klik ....2...

SELAMAT DATANG
 online

pandang depan dan belakang

Check out @UstazKazimElias's Tweet: https://twitter.com/UstazKazimElias/status/803935744741888000?s=09

pandang lah ke belakang untuk melihat kesalahan kamu pada masa silam, pandang lah ke hadapan untuk membina kehidupan yang baru

SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH 1438 H

*Sungguh harum sibunga kiambang:*
*Hiasan kolam di hujung taman;*
*Ma'al Hijrah 1438 sudah di ambang:*
*Khilaf dan salah minta di ma'afkan;*

*Kopi dan roti jadi santapan:*
*Di pagi hari jadi sarapan;*
*Bersihkan hati tetapkan iman:*
*Ibadah ikhlas Allah perkenankan;*

*SALAM  MA'AL  HIJRAH  1438 H.*😊


Selamat Hari Raya.

Asslm semua.. Saya mgucapkan slmt hari raya.maaf zahir&batin..semoga segala amalan kita dibulan ramadhan ditrima Allah... Insyallah....


selamat hari guru....

Selamat hari guru.........
ditujukn buat sume insan bergelar cikgu..
sama ada cikgu sek🏫
cikgu ngaji🕋 cikgu muzik 🎼cikgu masak 🍜 cikgu sek memandu 🚗cikgu tadika👫 cikgu bola⚽ cikgu renang 🏊cikgu tarian 💃cikgu ajar kawad 👮cikgu komputer..💻cikgu tukang 🛠cikgu ngajor cucuk tanam 🌽cikgu ternakan 🐐🐂cikgu ajor solat 🕌cikgu silat💪 cikgu jahitan ✂cikgu catering 🍔cikgu seni🎨
dan tak lupa utk cikgu shaari...
hari2 cikgu main bola..hari2 cikgu tido..
mari kita main...
yeeehhh🎳⛹.sesungguhnya kita sume adalah seorang cikgu...
didiklah dari hati..
insyaallah akan terkesan sampai kemati...
💞💕💕
buat cikgu2 tersayang....jasa mu tiada ternilai...


Renungan bersama....

اورڠ ملايو هاري اين سيبوق منچريتاكن سجاره سيلم اورڠ ملايو سداڠكن بڠسا لاين سيبوق منچيڤتا سجاره.

اورڠ ملايو هاري اين كات دي ملايو سجاتي سداڠكن دڠن اورڠ لاين مڠاكو داتڠ دري جاوا، بوڬيس، سيام، عرب دان لاين-لاين. جادي مان ملايو سجاتيڽ؟؟

اورڠ ملايو هاري اين دان سبلوم اين سيبوق منچريتاكن كهيبتن هڠ تواه تاڤي سديهڽ داڤت تاهو هڠ تواه تيدق وجود تتاڤي بڠسا لاين تنڤا مڠاڬوڠكن سجاره مريك منچيڤتا سجاره مريك.

اورڠ ملايو هاري اين هاڽ فيكير كماجوان دان كرجا يڠ ڤروفيسسيونال دأڬوڠكن تتاڤي همڤير سموا ايبو باڤ برهارڤ انق جادي ڤڽاڽي دان ڤلاكون تركنل بارو دأڬوڠكن دان دايڠتي سداڠكن بڠسا لاين تيدق كاي دڠن ڽاڽين دان لاكونن تتڤ كاي دان ماجو؟

اورڠ ملايو هاري اين مڠاكو سماڠت ڤنديكر دان فيكيرنڽ هاڽ بونوه ڤدڠ ڤيساو اوسير سداڠكن بڠسا لاين همڤير مڠوساءي اورڠ ملايو تنڤا ڬونا ڤدڠ ڤيساو دان ممبونوه اورڠ ملايو

اورڠ ملايو هاري اين سيبوق كات بڠسا لاين نق مڠوساءي تانه ملايو دان مولا بويكوت بڠسا لاين تاڤي حقيقتڽ بڠسا لاين سلاما اين دودوق ديام بركرجا دان منياڬ. لبيه 50 تاهون ده، اڤ اورڠ ملايو بوات؟

اورڠ ملايو هاري اين بارو نق بويكوت ڤرنياڬان بڠسا لاين تاڤي بارو سدر ڤرنياڬان ايت هاڽ بڠسا تو سهاج يڠ مونوڤولي. بارو نق سدر؟ اڤ بڠسا ملايو بوات سلاما اين؟

اورڠ ملايو هاري اين اڬوڠكن بهاس ملايو دان ڤراڠي بهاس لاين سداڠكن حقيقتڽ يڠ بوليه باچ توليسن جاوي هاڽ سڬلينتير دان ايت اداله حقيقتڽ..

سداڠكن توليسن جاوي اياله بهاس ملايو ايت سنديري.

بڠكيتله بڠساكو، اكو بوكن مڠهينا قوم سنديري تتاڤي سديه دڠن ڤميكيرن كيت، كيت كات كيت نق ماجو سجق دهولو كالا تاڤي اڤ يڠ كيت بوات سداڠكن بڠسا لاين ده بوات تنڤا كات.


PETUA IMAM SYAFIE

PETUA IMAM SYAFIE
Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas
Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam
Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih
Empat perkara merosakan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat
Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama
4 CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan. 
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.
doa.
zikir.
itulah kekuatan seorang muslim
Kalau rajin..tolong sebarkan maklumat ini kpd saudara Muslim Muslimat yg lain agar menjadi amalan kpda kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal. sharing is caring
PINJAM 3MINIT UTK BACA NI
1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
    - USTAZ AZHAR IDRUS..
2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
          - Ustaz Kazim Elias..
3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? "Jaga solat...Insyallah bahagia..."
      - Ustaz Don Daniyal..
4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
     - Datuk Ismail Kamus..
5.Kalau kita sakit jgn takut utk solat , at least kalau mati , mati dalam solat
    - ustaz haslin baharin..
6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun”
     - Al-Habib Ali Zainal..
7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
     -TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki..
8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya"
    - Sheikh Abdullah Jahaf...
9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
     -Ustaz Dasuki Rani..
10. Jgn cakap:"Pergi solat.Kalau tak,masuk api neraka!"Tapi cakap:"Jom solat,Nanti kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah
        - TG Harun Din"..
11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
      -Ustaz Pahrol...
Rasulullah bersabda,
Barang siapa menyampaikan  satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia) dia akan tetap memperoleh pahala.
SELAMAT BERAMAL ..JGN LUPA KONGSIKAN DGN ORANG LAIN ....


Petua Darah Tinggi



Petua Ubat Tradisional Darah Tinggi

Assalamualaikum Cara nak turunkan darah tinggi yang dah sampai 180 ni ialah seperti di bawah. Mohon ma'af mungkin nasihat ini tidak dianjurkan sesetengah pihak doktor, tapi alhamdullillah setakat ini saya yg juga mengidap penyakit ini dapat kontrol darah tinggi ke tahap yang tidak membimbangkan, insyaAllah.



1. Minum jus air belimbing, atau blend buah epal hijau dan buat jus
2. Kalau ada daun pegaga pun boleh di buat jus dan minum airnya
3. Bila darah naik tinggi, duduk dan rehat, dan tenangkan fikiran dari segala stress. Cuba jangan fikirkan masaalah.
4. Bacalah Ayat ayat suci Al Quran semasa berehat dan betul bentul concentrate, kerana ayat Quran juga adalah ubat bagi penyakit. Kalau tak pandai baca, pasang CD Quran dan ikut bacaan. Ataupun baca lah surah surah pendek dan mohon pertolongan Allah.
5. Kalau lapar, jangan makan makanan yang bergaram ..buat sementara potong terus garam utk sehari dua. Makanan yang dibeli juga punyai kadar garam yang tinggi. Buat sementara waktu, makanlah masakan yang tiada bergaram atau kurangkan 90% garam! (Saya anjurkan cubalah makan Quaker Oats ditambahkan pisang dan kismis untuk sehari dua nie, insyaAllah akan turun darah kerana Oats ialah cholesterol buster!)
6. Lebih digalakkan untuk makan masakan berstim seperti ikan yang distim dsbgnya ataupun lebihkan sayur sayuran terutama sekali ulam ulam atau raw salad (tomato, cucumber, lettuce) dsbg. (Kalau saya dalam keadaan ini, saya akan makan buah buahan seperti pisang, limau, belimbing dan buah jambu batu untuk sehari) AVOID AT ALL COST..makanan daging lembu, kambing, ayam buat sementara. Jadi macam vegetarianlaa sekejap.
7. Elakkan sementara makanan bergoreng (deep fried) dan semua Fast Food!
8. Minum jus yang disebut di atas 1- 2 hari sehingga pulih
9. Kalau ada ubat doktor, makan ubat ikut jadual
10. InsyaAllah kalau dapat buat seperti di atas , darah akan turun.

Tambahan

a. Kalau tak keberatan beli Kapsule Bawang Putih 300 gm dan makan 3 kali sehari
b. Dianjurkan juga untuk memakan Cod Fish Oil atau minyak ikan berkapsul
c. Tambah makanan seperti fresh fruits, raw salads, whole grains ie.quaker oats, makanan berkacang ie dhall dan peas, kerana orang yang ada darah tinggi kurang calcium, potassium dan magnesium.

Alhamdullillah saya mendapat penyakit ini sejak 5 tahun dulu, dan saya juga ada keturunan darah tinggi dalam famili. TEtapi dengan sedikit perubahan dalam cara hidup iaitu membuat sedikit senaman dan aktiviti setiap hari, meditasi, dzikrullah tahap darah saya sudah stabil ke 140 - 150 alhamdullilah tetapi diikuti dengan dos ubat yang disyorkan oleh doktor. Bila makan ubat tu, doakan yg kita hanya berusaha, tetapi Allah yang menyembuhkan. Jangan risau, insyaAllah semua ubat ada penyakit melainkan maut. Allah Kareem. Salam ukhwah Kak Irena Ampang Jaya


 sumber 


sayangku...

setiap hari2 yang dilalui...
penuh dengan kebahagian...
hari2 membungakan kuntum2 kasihsayang ku terhadap mu...
setiap sujud ku berdoa agar kita hidup didalam kebahagiaan dengan diselimuti kasih dan sayang....
dan disulami dengan cinta ku sepenuh terhadap mu sayang....


#salamjumaat