sahaja....

Mudah dan murah....
Yang penting ...
Anda kelihatan muda..

Petuanya lah....
Perbanyakkan makan tongkeng ayam...

Anda akan kelihatan lebih muda.....


Hahahahaha.....
Saya gurau sahaja....

Sebenarnya yang buat kita nampak muda dan wajah senantiasa berseri-seri adalah....


Dari air sembahyang....

So perbanyakkn lah sembahyang...
Agar jiwa kita lebih tenang dan ceria...jiwa kita tidak kusut

Itu lah sebenarnya awet muda...

Hehehehe....

Sekian....

Kau telah tercipta untuk ku...

Semusim telah berlalu...
Penuh dengan kenangan...
Tersimpan dalam lipatan sejarah...
Untuk pedoman dimasa hadapan...

Telah ditakdirkan kita bertemu...
Bersama kenangan masing-masing...
Yang dijadikan sebagai pedoman...
Agar tidak pincang dimasa depan....

Ku berdoa agar kebahagiaan menyinari hidup kita...
Kenangan silam kita lupakan .
Kita tinggalkan mengikut peredaran waktu....
Aku menerima mu sepenuh hati ...
Apa yang kurang ,kita cuba perbaiki.
Demi kebahagiaan kita..
Dan untuk zuriat kita ...insyaallah...

Semoga cita-cita kita tercapai....


Santapan malam.... spaghetti

Teringin pulak...nak makan spaghetti
Jadi Cuba try buat ..
Resepi spaghetti cari kat Google la....
Puas cari2....
Teringin pulak kat satu resepi....
So cuba la buat.....

Rupa-rupanya sedap gak saya masak...
Dua pinggan habis....
Hehehehe...resepie dari ..Click Here!

Hmmn...sok nk masak apa pulak yea...

Terasa sepi apabila.....

Terasa sepi menyelubungi diri...
Tetekala kau berjauhan.....

Suasana sepi..
Kerna tiada gelak tawamu...

Ku merindui mu bila kita berjauhan...
Tidak sabar untuk menanti hari bahagia untuk bersama....

Pasti waktu itu akan tiba...
Walaupun menempuh pelbagai dugaan...

Mengisi ruang....

Dulu kau memanggil-manggil ku untuk mengisi ruang disisi mu...
Lantas ku hadirkan diri untuk mendekati mu....
Aku ingin mengenali mu lebih mendalam...
Tetapi .....
Mengapakah terjadi macam ini.......
Ku rasa macam kau makin menjauhkan diri......
Bagai aku dah tiada lagi....
Kenapa....
Dan
Mengapa...

Jikalau ada sesuatu ....
Cuba terangkan....



Sekarang aku merasa kan sebagai melukut di tepi gantang....

Menenti dan terus menanti saat bahagia......

Adakah saat bahagia tu akan menjelma....
Atau sekadar impian yang mungkin tidak akan menjadi kenyataan...

Selamat bergembira di hujung minggu....

Umpama melukut ditepi gantang...


Salam
Entah mengapakah
Apa silapnya...
Diri ini tidak umpama...
Bagai tiada disamping..
Bagai bertepuk sebelah tangan...
Tiada yang menyambut.

Adakah kekurangan yang berada didiri ini...
Mungkin kekurangan ini ..
Terjadi sebergini....

Hidup bahagia menjadi harapan..
Seperti mereka-mereka diluar sana...
Hari-hari yang dilalui dengan ceria..

Tetapi...
Harapan itu macam tinggal harapan.
Hidup yang di lalui....
Sama sahaja....
Bosan...boring....
Semuanya ada..
Bibir sahaja tersenyum..
Namun dihati ini hanya Tuhan jer yang tahu..

Siapakah aku disamping mu...
Adakah sekadar sebagai pelengkap hidup mu...
......


PUNCA DARAH TINGGI

Click Here!

APAKAH DARAH TINGGI

 tekanan darah bukan pada tekanan yang normal....
 Jantung anda bekerja seperti sebuah pam yang mengecut dan rehat. Tekanan darah diukur dalam dua bacaan contohnya 140/75
  • Tekanan sistolik-nombor yang diatas (dalam contoh ini 140)
  • Tekanan diastolik- nombor yang bawah (dalam contoh ini 75)




Kategori  Sistolik  Diastolik
 Normal  < 120 And < 80
 Pra Hypertensi 120- 139 or  80 - 89
 Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 1  140 - 159 or  90 - 99
 Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2 > 160 or > 100





Penyebab-penyebab Tekanan Darah Tinggi

 

  • Cara hidup tidak aktif
  • Umur melebihi 35 tahun
  • Kegemukan
  • Paras kolesterol tinggi
  • Faktor keturunan & Sejarah keluarga
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan & merokok
  • Pengambilan garam yang tinggi
  • Ubatan seperti steroid, ubat antiradang bukan steroid 
  • Penyakit buah pinggang

Tanda dan Gejala Tekanan Darah Tinggi

  • Pengidap Hypertensi/Darah Tinggi kebanyakkannya tidak mengalami sebarang gejala
  • Kadang-kadang seseorang itu hanya mengalami gejala yang tidak spesifik seperti sakit kepala atau pening kepala
  • Sakit kepala boleh berlaku dalam kes Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi. Selalunya ianya berlaku di waktu pagi, bahagian belakang kepala dan rasa berdenyut (bergantung kepada tahap keterukan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi)
  • Untuk memastikan atau mengesahkan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi, sila periksa tekanan darah anda di klinik berhampiran. Doktor anda akan menasihatkan berapa kerap anda perlu memeriksa tekanan darah.


Komplikasi Tekanan Darah Tinggi






  • Otak: Serangan Stroke/Angin Ahmar atau Stroke ringan dan sementara (Transient Ischaemic Attack)
  • Penyakit jantung seperti : Kegagalan jantung, serangan jantung dan kematian disebabkan oleh Coronary Heart Disease, Congestive Heart Failure & Left Ventricular Hypertrophy.
  • Komplikasi pada mata: Perdarahan dan kerosakan kepada kawasan yang sensitif dalam mata (Hypertensive Retinopathy)
  • Komplikasi pada buah pinggang: Kegagalan fungsi buah pinggang (paras serum kreatinin tinggi, Microalbuminuria, Proteinuria).
  • Peripheral vascular disease seperti: Aneurysm, Kehilangan satu atau lebih denyut nadi & pembuluh darah menjadi keras.

  • Rawatan Hypertensive / Darah Tinggi

     Tanpa menggunakan ubatan:


    • Perlu mengubah amalan cara hidup andae
    • Amalkan permakanan sihat
    • Kurangkan pengambilan garam dan kolesterol
    • Melakukan senaman berkala
    • Kurangkan berat badan jika berlebihan
    • Atasi tekanan secara berkesan
    • Berhenti merokok

    ubat trasisional untuk penyakit darah tinggi.... 


    buah belimbing buluh


    Ubat untuk darah tinggi diperolehi daripada buah tumbuhan yang dalam bahasa saintifiknya dipanggil Averrhoa bilimbii ini.

    “Caranya ialah ambil beberapa buah belimbing buluh yang segar dan kemudianya dikisar buah tersebut sehingga lumat.

    Tapiskan untuk dapatkan airnya. Campukan sedikit bahan perasa kerana rasanya agak pahit. Minumlah pada waktu pagi ataupun petang,” kata Dr. Mohd Said.




    wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......



    Click Here!

    warkah buat yang tersayang...

    :)
    kehadiran mu dalam hidupku..memberi sinar dalam hidupku...
    memberi kekuatan ku untuk berdiri ...
    melangkah meninggalkan sisa-sisa  semalam...

    kehadiran mu dalam hidupku...
    memberi semangatku ...
    membuat ku melupakan kenangan silam....


    aku berharap...
    kehadiran ku dalam hidup mu...
    agar dapat memberi sinar dalam hidupmu ...
    dapat memberi kekuatan untuk...
    meninggalkan sisa-sisa kenangan silam....


    aku berharap...
    kehadiranku dalam hidupmu...
    memberi semangat untuk mencipta kecerian dan kebahagian..
    dan penuh dengan kasih dan sayang....


    jikalau ada kekurangan ...
    izinkanku untuk memperbaikinya demi kebahagian kita....
    untuk kita hidup bersama...
    sehingga ke hujung nyawa.......
    insyaallah.......


    salam mlm buat mu....

    sayang



    wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

    Hari bersejarah...titik permulaan perjalanan hidup yang baru. .

    30\08\2014...
    Satu hari sebelum menyambut hari kemerdekaan yang ke 57.
    Hari yang penuh bermakna dalam hidup ku...
    Setelah sekian lama hidup bersendirian...
    Tibalah masa untuk ku mendirikan masjid ...
    Mengikut apa yang telah tertulis dan takdir yang telah di tentukan oleh NYA...
    Aku amat bersyukur ..
    Semoga perjalananku diterangi oleh sinar kebahagiaan sehingga ke syurga...
    Apabila kami disatukan..
    Amin...

    About Hearts

    Hearts.
    Which hurt difficult to treat,
    Though the wound was gone,
    But the scars still there although. Disappointment has long occurred,
    but the bitter memories remain etched in the heart.
    Take a long time to treat.
    Nevertheless the heart that hurt will definitely cured.
    Although it will take some time to recover.

    Live together

    If we are destined to live together. I'll take care of you with preferably.We wish happiness coloring our lives till the end of life. This is my hope for you. live together forever till the heaven.

    Setelah jatuh

    Setalah jatuh mula merangkak naik
    Perlahan-lahan menyusun langkah..
    Berhati-hati menyusuri jalan agar tidak tersungkur lagi...
    Apa yang berlaku dijadikan sebagai pedoman..
    Agar tidak tersungkur lagi...

    40 tahun

    40 tahun permulaan hidup....
    40 tahun  juga hampir ker penghujung hidup...

    MH17


    salam buat semua...
    kisah tentang MH370 belum berakhir ..hari ini negara kita di gemparkn tenteng 1 lagi pesawat MAS MH17 telah terhempas .semua penumpang dan kru pesawat terkorban.....

    mari lah kita bersama-sama sedekahkan Al-Fatihah .......
    wassalam..........SEKIAN TERIMA KASIH......

    Cara-cara membuat tapai ubi

    Tapai ubi....
    Sesiapa pernah makan tapai ubi..,
    Rasanya mesti sedapkan..,,
    Dahulu sewaktu sya kecil..dalam tahun 90an..,
    Tapai ubi mudah didapati...
    Harganya pun murah...
    Tapi sekarang ...susah nak dapat...
    Kalo ada jual ...harganya agak mahal....
    Hahaah...kalo nak murah....
    Buatlah sendiri...

    BAHAN-BAHAN:


    1 kg ubi kayu yang telah dikupas dan di bersihkan


    1 1/4 keping ragi yang berukuran sebesar duit syiling 50sen (dikisar dan diayak)


    Beberapa helai daun pisang


    Gula pasir secukupnya


    CARA MEMBUATNYA:
    1. Ubi yang telah dibersihkan direbus hingga separuh masak sahaja dan kemudian disejukkan.

    2. Potong ubi anggaran 6cm panjang, kemudian sapukan ragi yang telah dihaluskan tadi. Taburkan gula secukupnya keatas ubi dan disusun kedalam sebuah bekas yang beralaskan daun pisang.

    3. Susun sehingga habis dan tutup dengan daun pisang lagi lalu di tutup rapat bekas. Bungkus dengan sehelai kain putih atau plastik dan peraplah selama 3hari.

    4. Apabila bau tapai sudah naik, ia akan mengeluarkan air dan ubi akan menjadi lembut.

    Selamat mencuba....

    Salam takziah kepada keluarga penumpang MH370

    Takziah kepada kluarga penumpang dan crew #MH370...Al-Fatihah kpd mereka yg b'agama islam..penantian slama 17 hari..brita yg m'gemparkan dan duka buat smua..penerbangan #MH370 berakhir di Selatan Lautan Hindi..
    al-fatihah...

    Kata mutiara...

    Cintailah kekasihmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi kekasihmu.

    Ali bin Abi Thalib

    Operasi mencari MH370

    Operasi mencari MH370 masih di teruskan...

    Kelip-kelip ku sangkan api
    Kalau api mana sumbunya...
    Hilang MH370 masih di cari..
    Puas dicari tapi tidak dijumpa jasadnya..

    Mencari MH370

    Masuk hari yang ker 4..,
    Pencarian MH370 masih di teruskan...
    Macam-macam andaian telah di buat...
    Macam-macam pentanda telah dicari,,,atau di dapati namun,..
    Pesawat MH370 tidak ditemui....

    Sama-samalah kita berdoa agar persawat ini di temui...dan semua yang berada didalamnya. Terselamat...
    Amin....

    Selamat menyambut tahun baru 2014..

    Selamat tinggal 2013 yang penuh kenangan...
    Selamat datang 2014 dengan penuh harapan.

    MALAM INI TEPAT PUKUL 12☆彡HAPPY NEW YEAR☆彡
     ┏━┳━┳┳┳┓
     ┣━┃┃┃┃┃┃
     ┃━┫┃┃┣┓┃
     ┗━┻━┻┛┗┛      
    2014 is coming  2013 is leftover  For my friends who know me  Please forgive  all my mistake to you  To friends who don't know me  thanks  because be my friends at this wechat . ♡ #HAPPY NEW YEAR . ^,^  FOR YOU ALL 